SUPERNOVA MOŽE ČEKATI

[FOTO] NASA: Neumoran crveni div Betelgeuse pretrpio je nevjerojatnu eksploziju

12.08.2022 u 12:53

Betelgeuseov poznat događaj zatamnjenja od prije par godina ispostavio se kao dokaz nedavne eksplozije, a ne, kao što su mnogi mislili, nadolazeće supernove

Crveni div Betelgeuse nalazi se, bar prema kozmičkim razmjerima, na kraju svojeg puta, no divovska vatrena kugla ne odustaje, piše Cnet. Astronomi su uz pomoć svemirskog teleskopa Hubble i drugih obzervatorija otkrili da je 2019. zvijezda zapravo u eksploziji izbacila dio svoje površine.

'Nikad do sad nismo vidjeli toliko veliko izbacivanje zvjezdane mase. Ostalo nam je nešto što u cijelosti ne razumijemo' rekla je Andrea Dupree s Harvardovog centra za astrofiziku. 'Riječ je o posve novom fenomenu kojeg možemo promatrati izravno te detaljno sagledati uz pomoć Hubblea. Promatramo evoluciju zvijezde u pravom vremenu.' Dupree je glavna autorica novog znanstvenog rada u Astrophysical Journalu koji opisuje eksploziju i njezine posljedice.

Natekla stara zvijezda ima masivan promjer od oko 1.6 milijardi kilometara, što znači da bi na mjestu našeg Sunca ova zvijezda dosezala do Jupiterove orbite. Zvijezde ove veličine obično žive brzo i umiru mlade - naša je zvijezda stara oko 5 milijardi godina, a Betelgeuse bi sa 10 milijardi godina trebao doživjeti supernovu unutar sljedećih 100.000 godina.

Na ilustraciji možemo vidjeti promjene u svjetlini crvenog superdiva nakon ogromnog izboja mase kojom je u svemir izbacio dio svoje površine. Materjal kojeg je izbacila ohladio se u oblak prašine te je zvijezdu na kratko, bar iz perspektive Zemljana, učinio tamnijom.

Znanstvenici ovaj događaj iz 2019. opisuju kao 'izboj površinske mase' ili SME, što je slično koronalnom izboju (CME) kojeg vidimo u atmosferi Sunca te koja na Zemlji uzrokuje aurore i radio smetnje. Erupcija Betelgeusea izbacila je 400 milijardi puta više mase od običnog CME-a.

Polarno svjetlo Izvor: Profimedia / Autor: Uwe Gernhoefer / Panthermedia / Profimedia

Izbacivanje dijela površine oko zvijezde je stvorilo prašnjavi oblak i hladnu pjegu na površini. Betelgeuse se kao posljedica ovih događanja toliko zatamnio da su promjenu mogli zapaziti i amateri. 2019. i 2020. mnogi su smatrali da je ovo naznaka da će zvijezda uskoro eksplodirati u supernovi.

Sad je puno jasnije da je zatamnjenje dokaz manje eksplozije, a Dupree tvrdi da premda izgleda dramatično, izbacivanje komada zvijezde ne znači da uskoro dolazi njezin kraj. Štoviše, zvijezda se polako oporavlja od eksplozije. 'Betelgeuse nastavlja raditi vrlo neobične stvari - njegova unutrašnjost izgleda kao da poskakuje' rekla je Dupree. Ako se jednog dana zbilja raznese u komade, Betelgeuseova će eksplozija biti vidljiva sa Zemlje - čak i tijekom dana.

Betelgeuse i Orion Izvor: Profimedia / Autor: Stocktrek Images, Inc. / Alamy / Profimedia

Astronomi planiraju nastaviti promatrati podatke sakupljene tijekom eksplozije ne bili dobili jasniju sliku onog što se upravo desilo. Jedan od planova je iskoristiti teleskop James Webb kako bi se snimile slike izbačenog komada zvijezde dok leti kroz svemir.