IZLOŽBA VIZUALNIH UMJETNOSTI

Svečano otvoren Hrvatski paviljon na Venecijanskom bijenalu

  • Autor: I. B./hina
  • Zadnja izmjena 08.05.2019 22:29
  • Objavljeno 08.05.2019 u 22:29
tportal

Izvor: Cropix / Autor: Marko Todorov / CROPIX

Otvorenjem izložbe multimedijalnog umjetnika Igora Grubića 'Tragovi nestajanja (u tri čina)' svečano je u srijedu u Veneciji inauguriran Hrvatski paviljon na Venecijanskom bijenalu 2019., 58. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti, najvažnijoj reviji suvremene umjetnosti u svijetu koja ove godine uključuje 90 nacionalnih paviljona

Paviljon je otvorila ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek istaknuvši kako joj je drago što se ove godine Hrvatska na Bijenalu predstavlja u novom izložbenom prostoru, s projektom međunarodno priznatog umjetnika koji u svojem radu posebnu pažnju pridaje društvenoj ulozi umjetnosti.

'Mislim da je Igor Grubić bio izvrstan odabir i odlično je da je odabran i otkriven baš ovaj prostor. Izložba Igora Grubića ne samo da je izvrstan odgovor na temu ovogodišnjeg Bijenala, a to je 'May You Live in Interesting Times', već je ona i pravovremena i relevantna poruka u ovim turbulentnim vremenima kada Europa živi u tranziciji i ne zna se kamo će nas ta tranzicija odvest', rekla je hrvatska ministrica kulture Obuljen Koržinek.

U tom smislu, doprinos umjetnika je ključan, dodala je.

Posebno se osvrnula na veliki interes javnosti za hrvatsku izložbu. 'Doista smo iznenađeni, počašćeni i sretni na tako velikom odazivu', izjavila je ministrica.

Hrvatski paviljon proteže se na 300 četvornih metara nekadašnje stolarske radionice u prostoru palače iz 16. stoljeća u Calle della Regina, u neposrednoj blizini Fondazione Prada.

Rad Igora Grubića 'Tragovi nestajanja (u tri čina)' kruna je projekta započetog 2006., kada je počeo fotografski i filmski dokumentirati poslijeratnu tranzicijsku hrvatsku realnost, s naglaskom na posljedice prijelaza sa socijalizma na kapitalizam, s centralizirane na slobodnu tržišnu ekonomiju. Čine ga tri povezana fotografska eseja i animirani film, postavljeni u posebno osmišljenoj mizansceni koju potpisuje latvijski dizajner Rihards Fuchs. Kustosica izložbe, povjesničarka umjetnosti Katerina Gregos rekla je kako je riječ o kompleksnom dugogodišnjem projektu koji je stoga 'istinski rad ljubavi'.

'Radila sam s mnogim umjetnicima koji su poput mene bili zainteresirani za društvene i političke teme, a Igor Grubić jedan je od onih umjetnika koji svojim životom i djelom pokazuju što umjetnik koji se bavi političkom umjetnošću jest i što je to što on radi', naglasila je Gregos.

Grubić je zahvalio okupljenima na interesu, obitelji, osobito majci, koja ga je podržala te pomogla konstruktivnim i kreativnim primjedbama, te Modernoj galeriji i Ministarstvu kulture na odabiru, podršci i pomoći.

U prvom poglavlju, odnosno 'činu', pod nazivom 'Divlja kuća', kroz 13 poglavlja u kojima kombinira tekst i fotografiju, umjetnik prati malu komunu beskućnika na zagrebačkom rotoru sagrađenu početkom 1990-ih, dokumentirajući transformaciju prostora postupnom devastacijom 'zone slobode obitavanja tih ljudi' pod pritiskom prodiranja urbanog landscapea koji je posljedica pojačane urbanizacije i gentrifikacije.

U drugom činu, 'Filigranski pločnik', uobličenom u doku-fiction esej, fokus je na transformaciji urbanog pejzaža centra grada – nestajanja malih kreativnih zanatskih radnji koje postaju prostori za užitak, zabavu i konzumaciju. Posljednji esej, pod nazivom 'Dekonstrukcija tvornice', proizašao je iz umjetnikova rada na naručenom projektu za beogradski Muzej suvremene umjetnosti, a tematizira industrijsku baštinu. 

U drugom dijelu izložbenog prostora, točno nasuprot ulazu u Hrvatski paviljon, u odvojenom se prostoru paralelno prikazuje trinaestominutni eksperimentalni animirani film 'Kako se kalio čelik' snimljen s prizorima s tvorničkih lokacija korištenih u foto eseju.

Izložbu prati katalog s tekstovima Katerine Gregos i kustoskog kolektiva Što, kako i za koga/WHW koji je grafički oblikovala Rafaela Dražić

Venecijanski bijenale 2019. održava se od 11. svibnja do 24. studenog pod ravnanjem umjetničkog direktora Ralpha Rugoffa i s nazivom 'May You Live in Interesting Times'.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!