NAGRADE S PRESTIŽNOG NATJECANJA

Hrvatska PR scena ponovno briljira: Provjerili smo koja je tajna dobre kampanje

09.07.2025 u 15:54

Bionic
Reading

Hrvatski stručnjaci za odnose s javnošću ponovno su ostvarili značajan uspjeh na svjetskoj PR sceni. Na ovogodišnjoj dodjeli prestižnih IPRA Golden World Awards for Excellence, naše agencije i in-house timovi osvojili su čak osam nagrada za šest projekata, potvrdivši status Hrvatske kao jednog od najkreativnijih tržišta u području komunikacija

IPRA Golden World Awards for Excellence jedno je od najznačajnijih priznanja u svijetu odnosa s javnošću, a od 1990. godine dodjeljuje ga Međunarodna udruga za odnose s javnošću (IPRA), promičući izvrsnost, kreativnost i stručnost u PR-u. Ovogodišnja konkurencija bila je iznimno jaka, s projektima koje su prijavili giganti iz SAD-a, Europe, UAE-a, Japana i Južne Koreje.

Žiri ovogodišnjeg izdanja činili su vodeći stručnjaci iz cijelog svijeta, a među njima i hrvatski predstavnici: Krešimir Macan i Anamarija Hrvoić Đurić (Manjgura), Marina Bolanča (Abeceda komunikacije) te Ankica Mamić (IMC).

Veliko je to priznanje za hrvatske PR stručnjake i kreativce koji su se lani okrunili s rekordnih 10 nagrada na prestižnom natjecanju. Ove godine ponovno se istaknuo Hrvatski Telekom te je za svoju kampanju Alati za moderno doba osvojio dvije nagrade u kategorijama Društvena odgovornost i Okoliš, društvo i upravljanje. HT-u je to druga godinu zaredom da je osvojio dva priznanja GWA.

Među nagrađenima su i Turistička zajednica Šibensko-kninske županije (Voda Malih Divova), kao i agencije 404 (Repozicioniranje Tehnika d.d.), Abeceda komunikacije ('Genijalce potakni, svijet pomakni' za Intersnack Adria), MPR/Millennium promocija (Jačanje imidža Končara), Alert (MyLuxoria PR Campaign) te A1 Hrvatska (#BoljiOnline).

Koja je tajna dobre kampanje

A koja je tajna dobre kampanje, otkrili su nam ljudi koji stoje iza nagrađenih projekata.

'Osvajanje dviju IPRA Golden World Awards drugu godinu zaredom iznimno je priznanje ne samo za naš tim Korporativnih komunikacija, već i za cijelu kompaniju', kaže nam Daniel Hajden iz Hrvatskog Telekoma. Naglašava da ovakva priznanja imaju posebnu težinu jer dolaze od međunarodne struke, a ona je prepoznala predanost i kontinuiran rad na projektima s trajnim utjecajem na zajednicu.

'Posebno nas raduje to što su naši napori prepoznati kao inicijative koje nadilaze svakodnevnu komunikaciju i donose stvarnu vrijednost svim generacijama, bez obzira na to kojoj se društvenoj skupini obraćamo. Ovakva priznanja potvrđuju da smo na pravom putu i dodatno nas motiviraju da s još većom strašću i odgovornošću nastavimo razvijati projekte koji doprinose boljitku društva, a osobito najranjivijih među nama – djece i mladih', dodaje Hajden.

Osmišljavanje društveno odgovornih kampanja in-house donosi svoje izazove, no Hajden vjeruje da ključ leži u dubokom razumijevanju potreba zajednice, stalnom praćenju trendova i otvorenosti za inovacije. 'Kad neku kampanju postavljamo na noge, uvijek nastojimo biti transparentni, autentični i održivi. Upravo je to, uz personaliziranu komunikaciju i korištenje novih tehnologija za angažman publike, temelj kvalitetnog i odgovornog pristupa', kaže Hajden.

HT-ova kampanja Alati za moderno doba razvijena je kao odgovor na stvarne potrebe djece, roditelja i nastavnika za sigurnijim digitalnim okruženjem, a nastala je u suradnji s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu. 'Bez naših partnera ovog programa ne bi ni bilo, a njihova ekspertiza i znanstveni pristup svakako su postavili benchmark svima u znanstvenoj zajednici', ističe.

Govoreći o uspjehu hrvatske komunikacijske scene na svjetskoj razini, Hajden poručuje: 'Hrvatska komunikacijska scena iz godine u godinu postaje sve kvalitetnija, veća i snažnija, što potvrđuju brojna nacionalna i međunarodna priznanja. Čvrsto vjerujem da ono što radimo u Hrvatskoj u području PR-a, unatoč znatno manjim budžetima u odnosu na zapadna tržišta, može ravnopravno stajati uz bok projektima iz cijelog svijeta. Zapravo, već sada stoji.'

