APSOLUTNI REKORDER

Kozmički rekorder: Znanstvenici su slučajno otkrili jednu od najvećih crnih rupa svih vremena

30.03.2023 u 11:35

Ultramasivna crna rupa nalazi se u udaljenom galaktičkom roju, a otkrivena je tehnikom gravitacijskih leća

Astronomi su otkrili još jednog kozmičkog rekordera - crnu rupu s masom 30 milijardi puta većom od mase Sunca te smještenu u središtu galaksije udaljene stotinama milijuna svjetlosnih godina od Zemlje. Astronomi ovo kozmičko čudovište nazivaju 'ultramasivnom crnom rupom', većom od uobičajenih supermasivnih crnih rupa čija masa varira od nekoliko milijuna do nekoliko milijardi solarnih masa.

Skriveni div

Novu su crnu rupu znanstvenici otkrili korištenjem gravitacijskih leća u sklopu promatranja galaksije koja se nalazi u njezinoj pozadini. Gravitacijske leće nastaju savijanjem svjetla oko vrlo masivnih objekata, a znanstvenici ih koriste kao vrstu prirodnog teleskopa.

'Nova crna rupa, koja je 30 milijardi puta masivnija od našeg Sunca, jedna je od najvećih crnih rupa ikad te predstavlja gornju granicu onog što definiramo kao maksimalnu veličinu ovakvih svemirskih objekata. Radi se o zbilja ekstremno uzbudljivom otkriću', komentirao je James Nightingale, astrofizičar sa Sveučilišta Durham u UK-u i glavni autor najnovije studije.

Tim je do veličine ove crne rupe došao analizom serije slika povećanjem objekta u prvom planu, a koje je snimio teleskop Hubble. Uz pomoć složenog računalnog modeliranja znanstvenici su uspjeli simulirati količinu svjetla koje se omata oko galaksije u prvom planu. Testirali su tisuće veličina crne rupe prije dolaska do modela koji se podudarao s promatranjima, piše Space.

Crna rupa smještena je u jednoj od galaksija roja Abel 1201 te je prva otkrivena na ovaj način. Premda se radi o masivnom objektu, nije pretjerano aktivan, što znači da nije progutao puno materijala te ne proizvodi puno X-zraka. Ovakav tip crnih rupa skoro je nemoguće proučavati drugim metodama.

EGZOPLANETI

[FOTO] Od staklenog pakla do užarene stijene: Ovo su neki od najbizarnijih planeta poznatih znanosti

'Većina najvećih poznatih crnih rupa je u aktivnom stanju. One povlače tvar u blizinu crne rupe te je zagrijavaju i ispuštaju u obliku svjetla, X-zračenja i drugih vrsta radijacije', kaže Nightingale. 'Međutim gravitacijske leće nam omogućavaju proučavanje i neaktivnih crnih rupa. Ovaj bi nam pristup mogao omogućiti otkrivanje crnih rupa smještenih izvan našeg lokalnog svemira te otkriti načine na koje su ti egzotični objekti evoluirali u davnoj kozmičkoj prošlosti.'

Otkrića nastala najnovijim istraživanjem opisana su u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.