'ZVIZDAN' NAKON CANNESA

Kojim će putem film iz male zemlje čudnog jezika

26.05.2015 u 07:00

Bionic
Reading

'S Cannesom se masa stvari odvija sama od sebe i takva ekspozicija u poslovnom i festivalskom svijetu je velika', kaže Ankica Jurić Tilić, producentica filma 'Zvizdan' Dalibora Matanića koji je prošlog vikenda osvojio nagradu žirija programa Un Certain Regard u Cannesu, rezerviranog za otkrivanje novih nada i originalnih pristupa, drugog po važnosti uz službenu konkurenciju

U toj se kategoriji svake godine nagrađuje po nekoliko filmova, a Mataniću je pripala druga nagrada uz islandski film 'Ovnovi' redatelja Grimura Hakanssona nagrađenog Grand Prixom. Što očekivati nakon Cannesa i koliko će palmina grana na plakatu donijeti 'Zvizdanu', svakako će biti zanimljivo pratiti.

Ako pogledamo malo u povijest nagrađivanih filmova u programu Un Certain Regard, često je riječ o filmovima koji su kasnije dolazili kao nacionalni kandidati i nominirani za Oscar u konkurenciji stranog filma te su nacionalnim kinematografijama otvarali vrata u Europu i svijet. U slučaju filma 'Smrt gospodina Lazarescua' (2005.) Christija Puiuja označavali su trendove poput rumunjskog novog vala. Lanjski dobitnik Grand Prixa u kategoriji Un certain Regard, mađarski film 'Bijeli bog' Kornéla Mundruczóa imao je vrlo zapažen festivalski život, dok je lanjski dobitnik nagrade žirija, švedski 'Turist' Rubena Östlunda, prošao i bolje s nominacijom za Oscar i Zlatni globus.

Od svih tih referenci koje u svoje biografije upisuju filmovi nakon Cannesa, Ankica Jurić Tilić iz producentske kuće Kinorama najviše ohrabrujućom vidi priču 'Turista'. Unatoč tome što dolazi, kako kaže, iz male zemlje čudnog jezika kao i Matanićev 'Zvizdan'. Koincidencija je da 'Zvizdan ima istog francuskog distributera kao i 'Turist', a njega je samo u Francuskoj lani pogledalo preko 200 tisuća ljudi. 'Zvizdan' će na programu tamošnjih kina biti u siječnju iduće godine.

'Dobili smo nekoliko panegirika u francuskim medijima jer film očito gađa njihov senzibilitet i svi ti tekstovi bit će dobrodošli pred francusko prikazivanje', kaže Jurić Tilić. 'Dogovorili smo se da ćemo pričekati petnaestak dana i ostaviti prodajnom agentu da vidimo što će napraviti na stranim tržištima, a onda ćemo prema tome raditi festivalsku strategiju', kaže Jurić Tilić ističući da je Cannes svima koji se bave europskim filmom najvažniji festival i izuzetno značajan u smislu prodaje i budućih prikazivanja.

'Što će biti sa 'Zvizdanom', bit će. Predstoji mu Toronto, veliki prodajni A festival, potom plasman na američko tržište, a utrka za Oscara ne bi bila iznenađenje kao što niti neki drugi put kojim će taj film krenuti neće biti razočaranje', kaže ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra Hrvoje Hribar, čija je ekipa uz producenta Kinoramu odradila velik posao oko odlaska 'Zvizdana' u Cannes.

'Kad govorimo o svjetlu koje je uspjeh ovog filma bacio na našu filmsku zajednicu, ne bih se uspoređivao s Rumunjima. Druga smo zemlja i drugo je vrijeme. Pogledajmo Hrvatsku. Meni je u ovom trenutku najdragocjenije svjetlo koje je na hrvatsku filmsku zajednicu bacila hrvatska javnost i ne mogu drugo nego se nadati da je velik posao koji radi ta radišna i darovita zajednica autora, producenta i filmskih djelatnika, nas koji radimo za HAVC, donio rezultate. Zahvaljujući svemu ovome, ta zajednica će ići dalje svojim putem s manje podmetanja, pometanja i prostodušnog nerazumijevanja', kaže Hribar. Nije mogao odoljeti a da filmski uspjeh Matanića u Francuskoj ne usporedi s nogometnim.

'U Francuskoj je Hrvatska bila nekoć treća na svijetu. Od onda nas uz taj događaj vezuje koliko ponos, toliko silne frustracije zbog neponovljenog uspjeha. Odgovornost audiovizualne zajednice i moja s obzirom na poziciju je da pokušamo uspostaviti kontinuitet', zaključuje Hribar podsjećajući da je u ovoj velikoj sreći za domaću filmsku zajednicu važno paziti da se ne zaboravi kako hrvatski film nije od jučer i da je unazad par godina osvajo Karlove Vare, Europsku filmsku nagradu, Veneciju, Varšavu…



Hrvoje Hribar: Možemo sportskim rječnikom reći da je Hrvatska nakon niza turnirskih i kupskih utakmica zaigrala u velikoj ligi!


Cannes je ono mjesto gdje se prepliće vrh svjetskog autorskog talenta i autorskog viđenja kinematografije s onim drugim dijelom priče, filmskim biznisom, korporativnom moći i zonom Oscara. Mene od svega zanimaju hrvatski filmovi svih kategorija koje ćemo gledati na premijerama u sljedećih godinu dana', završava Hribar.