'Domaće agencije sve hrabrije konkuriraju na globalnoj razini'

Hrvatska komunikacijska industrija bilježi sve više međunarodnih priznanja, a među nagrađenima na ovogodišnjoj dodjeli IPRA Golden World Awards je i agencija Alert. Njezina suvlasnica Alerta Lana Bedeković Rosandić kaže nam da iza takvih uspjeha stoje stručnost i upornost, ali i činjenica da domaće agencije sve hrabrije konkuriraju na globalnoj razini.

'Pretpostavljam da se više prijavljujemo na međunarodna natjecanja, to je barem slučaj s Alertom. U posljednjih godinu dana prijavili smo se na dva međunarodna natjecanja i to sa samo dva rada, a osvojili smo tri glavne nagrade', istaknula je.

Ipak, upozorava da priprema kampanje i izrada prijava traže puno vremena i truda, a nerijetko je izazov doći do svih potrebnih informacija od klijenata. 'Agencije moraju pokazati da ih klijenti trebaju, a dobivenim nagradama i studijama slučaja najbolje demonstriraju svoju kreativnost i znanje. To je još važnije nakon pojave content creatora i umjetne inteligencije', dodaje.

'Ekonomija kreatora dostiže zrelost'

Nedavno se vratila s festivala Cannes Lions, a on je ove godine zabilježio rekordan broj prijava. 'Svjetska konkurencija je ogromna – kampanje koje smo mogli vidjeti, nagrađene, ali i samo prijavljene, su – genijalne', kaže. Među ključnim trendovima izdvaja jačanje utjecaja kreatora i uspon umjetne inteligencije kao alata za transformaciju. 'AI više nije trend, već alat koji postaje sve dostupniji i funkcionalniji. Ipak, većina nagrađenih kampanja i dalje nije koristila AI', otkriva nam naša sugovornica.

Posebno naglašava ulogu kreatora u rastu brendova. 'Ekonomija kreatora dostiže zrelost. Oni su postali nezaobilazan dio rasta brendova, njihove relevantnosti i utjecaja na publiku. Kao glasovi kojima se vjeruje, povezuju brendove s potrošačima na svim platformama – i to još više nego prije', tumači naša sugovornica.

Na pitanje što razlikuje izvrsne kampanje od prosječnih, odgovara nam da 'najbolje kampanje ciljaju duboko, ne široko'. 'Umjesto pokušaja da se dopre do svih, brendovi bi se trebali usredotočiti na rješavanje specifičnih problema za jasno definirane publike. Najuspješnije kampanje imale su jednostavan insight, savršenu izvedbu i značajne rezultate', kaže Bedeković Rosandić.

Pritom ističe važnost dugoročnih komunikacijskih platformi s jasnom svrhom. 'Svrha brenda i dalje je u fokusu, ali danas je ključ u tome da se riješi konkretan izazov za određenu skupinu ljudi i pozitivno utječe na njihov život. Fake brand purpose konačno izumire. Zato je imati pravu svrhu važnije nego ikada', naglašava.

Govoreći o odnosima s javnošću u Hrvatskoj, Bedeković Rosandić ističe da je hrvatska PR scena oduvijek bila na visokoj razini znanja i profesionalnosti. 'Drago mi je da se to konačno vidi i sve većim brojem osvojenih svjetskih nagrada', zaključuje.

'Prepoznali su nas na svjetskoj razini'

Hrvatska komunikacijska industrija sve je snažnije prisutna na međunarodnoj sceni, a posebno mjesto na toj mapi zauzima Abeceda komunikacije jer je na ovogodišnjoj dodjeli IPRA Golden World Awards osvojila još jednu prestižnu nagradu. Marina Bolanča, osnivačica agencije i članica žirija IPRA-e, ističe da ovakva priznanja pokazuju da kvaliteta i kreativnost ne ovise o veličini tržišta.

'Prije šest godina odlučili smo testirati mogućnosti naših kampanja na ovom najprestižnijem PR natjecanju na svijetu i ulaskom u finale, a sada već i osvajanjem šeste IPRA Golden World Award, potvrdili smo da, bez obzira na tržište, budžet ili otegotne okolnosti, imamo što pokazati svijetu', kaže Bolanča. Dodaje da su upravo projektima koji na domaćim natjecanjima nisu postigli očekivani uspjeh kod lokalnih žirija na međunarodnoj razini doživjeli veliko priznanje.

'Otišli smo po drugo mišljenje. Jako me veseli to što svake godine ima sve više hrvatskih projekata na ovom natjecanju i što su u okruženju velikih kampanja, velikih agencija i još većih tržišta stavili hrvatsku komunikacijsku industriju na mapu svjetske komunikacijske industrije te iz godine u godinu učvršćujemo tu poziciju', ističe naša sugovornica.

Kako izgleda proces žiriranja?

Žiri IPRA-e okuplja više od 50 eminentnih profesionalaca iz komunikacijske industrije diljem svijeta, a sam proces ocjenjivanja odvija se u dvije faze, pojašnjava nam Bolanča. U prvoj, online fazi, svaki član ocjenjuje nekoliko kategorija i detaljno proučava prijave.

