LET MH370

Mogu li tehnološke inovacije riješiti deset godina star misterij nestalog leta?

13.03.2024 u 07:46

Bionic
Reading

Let MH370 Malaysia Airlinesa nestao je 8. ožujka 2014. godine, pokrenuvši neuspješnu potragu za odgovorima. Mogu li nove tehnologije otkriti tragove koje istražitelji nisu uspjeli pronaći?

Prije deset godina, dana 8. ožujka, let Malaysia Airlinesa na putu za Peking nestao je bez traga, postavši jedna od najvećih misterija u zrakoplovstvu. Istražitelji još uvijek ne znaju točno što se dogodilo s avionom i njegovih 239 putnika, od toga osmero Europljana.

No, malezijska vlada rekla je da bi mogla obnoviti potragu za MH370 nakon što je američka tvrtka za pomorsku robotiku, koja je pokušala pronaći avion 2018., predložila novu potragu. Velika višedržavna potraga u južnom Indijskom oceanu, gdje se vjeruje da se avion srušio, nije pronašla ništa. Osim nekih manjih fragmenata koji su kasnije dospjeli na obalu, nikada nisu pronađena nikakva tijela niti olupine.

Što je poznato o letu MH370?

Avion Boeing 777 nestao je s radara kontrole leta 39 minuta nakon što je napustio Kuala Lumpur na putu za Peking. Pilot je poslao posljednji radio poziv u Kuala Lumpur prije nego što je napustio Maleziju: 'Laku noć malezijski tri sedam nula', ali se nije uspio prijaviti kontrolorima zračnog prometa u Ho Chi Minh Cityju kada je zrakoplov ušao u vijetnamski zračni prostor.

Nekoliko minuta kasnije, isključio se transponder zrakoplova (komunikacijski sustav koji prenosi lokaciju zrakoplova kontroli zračnog prometa). Vojni radar vidio je da se zrakoplov okrenuo na putu iznad Andamanskog mora prije nego što je nestao, a satelitski podaci pokazali su da je nastavio letjeti satima, vjerojatno dok nije ostao bez goriva.

Vjeruje se da se zrakoplov srušio u udaljenom dijelu južnog Indijskog oceana. Teorije o tome što se dogodilo na letjelici su razne; od otmice i gubitka kisika u kabini do nestanka struje. Međutim, nije bilo poziva u pomoć, nije bilo zahtjeva za otkupninom, nije bilo lošeg vremena ili dokaza o bilo kakvim tehničkim kvarovima.

Malezijski istražitelji u izvješću iz 2018. provjerili su sve putnike, ali nisu isključili šansu 'nezakonitog uplitanja'. Malezijska vlada rekla je kako je netko namjerno prekinuo komunikaciju sa zemljom i preusmjerio avion.

Tko je bio u avionu?

U zrakoplovu je bilo 227 putnika, uključujući petero male djece i 12 članova posade. Većina ukrcanih bila je iz Kine, ali i drugih zemalja, uključujući Sjedinjene Države, Australiju, Indoneziju, Francusku, Nizozemsku i Rusiju.

Među putnicima su bila dva mlada Iranca koji su koristili ukradene putovnice kako bi potražili novi život u Europi, skupina kineskih umjetnika kaligrafije koji su se vraćali s izložbe svojih radova, 20 zaposlenika američke tehnološke tvrtke Freescale Semiconductor, dubler glumca Jeta Lija, obitelji s malom djecom i malezijski par na dugo odgađanom medenom mjesecu.

Potraga za nestalima

Deseci brodova i zrakoplova iz raznih zemalja započeli su potragu između Malezije i Vijetnama u Južnom kineskom moru, prije nego što su krenuli u Andamansko more i Indijski ocean, piše Euronews.

Australija je, uz Maleziju i Kinu, tada predvodila najveću i najskuplju podvodnu pretragu ikada poduzetu, pokrivajući oko 120.000 četvornih kilometara morskog dna u zapadnoj Australiji, koristeći zrakoplove, plovila opremljena sustavima za hvatanje sonarnih signala te robotske podmornice. Brodovi za potragu otkrili su ultrazvučne signale koji bi mogli potjecati iz crne kutije aviona i olupina brodova za koje se vjeruje da su bili trgovački brodovi iz 19. stoljeća, ali nikada nisu pronašli zrakoplov.

U srpnju 2015. fragment za koji je kasnije potvrđeno da je flaper s leta 370 pronađen je na francuskom otoku Reunion u zapadnom Indijskom oceanu, što je prvi čvrsti dokaz da je MH370 let završio u Indijskom oceanu. Kasnije je pronađeno još nekoliko krhotina koje je voda izbacila na obalu na istočnoj obali Afrike. Potraga je obustavljena u siječnju 2017.

Američka tvrtka za pomorsku robotiku Ocean Infinity pokrenula je potragu u siječnju 2018. prema ugovoru s Malezijom 'bez pronalaska, bez naknade', usredotočujući se na područje sjeverno od ranije pretrage. No, završilo je nekoliko mjeseci kasnije bez uspjeha.

Zašto je potraga tako zahtjevna?

Jedan od razloga zašto tako opsežna potraga nije uspjela pronaći tragove jest taj što nitko ne zna gdje točno tražiti. Indijski ocean treći je po veličini na svijetu, a potraga je provedena u teškom području, gdje su se tragači susreli s lošim vremenom i prosječnom dubinom od oko 4 km. Nije uobičajeno da avioni nestanu u dubokom moru, ali kada se to dogodi, jako ih je teško locirati.

Malezijska vlada stalno govori da će nastaviti lov samo ako postoje vjerodostojni novi dokazi. Sada razmatra prijedlog Ocean Infinityja za novu pretragu s novom tehnologijom, iako nije jasno ima li tvrtka nove dokaze o lokaciji zrakoplova. Mnoge obitelji koje su izgubile članove u nestanku ostaju u potrazi za odgovorima. Tvrde da se misterij mora riješiti, ne samo zbog osobnog zatvaranja, već i zbog sprječavanja budućih katastrofa.

Počevši od 2025., Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva odredit će da mlažnjaci moraju imati uređaj koji će emitirati njihov položaj svake minute ako naiđu na poteškoće, kako bi se vlastima omogućilo da u slučaju katastrofe lociraju zrakoplov.

Uređaji će se aktivirati automatski i ne mogu se ručno isključiti. Ali pravilo se odnosi samo na nove mlažnjake - ne na tisuće starijih aviona koji su još uvijek u službi.