svemirski ispušni ventili

Kakav prizor: Astronomi otkrili ogromne dimnjake koji izbacuju energiju iz središta galaksije

26.03.2019 u 10:08

Dramatični događaji odvijaju se u srcu Mliječnog puta. Supermasivna crna rupa u središtu naše galaksije sakuplja prašinu i plinove te izbija energiju dok se u blizini zvijezde rađaju i umiru u epskim eksplozijama.

Astronomi su otkrili dva ispušna kanala koji odvode materiju i energiju od supermasivne crne rupe i izlaze prema rubovima galaksije. Te su kanale nazvali 'galaktičkim središnjim dimnjacima'.

'Pretpostavljamo da su ovi dimnjaci ispušni otvori za svu energiju koja se oslobađa u središtu galaksije', uvjeren je Mark Morris, profesor astronomije i astrofizike s kalifornijskog sveučilišta u Los Angelesu. Kozmički dimnjaci lijevaju energiju u Fermijeve mjehuriće, dvije ogromne strukture izbočene iz središta galaksije koje se protežu 25.000 svjetlosnih godina u oba smjera.

Galaktički dimnjaci Izvor: Licencirane fotografije / Autor: ESA/XMM-Newton/G. Ponti

Vjeruje se da ovi kozmički dimnjaci mogu igrati važnu ulogu u tome kako se brzo stvaraju nove zvijezde unutar naše galaksije. Lijevanje materije i energije koči proces stvaranja zvijezda, što određuje karakter galaksije. 'U ekstremnim slučajevima izvor energije može ili potaknuti ili isključiti stvaranje zvijezda u galaksiji', objašnjava Morris.

Dimnjaci u našoj galaksiji nisu toliko ekstremni jer je naša supermasivna crna rupa relativno lakša. U drugim galaksijama središnja crna rupa može imati masu tisuću puta veću od naše. Ali gledanje u našu galaksiju je koristan način da shvatimo kako se ovaj proces može odigrati u različitim uvjetima.

'Znamo da su odljevi i vjetrovi materijala i energije koji potječu iz galaksije presudni u oblikovanju i promjeni oblika te galaksije tijekom vremena. Oni su ključni igrači u tome kako galaksije i druge strukture oblikuju i evoluiraju kroz kozmos', kaže Gabriele Ponti s Instituta Max Planck za izvanzemaljsku fiziku u njemačkom Garchingu. 'Srećom, naša galaksija daje nam obližnji laboratorij da detaljno istražimo i ispitamo kako materijal teče u prostor oko nas.'