'ZAVIČAJ, ZABORAV'

Roman-bujica o potrazi za identitetom

20.10.2010 u 12:24

Bionic
Reading

Novi roman Ludwiga Bauera 'Zavičaj, zaborav', najopsežniji dosad, predstavili su u knjižnici Bogdana Ogrizovića urednik Frakture Sead Serdarević, naša najvrednija 'bauerologinja' Lidija Dujić i sam autor

Ludwig Bauer

'Beskrajno mi je drago da Fraktura već dulje vrijeme postupno objavljuje djela Ludwiga Bauera, vrhunskog majstora riječi i rečenice, autora koji pomno gradi strukturu romana te koji uspijeva svojim likovima udahnuti život. Ovo je već četvrti njegov roman u našoj nakladi, a možemo ga, nakon čitanja i promišljanja, svrstati uz bok Kratke kronike porodice Weber', istaknuo je na početku promocije Seid Serdarević, dotaknuvši se autorovog najpoznatijeg romana i centralne točke njegovog opusa.

Roman na čak 500 kartica,Zavičaj, zaborav, dvostruko veći od ostalih Bauerovih, nastao je kao dogovor autora i Serdarevića. 'Roman je ispao opsežniji jer je Seid tako htio. Čak smo se i cjenkali oko duljine. Moj stav je bio da se napisani roman treba pročitati nadušak, Seid je rekao da se to može napraviti i s dvostruko više stranica. I bio je u pravu', istaknuo je Ludwig Bauer, dodavši: 'Usto, veliki roman autoru pruža puno više mogućnosti poput istančanijeg opisa lika i oblikovanja strukture.'

Sudbina podunavskih Nijemaca te odnos pojedinca nasuprot sistemu čini os romana. Za razliku od prethodnih, glavni lik ovog romana odrasta nesvjestan vlastitog porijekla, kao Lukijan Pavlović – Obrva, da bi mu se nakon Drugog svjetskog rata probudili njemački korijeni i potreba da potraži izgubljeni identitet.

'Lukijan Pavlović, kao i ostali Bauerovi likovi, istinski je idealist koji zbog vlastitih ideala, od kojih ne želi odstupiti, biva kažnjen. U potrazi za njima prijeđe tadašnje Jugoslaviju, Čehoslovačku i Istočnu Njemačku, i u svakoj upada u sve veće probleme', kazao je Serdarević.

Obračun s minulim socijalističkim sistemom konstanta je Bauerovih romana. 'Njegov odnos prema prošlosti nikadnije agresivan. Ni ova priča ne pokušava ga agresivno srušiti, već gapušta da se sam uruši na mjestima gdje je najtanji, gdje je tek poza',istaknula je Lidija Dujić.

Kako je autor i sam podunavski Nijemac, te u svoja djela svjesno uvlači autobiografske elemente, čitatelj je njegovih romana u stalnoj pritajenoj potrazi za stapanjem fikcije i fakcije. 'Svi moji romani su doživljavani kao autobiografski, no najviši cilj proznog pisca je da mu se vjeruje, stoga to uzimam kao kompliment', rekao je Bauer dodajući da je do sad napisao tek jednu autobiografiju od 20 kartica i to na narudžbu.

Poveznice predstavljenog romana s vrlo čvrstim romanesknim opusom, osim prostora, vremena, teme i ideala, kriju se i u motivima i junacima koje je doslovno preuzeo iz prethodnih romana. 'Zavičaj, zaborav spona je koja će, nadam se, spojiti plejadu likova u trilogiju o podunavskim Nijemcima, ali i životima koje mi živimo', istaknuo je Serdarević.

'Roman počinje riječju – kiša, a cijeli je jedna velika bujica, rekla bih izliveni roman-bujica. Sve se nekako događa u pljuskovima', rekla je Dujić, istaknuvši filmičnost romana: 'Svi su Bauerovi romani izuzetno filmični, a ovaj posebno. Mislim da se razlog krije u vrlo preciznom kadriranju, odnosno montiranju 'stvarnosti' književnog teksta.'

Dok mu najopsežniji roman tek čeka čitateljsku i kritičku recepciju, Bauer vrijedno radi na novim projektima, od kojih neki već čekaju nakladničku ruku. 'U međuvremenu sam napisao roman, ali izdavači su strašno spori', našalio se autor rame uz rame svog izdavača i dodao da već piše sljedeći, a nedavno je preveo i dosad neprevedene Hašekove humoreske.