'Kako prijave dolaze iz cijelog svijeta, ponekad je potrebno istraživanje da bi se u potpunosti shvatio kontekst i donijela odgovarajuća ocjena. Prijava je svake godine sve više i potrebno je zbilja odvojiti kvalitetno vrijeme te se posvetiti cijelom tom procesu', objašnjava Bolanča.

Kampanje koje prođu u finale za drugu fazu dostavljaju dodatne materijale, a tada je moguće žiriranje uživo ili online. 'Žiriranje uživo je po meni sjajna prilika – osim za upoznavanje kolega – za dublju diskusiju o pojedinom projektu', kaže Bolanča. U toj fazi članovi žirija rade u grupama od troje i donose zajedničke odluke o ocjenama.

Prema Bolanči, IPRA GWA nagrađuje kampanje koje imaju jasnu svrhu, kreativnost i konkretnu učinkovitost. 'Koliko god se svijet okretao u ne toliko lijepom i dobrom smjeru, toliko u kampanjama ima dobrote, empatije i brige za sve – okoliš, ljude, brendove. I to mi daje nadu da će ipak sve biti dobro.

Svrha naše sruke je da potakne na promjenu i da se osjete njezini rezultati, tako da me čini sretnom i ispunjenom činjenica da kolege iz cijelog svijeta daju šansu onom najboljem što čovjek može dati – ljubavi', tumači.

Hrvatska PR industrija nikada nije bila jača

Govoreći o domaćoj sceni, Bolanča ističe da Hrvatska ima sjajne profesionalce koji uz znanje posjeduju i hrabrost: 'Hrvatska PR industrija kontinuirano raste – to se vidi i po financijskim pokazateljima i po osviještenosti tržišta o važnosti stalne komunikacije. Nije nam u tome uvijek bilo lako, ali tržište je poput sita – prosije ono što stvarno vrijedi i sada imamo nikada bolju PR industriju.'

Umjetnu inteligenciju vidi kao alat koji može ubrzati i olakšati rad. 'AI mi je izliječio sindrom praznog papira. Sada smo brži i učinkovitiji. Sadržajem upravljamo mi, ali nam alati rješavaju sate i sate istraživanja, pozicioniranja i pripreme. AI se hrani izvorima iz medijskih objava. To je sjajna stvar i za novinarstvo i za PR industriju', zaključuje Bolanča.

HUOJ: 'Hrvatska prati globalne trendove'

U Hrvatskoj udruzi za odnose s javnošću (HUOJ) pak ističu da je riječ o kontinuiranom procesu u kojem i agencije i korporacije ulažu značajne napore, a njihove rezultate prepoznaju svjetski stručnjaci. Predsjednik udruge Mario Aunedi Medek tumači da se izvrsne kampanje izdvajaju među brojnim prijavama 'zahvaljujući visokoj razini kreativnosti, jasnom razumijevanju publike, jasno definiranim ciljevima te mjerljivim rezultatima'.

'Osvojene nagrade potvrđuju da uspješno pratimo globalne trendove te aktivno pridonosimo unaprjeđenju i reputaciji struke i postavljanju standarda izvrsnosti. U nekoliko godina napravljen je značajan iskorak i u kvaliteti prijava za HUOJ-ovu nacionalnu nagradu Grand PRix za izvrsne komunikacijske projekte, a petu godinu dodjeljujemo i međunarodnu komunikacijsku nagradu – the! award s ciljem širenja izvrsnosti u regiji', navodi Aunedi Medek, dodajući da u sklopu potonje nagrade okupljaju šest zemalja: Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru, Hrvatsku, Sloveniju, Srbiju i Sjevernu Makedoniju. Ove godine javni poziv za prijave raspisuju početkom kolovoza.

Govoreći o trendovima u industriji, Aunedi Medek naglašava da su društveno odgovorne teme i dalje vrlo prisutne, a njihovo značenje dobiva nove dimenzije. Dotaknuo se i utjecaja AI-a. 'Prednosti i nedostatke koje nam donosi umjetna inteligencija tek ćemo vidjeti. AI oblikuje i mijenja način na koji radimo jer ubrzava određene automatizirane radnje, no njegovo korištenje otvara i brojna pitanja, poput etičnosti i transparentnosti', ističe.

Hrvatska kao regionalno i globalno središte struke

S obzirom na broj nagrađenih projekata proteklih godina, hrvatska PR scena sve se više pozicionira na međunarodnoj razini, smatra predsjednik udruge. 'Prošle godine domaćinstvo finalnog žiriranja prestižne međunarodne nagrade u području odnosa s javnošću – IPRA GWA 2024. – pripalo je agenciji Manjgura, čime je Hrvatska postala središte svjetskih stručnjaka odnosa s javnošću. To pokazuje i potvrđuje značenje domaće scene odnosa s javnošću', kaže Aunedi Medek.

Kako tumači, udruga planira nastaviti s razmjenom znanja, promocijom etičkih standarda i jačanjem kompetencija stručnjaka dodjelom nagrada, edukacijom i sudjelovanjem u društvenim procesima. 'Kroz natječaje, primjerice tocno.hr, postajemo i relevantan dionik društvenih zbivanja', zaključuje.