Kad crtež postane priča

Majstor ilustracije vraća se s dva nova hita: Svjetlan Junaković opet pomiče granice

15.05.2025 u 11:38

Bionic
Reading

Knjige Bez šećera, bez mlijeka, samo kava i Pričam ti o umjetnosti 20. stoljeća objavio je Sandorf. Prva originalnim crtačkim stilom donosi iskorak u Junakovićevom opusu a druga otkriva fascinantne sudbine velikih umjetnika prošlog stoljeća, spajajući povijest, humor i kreativnost na način svojstven samo ovom majstoru slike i riječi.

Dva nova izdanja renomiranog ilustratora, slikara i kipara Svjetlana Junakovića, ilustrirana ljubavna priča namijenjena djeci i mladima "Bez šećera, bez mlijeka, samo kava" i "Pričam ti o umjetnosti 20. stoljeća", zbirka kratkih priča o velikim umjetnicima prošlog stoljeća, oba objavljena u izdanju nakladničke kuće Sandorf, predstavljena su u Knjižnici i čitaonici Bogdana Ogrizovića, uz pohvale struke za Junakovićevu domišljatost, umjetničku erudiciju i majstorstvo u pripovijedanju slikom.

Nakladnik Ivan Sršen istaknuo je važnost i veličinu Junakovićeva opusa, naglašavajući kako se osjeća tek kao "pomagač" u nastojanju da autorove knjige dođu do čitatelja. "Obje knjige predstavljaju umijeće pripovijedanja, koje se ne izražava samo tekstom, već i crtežom," dodao je Sršen, podsjećajući na Junakovićevu svestranost kao pripovjedača i likovnog umjetnika.

Povjesničarka umjetnosti Josipa Alviž istaknula da je Junakovićeva slikovnica "Bez šećera, bez mlijeka, samo kava", za povjesničara umjetnosti, "ljubav na prvi pogled". Već je na prvu, dodala je, jasno da autor nije samo domišljat pripovjedač, već i veliki poznavatelj povijesti umjetnosti. "Čim otvorite prvu stranicu, vidjet ćete omaž velikim likovnim avangardnim umjetnicima i stilovima - od Maljeviča i njegovog 'Bijelo na bijelo' i bricolagea, sve do Duchampa", rekla je.

Namijenjena je širokom krugu čitatelja, a Alviž se nada da će svoje mjesto pronaći i u rukama djece i roditelja koji svojoj djeci žele otkriti svijet likovne umjetnosti.

Alviž je također naglasila kako monokromni crteži u slikovnici, unatoč malom formatu, stvaraju dojam prostornosti i monumentalnosti, dok su zvijezde, kao lajtmotiv, jedini obojeni element – od crvenih zvijezda koje simboliziraju socijalističku Jugoslaviju, preko plavih zvijezda koje su simbol protagonistove ljubavi, do žutih zvijezda, simbola Europske unije. "Junaković tako kroz jednu toplu, dirljivu, ljudsku priču uspijeva ispričati hrvatsku povijest zadnjih 60 godina," zaključila je.

Književna kritičarka i teoretičarka Anda Bukvić naglasila je kako, usprkos minimalističkom izrazu, tekst pruža snažnu podršku crtežu, stvarajući cjelinu u kojoj slika i tekst ne oduzimaju prostor jedno drugome. "Umjetnost slikovnice jest u tome što je tekst jedno, crtež drugo, a zajedno – nešto potpuno novo," istaknula je Bukvić.

Pejzažni format slikovnice, koji je mudro odabran, ističe element doslovnog, ali i metaforičkog putovanja neimenovanog glavnog lika. Humor je ono što nasušno nedostaje u literaturi za djecu, dodala je Bukvić, a toga u slikovnici ne manjka te je i to važan element koji to djelo čini posebnim.

Šesnaest kratkih priča o velikim umjetnicima 20. stoljeća, okupljenih u zbirku pod nazivom "Pričam ti o umjetnosti 20. stoljeća", novo je izdanje knjige koja je izašla prije 15 godina u Italiji, a o njoj je govorio sam autor. Kroz dvije anegdote - o tome kako je pukom slučajnošću došao do četiri skupocjene olovke koje su pripadale švicarskom kiparu i slikaru Albertu Giacomettiju te kako je za vrijeme putovanja u Slovačkoj došao do pokvarenog fotoaparata modernog umjetnika Andyja Warhola, Junaković je ispričao kako ga je na pisanje knjige potaknula ljubav prema kolekcionarstvu.

Naglasio je da, iako nije kolekcionar u klasičnom smislu, strastveno prikuplja predmete povezane s djetinjstvom velikih umjetnika, što je i temelj ove zbirke priča, koja mu je, kako kaže, najdraže djelo.

Svjetlan Junaković rođen je u Zagrebu 1961., a diplomirao je kiparstvo na Accademia di Belle Arti di Brera u Milanu 1985. Od tada, kontinuirano se bavi crtežom, ilustracijom i skulpturom (prvih 25 godina kao samostalni umjetnik, a sada kao redovni profesor na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu). Samostalno izlaže u Hrvatskoj i inozemstvu. Za izložbu skulptura postavljenoj u Gliptoteci HAZU-a 2015. nagrađen je Nazorovom nagradom, najvećom državnom nagradom za umjetnost 2016. godine.