(NE)DODIRLJIVA?

Josipi Lisac prigovaraju da je bila preslobodna u izvedbi 'Lijepe naše'. Pitali smo etnologa koliko se smije dirnuti u državnu himnu

  • Autor: Tina Barbarić
  • Zadnja izmjena 19.02.2020 14:33
  • Objavljeno 19.02.2020 u 13:20
Josipa Lisac, Aleksej Gotthardi-Pavlovsky

Josipa Lisac, Aleksej Gotthardi-Pavlovsky

Izvor: Pixsell / Autor: Damir Sencar/HINA/POOL/PIXSELL/Davor Puklavec/PIXSELL

Nekonvencionalna izvedba himne Josipe Lisac na inauguraciji petog hrvatskog predsjednika Zorana Milanovića 18. veljače izazvala je buru reakcija, od onih koji se čude čuđenju nad interpretacijom domaće umjetnice poznate po nekonvencionalnosti do onih koji bi je kaznili jer se 'narugala' 'Lijepoj našoj'. U svim tim polemikama i raznim ukusima, međutim, iskristaliziralo se pitanje - kako se himna izvodi? Može li se tu uopće govoriti o ikakvim pravilima? Odgovore smo potražili od etnologa Alekseja Gotthardi-Pavlovskog

Pored brojnih pozitivnih komentara, da je Josipa Lisac u izvedbi briljirala, da je u svojoj osebujnosti bila fenomenalna kao i uvijek te da 'Lijepa naša' nije ni vrijedna takve umjetnice koja svojim radom promiče ljubav, slobodu i kreativnost, na društvenim mrežama bilo je i žestokih prozivki na račun glazbenice, prije svega na tragu toga da se himnom nije smjela 'igrati' i da je bilo kakva improvizacija 'nedopustiva'. ''Lijepa naša' prelijepa je takva kakva jest i treba je izvoditi baš tako kako je napisana, 'nikakve boje i nijanse'', poručili su joj pojedini komentatori, a oni radikalniji govorili su o tome da je 'prostituirala' skladbu Josipa Runjanina, bez poštovanja prema njegovom radu. 'Nije bilo prigodno uzeti si toliku slobodu i biti svoj umjetnik', glasio je jedan od komentara. Oni najstroži su pak ustvrdili da bi ju trebalo i kazniti jer se - 'narugala'.

O svemu tome pitali smo etnologa i urednika emisija pučke i predajne kulture na HTV-u Alekseja Gotthardi-Pavlovskog, poznatog i kao autora knjige 'Narodnjaci i turbofolk u Hrvatskoj', prve znanstvene monografije posvećene fenomenu ‘narodnjaka’.

'Prije pet godina na vojnoj paradi u Zagrebu također je izvedena himna Republike Hrvatske u vokalnoj solo izvedbi, tada trinaestogodišnje pjevačice Mije Negovetić. Niti ona nije otpjevala himnu stilski i melodijski potpuno u skladu s njezinom službenom verzijom, već u duhu i stilu festivalske, zabavne glazbe, a čak nije u potpunosti poštovala službenu melodiju himne, već ju je na kraju malo promijenila. Pa ipak, to nije izazvalo ni približno toliko prijepora - tj. nije ih izazvalo uopće, što je čak pomalo i čudno - koliko nedavno izvođenje u interpretaciji Josipe Lisac na inauguraciji predsjednika Milanovića', kaže Gotthardi-Pavlovsky.

To je vjerojatno zato što je, dodaje, ova aktualna interpretacija učinila puno veći otklon od standarda, 'za razliku od izvedbe tada vrlo mlade Mije Negovetić, od koje se, kao trinaestogodišnje djevojčice, nije ni mogao očekivati nekakav izrazito autorski izričaj'.

'Naravno da mi se osobno puno više svidjela ova interpretacija Josipe Lisac, jer je imala upravo tu autorsku, artističku notu, što se i može očekivati od profesionalne, vrsne i iskusne pjevačice koja je himnu otpjevala kao suptilnu, nježnu domoljubnu pjesmu, u čemu ne vidim apsolutno ništa lošeg. Jedino, stavio bih primjedbu na njezino trajanje, zbog polaganog tempa ipak malo predugo za ovakve prilike. Prijepora je, za razliku od one Negovetićkine otprije pet godina, izazvala puno više jednostavno zato što je umjetnički jača, pa je i više odjeknula', poručuje Gotthardi-Pavlovsky.

Drugo je pitanje, generalno, kako bi se uopće trebala izvoditi državna himna, a odgovor se zna, kaže.

'Trebala bi se izvoditi onako kako se izvodi na službenoj, od države odobrenoj snimci i tu nema dileme. Ključno je, međutim, pitanje smije li se i treba li ponekad dozvoliti i nekakvu drukčiju interpretaciju? Moj je odgovor: zašto ne, ali ovisno o prilici i ovisno o stilu interpretacije za dotičnu priliku, što je, naravno, uvijek donekle riskantno, pa treba pametno procijeniti. Ako želite biti sigurni da nikog nećete povrijediti, pametnije je držati se 'štreberski', tj. čiste službene verzije. No u slučaju ove, aktualne inauguracijske verzije, mislim da je donesena dobra procjena – osim, kao što rekoh, što se tiče samog trajanja izvedbe – te će ova verzija, gotovo sam siguran, postati novi hit na našoj glazbenoj sceni', kaže Gotthardi-Pavlovsky.

  • +8
  • +5

Josipa Lisac na rođendanskom koncertu u Beogradu

Izvor: Pixsell / Autor: Srdjan Ilic/PIXSELL

'Nekima se neće svidjeti, no to je sloboda. Treba voljeti svoju zemlju, biti slobodan u njoj, treba stvarati u njoj. Voljeti sebe i sve oko sebe', rekla je na komentare na izvedbu sama Josipa Lisac, a koja je 'Lijepu našu domovinu' na inauguraciji Zorana Milanovića pred okupljenima na Pantovčaku izvela uz klavirsku pratnju Zvjezdana Ružića. Dodala je i da ju je bilo strah jer je to vrlo svečan trenutak. 'Morala sam se rano ustati i to je za mene nešto strašno. Ja koja se dižem oko 11 sati, onda si možete misliti kako je meni bilo. I glas mora biti u top formi', rekla je poznata glazbenica, na čiju se izvedbu osvrnula i komunikacijska stručnjakinja Ankica Mamić.

Poštuje, kako je rekla, pravo na umjetnički izričaj, no ovo je ipak bilo 'malo previše'. 'Himna nije samo pjesma, himna je posebna pjesma i ova izvedba je bila mrvicu previše. Jako volim Josipu Lisac, ali himna je himna i bilo bi dobro da se svaka riječ razumije', komentirala je Mamić.

Čitatelji tportala pak u svojoj ocjeni nisu bili tako suzdržani. U anketi u kojoj je u nešto manje od 24 sata glasalo preko 8000 čitatelja, najveći broj njih, 54,8 posto, izvedbu Josipe Lisac ocijenio je katastrofalnom. Da je super, misli 26,5 posto, dok 18,7 posto kaže da im je njena verzija himne bila - onako.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!