ASTRONOMIJA

Kakvo otkriće: Je li ovo najmlađi planet dosad pronađen u našoj galaksiji?

• Autor: Miroslav Wranka
  • Zadnja izmjena 12.08.2022 11:00
  • Objavljeno 12.08.2022 u 11:00
Umjetnička vizija novootkrivenog egzoplaneta

Izvor: ALMA / Autor: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), S. Dagnello (NRAO/AUI/NSF)

Zvijezda udaljen 395 svjetlosnih godina mogla bi biti stara tek 1,6 milijuna godina i otkriti puno toga što ne znamo o nastanku Sunčevog sustava

Koristeći Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) za istraživanje nastanka planeta, astronomi su po prvi puta otkrili plinove u cirkumplanetarnom disku.

To otkriće upućuje kako bi se u tom dijelu svemira mogao nalaziti i vrlo mlad egzoplanet. Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu The Astrophysical Journal Letters.

Cirkumplanetarni diskovi nakupine su plinova, prašine i krhotina oko mladih planeta. Sadrže materijal od kojeg mogu nastati mjeseci i drugi manji stjenoviti objekti, kao i kontrolirati rast mlađih divovskih planeta.

Proučavanje takvih diskova može nam dati odgovore na pitanja o nastanku našeg Sunčevog sustava, naročito galilejskih mjeseca koji kruže oko Jupitera, za koje se vjeruje kako su nastali prije 4,5 milijardi godina.

Tijekom proučavanja AS 209, mlade zvijezde udaljene oko 395 svjetlosnih godina od Zemlje u zviježđu Ophiucus astronomi su uočili emisiju svjetla usred inače praznog prostora u plinu kojim je zvijezda okružena.

Tako su otkrili cirkumplanetarni disk oko planeta veličine Jupitera, što je tek treće takvo otkriće dosad.

NASA je ugasila teleskop Spitzer - ovo su njegove najljepše fotografije

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

Udaljen je više od 200 astronomskih jedinica (blizu 30 milijardi kilometara) od svoje matične zvijezde. Ta udaljenost dovodi u pitanje sadašnje teorije o nastanku planeta.

Pokaže li se točnom procjena kako je ta zvijezda stara tek 1,6 milijuna godina, otkriveni egzoplanet mogao bi biti najmlađi dosad otkriveni.

Astronomi se nadaju kako će im u tome pomoći promatranje pomoću svemirskog teleskopa James Webb, piše SciTech Daily.

Pratite nas na društvenim mrežama: