POPUŠTANJE KONKURENCIJI

Kako je Apple protiv svoje volje smanjio iPad

27.10.2012 u 07:00

Bionic
Reading

Prije dvije godine, danas pokojni šef Applea izjavio je da tableti sa zaslonom manjim od 10 inča jednostavno nisu dovoljno dobri. Što je natjeralo Apple da u 2012. promijeni mišljenje o malim tabletima? Jedna riječ: konkurencija

Apple je poznat kao tvrdoglava kompanija koja sama kroji svoju sreću. Appleovi su proizvodi - od legendarnog iPoda, preko iMaca, pa do iPhonea i iPada - uvijek bili nešto novo i drugačije, a visoke cijene proizvoda ta je kompanija uvijek uspjela pred kupcima opravdati visokom kvalitetom i mnoštvom inovacija.

Ono što Apple uglavnom nije radio ili se barem rukama i nogama trudio da to tako ne izgleda, jest pratio ono što ostali rade.

Zato će upućenijem fanu te kompanije iPad mini izgledati kao poprilično zabrinjavajući presedan. Od predstavljanja prvog iPada u ožujku 2010. godine, čija je dijagonala zaslona 9.7 inča, Steve Jobs i Apple tvrdili su da su manji tableti besmisleni proizvodi, osuđeni na propast. Jesu li, uistinu?

Prevelik i premalen istovremeno

Tableti s dijagonalom zaslona 7 inča su 'preveliki da bi bili konkurencija pametnom telefonu, a premali da bi konkurirali iPadu', izjavio je jednom Steve Jobs.

No, dvije godine kasnije, Apple ponosno predstavlja upravo to: iPad mini. Konkurenciju Googleovu Nexusu, Amazonovom Kindle Fireu i armiji Androida koja se smjestila negdje oko dijagonale 7 inča. Riječ je o kompromisu koji rijetko viđamo kod Applea, no on je bio neizbježan radi jedne vrlo jednostavne stvari: cijene.

Danas možete kupiti solidan 7-inčni tablet za oko 200 dolara, a skok do 499 dolara, koliko košta standardni iPad, bio je jednostavno prevelik. iPad mini sa svojom cijenom od 329 dolara trebao bi privući barem dio kupaca kojima je 499 dolara previše, no ipak žele imati Appleov tablet - ili se Apple barem tomu nada.

No, iPad mini nije jedini kompromis koji je Apple nedavno napravio. Godinama se već raspredaju priče i o iPhoneu mini - manjoj verziji Appleovog megapopularnog pametnog telefona.

Dugo sam smatrao da je tako nešto nemoguće - iPhone, prema mojem mišljenju, ima upravo idealnu veličinu zaslona. No, Apple je nedavno predstavio iPhone 5, veću verziju originalnog iPhonea, što taj uređaj zapravo čini iPhoneom mini. Želite manji, jeftiniji iPhone? Sve što trebate napraviti jest umjesto iPhonea 5 kupiti iPhone 4S.

Stvorili smo tržište tableta. Što sada?

Unatoč čestim kritikama na račun Applea, činjenica je da je ta firma stvorila današnje tržište pametnih telefona i tableta. Bez obzira na sve jaču konkurenciju (Android je trenutno vodeća platforma za mobilne telefone u svijetu, a slijedi ga Appleov iOS), sve te 'pločice' sa zaslonima osjetljivim na dodir i ikonama podešenim da odgovaraju veličini prsta ne bi postojale bez Applea. Ta kompanija možda nije izmislila sve elemente iPhonea i iPada, ali je u datom trenutku imala hrabrosti izbaciti takve proizvode na tržište.

No, ono što nam ovogodišnji potezi Applea pokazuju jest da čak ni takav div ne može zanemariti ono što radi konkurencija i ne može pokriti čitavo tržište samo s jednim uređajem. Štoviše, bolni i naporni patentni rat sa Samsungom, tvrtkom koja istom tom Appleu proizvodi čipove za mnoge uređaje, također je dobar pokazatelj da je Apple jednostavno opsjednut onim što rade njegovi konkurenti.

Također, Apple već dugo nije predstavio uistinu inovativan proizvod. U ovom trenutku, da bi nastavio rušiti rekorde prodaje kvartal za kvartalom, Apple usavršava proizvode, prati konkurenciju, širi se - ali ne inovira.

Puno se pričalo o sjeni Stevea Jobsa koja se nadvila nad Appleom, no je li moguće da je jedan čovjek odgovoran za inovativnost ogromne kompanije kao što je Apple? Nakon ovakve godine - financijski fantastične, ali, realno, godine u kojoj je Apple povećao iPhone i smanjio iPad - Apple će uskoro morati krenuti u novi krug inovacija.

Bit će vrlo zanimljivo gledati koliko će hrabrosti ta kompanija imati bez legendarnog Jobsa na kormilu.