POD EU PALJBOM

Meta u novom skandalu: Preko oglasa na Facebooku prikupljale su se donacije za izraelsku vojsku?

23.07.2025 u 12:45

Bionic
Reading

Meta je na svojim platformama dopustila oglase kojima je prikupljeno oko 2,05 milijuna eura za Izraelske obrambene snage (IDF), stoji u novoj analizi globalne zagovaračke grupe Ekō. Prema njihovim podacima, oglasi su zaobišli europska pravila o oglašavanju i prikupljanju donacija

Ekō tvrdi da je identificirao najmanje 117 oglasa koje su u razdoblju od ožujka do lipnja 2025. godine plasirale dvije povezane organizacije za prikupljanje sredstava. Oglasi su ciljali korisnike u Ujedinjenom Kraljevstvu i Europskoj uniji te su putem poveznica na odredišne stranice prikupili oko 2,4 milijuna dolara (2,05 milijuna eura) za IDF. Euronews navodi da pokušava neovisno potvrditi taj iznos.

Jedan od oglasa, koji je plasirala američka humanitarna organizacija Vaad Hatzedaka, koristio je priču rabina kako bi pozvao na donacije za termalne dronove koji bi 'otkrivali i eliminirali smrtonosne prijetnje iz Gaze' te izraelskim vojnicima omogućili da budu 'korak ispred'. Na odredišnoj stranici ponuđene su i opcije za doniranje generatora, podvodnih dronova i druge vojne opreme.

U drugom oglasu, na koji je ukazao Ekō, izraelski pjevač dijelio je objavu snajperista iz Džabalije (sjeverna Gaza) u kojoj traže stative za puške. Klikom na poveznicu korisnici su preusmjereni na Chesed Fund, američku organizaciju koja omogućava slanje pancirki, termalnih dronova i taktičkih kaciga izravno izraelskim vojnicima na bojištu.

Ekō tvrdi da su oglasi prijavljeni Meti, koja ih je na kraju uklonila, no nije spriječila iste izdavače da pokreću nove kampanje za sličnu vojnu opremu. 'Postoji jasan obrazac: Meta ne samo da ne blokira ove kampanje, nego ih zapravo omogućava', poručili su iz Ekō-a.

Meta u svojim pravilima o oglašavanju zabranjuje objavu političkih oglasa u EU bez posebne autorizacije. Svi koji žele objavljivati oglase o političkim vrijednostima, sigurnosti ili vanjskim poslovima moraju prethodno proći proces odobravanja, koji uključuje provjeru osobnog identiteta i objavu oznake 'platio oglas' kako bi se znalo tko financira kampanju. Višestruka kršenja tih pravila mogu dovesti do trajnih ograničenja, navodi tvrtka, ali ne objašnjava detaljno što ona podrazumijevaju.

Meta pod povećalom Europske komisije

Prema Aktu o digitalnim uslugama (DSA), platforme poput Mete s više od 45 milijuna korisnika u EU-u moraju imati javno dostupne registre oglasa i procjenjivati kako njihovi sustavi mogu biti zloupotrijebljeni ili doprinijeti društvenim rizicima. Meta, prema procjenama Komisije, ima oko 259 milijuna korisnika mjesečno u EU-u.

Istraživač Ekō-a, Maen Hammad, tvrdi da DSA obvezuje Metu da brzo uklanja ilegalni sadržaj, posebno ako oglasi krše nacionalne zakone o humanitarnim organizacijama. 'Prikupljanje sredstava za vojnu opremu, uključujući dronove koji se navodno koriste u Gazi, vjerojatno krši zakone o dobrotvornim organizacijama u nekoliko zemalja EU-a', rekao je Hammad.

Ekō planira svoje nalaze iznijeti Europskoj komisiji kako bi se utvrdilo krši li Meta europska pravila. Ako Komisija otvori istragu, mogla bi tražiti dodatne informacije od Mete, intervjuirati njezine dužnosnike ili čak provesti inspekciju u uredima tvrtke. Za kršenje DSA-a predviđene su kazne do šest posto globalnog prometa tvrtke.

Euronews Next je kontaktirao Metu i Komisiju za komentar, ali do trenutka objave nije primio odgovor.