Istraživanje
Publika je željna sadržaja, iskustava i interakcije uživo

Izvor: Promo fotografije / Autor: Matija Kralj
Istraživanje koje je za hrvatski Klaster kreativnih industrija proveo Ekonomski institut Zagreb, pokazalo je da je u Hrvatskoj 2019. bilo 124 tisuće zaposlenih u kulturnom i kreativnom sektoru, da je stvarala 3,5 posto hrvatskog BDP-a te uprihodila 15 milijardi kuna. Iako nisu svi u području kreativne i kulturne industrije jednako pogođeni ovom pandemijom, većina već dulje vrijeme trpi negativne posljedice epidemioloških mjera. Oni koji značajno ovise o direktnom kontaktu i interakciji s publikom te čija ponuda različitih iskustava predstavlja srž poslovanja - poput festivala, kazališta i sl. - izvukli su deblji kraj - ističe Sandra Horvat, izvanredna profesorica na Katedri za marketing Ekonomskog fakulteta - Zagreb.

Sandra Horvat
Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo
Kazalište kao način provođenja slobodnog vremena i bijega od surove stvarnosti
Upravo spomenuta važnost kontakata glumaca i publike čini kazalište posebnim mjestom koje online varijante, unatoč odličnoj produkciji, teško mogu nadomjestiti. Glumci su u stanju svojom glumom “prenijeti gledatelje u drugi svijet” i stvoriti dojam da i publika sudjeluje u predstavi što uz interakciju s ostalim gledateljima čini temeljne emocionalne motive za odlazak u kazalište. Uz emocionalne motive, ističu se i intelektualni motivi (važnost kulturnog i edukacijskog sadržaja koji kazalište pruža) te socijalni motivi kroz želju za zabavom, opuštanjem i druženjem s prijateljima.
Publika nezainteresirana za online predstave
Iako su istraživanja pokazala da je više od polovice Hrvata za vrijeme pandemije češće koristilo digitalna rješenja nego u periodu prije koronakrize, treba se uzeti u obzir da se navedeni podaci ipak dominantno odnose na online bankarstvo i online kupovinu. S druge strane, istraživanje provedeno na 238 ispitanika u sklopu specijalističkog stručnog diplomskog studija Digitalni marketing na Ekonomskom fakultetu - Zagreb u suradnji s agencijom Ipsos pruža novu perspektivu.
Ispitanici kao razloge posjeta kazalištu najviše navode opuštanje/razbibrigu (25 posto), zabavu (23 posto), druženje s prijateljima (17 posto), obrazovanje (16 posto), a 14 posto ispitanika smatra da kultura ljude čini boljima. U skladu s navedenim rezultatima vrste predstava koje ispitanici najčešće biraju su komedije (60 posto) i drame (21 posto). Najvažniji element kod odabira kazališta je sama predstava (59 posto), preporuka prijatelja i obitelji (15 posto), glumci koji glume u predstavi (11 posto), pa tek na kraju cijena ulaznica (8 posto). Ispitanici u kazalište najviše odlaze s prijateljem/prijateljicom (44 posto) i s partnerom/partnericom (38 posto). Iako 61 posto ispitanika karte kupuje putem interneta (online), samo je 18 posto ispitanika je gledalo predstavu online, dok ih 37 posto planira to učiniti u budućnosti.
Zanimljivo, čak 45 posto ispitanika nije zainteresirano za gledanje predstava online putem. Naime, dodatno istraživanje putem fokus grupa pokazalo je da ispitanici odlaze u kazalište kako bi se zabavili i opustili se te družili s prijateljima što je uslijed pandemije otežano. Kazalište im pruža poseban doživljaj uz koji vežu čak i samo spremanje za izlazak u kazalište te uzbuđenje koje ga prati. U kazalištu im je posebno važna interakcija s glumcima i ostalim gledateljima te mogućnost kulturnog uzdizanja i novih doživljaja koje ne mogu na isti način ostvariti putem ostalih medija.

Miroslav Mandić
Izvor: Promo fotografije / Autor: KOVAZGcom
Osobito želim istaknuti trud i predanost, izvrsnih, studenata koji su uz mentorstvo i smjernice kolega iz Ipsosa uspješno savladali sve korake istraživačkog procesa te su konačnici na temelju dobivenih rezultati dali konkrente preporuke za unapređenje poslovanja kazališta - napomenuo je Miroslav Mandić, izvanredni profesor na Katedri za marketing Ekonomskog fakulteta - Zagreb.
Izuzetno smo zadovoljni suradnjom i rezultatima istraživanja koji su potvrdili ono što smo intuitivno osjećali svi u Ludoj kući, a to je da je kazalište živ organizam koji se hrani kvalitetnim interakcijama između publike i glumaca za vrijeme predstave - svako takvo iskustvo je jedinstveno i neponovljivo, i teško ga je prenijeti u online svijetu - zaključio je Rene Bitorajac, direktor i umjetnički voditelj kazališta Luda kuća.
- kazalište
- istraživanje
- Ekonomski institut Zagreb
- Ekonomski fakultet Zagreb
- ipsos
- kazalište luda kuća
- online predstave


HP AiO
Uštedi 400 knRyzen 5 procesor, 8GB radne memorije, 256GB SSD, 27" FHD IPS ekran.
KUPI SADA

LENOVO AiO
2 godine jamstvaIdeaCentre 3, Core i3, 8GB, 23.8" FHD IPS, Windows 11.
KUPI SADA

ACER V226HQLBbi
Najpovoljniji u Linksu21.5", 5ms, 200cd/m2, Acer monitor pazi na tvoje oči s ComfyView inovacijom koja smanjuje odsjaj.
KUPI SADA

iPad 9th
Besplatna dostava10.2", WiFi, Bluetooth, GPS, 64GB. Idealan je za posao ili zabavu.
KUPI SADA

REMINGTON
Osobna njegaVeliki izbor Remington aparata vrhunske kvalitete za osobnu njegu.
KUPI SADA

PHILIPS
Osobna njegaVeliki izbor Philips aparata vrhunske kvalitete za osobnu njegu
KUPI SADA