FESTIVAL U CANNESU

Hollywood Reporter i Variety pohvalno o Matanićevom 'Zvizdanu'

18.05.2015 u 16:12

Bionic
Reading

Američki filmski časopisi Hollywood Reporter i Variety na svojim su portalima ocijenili kako bi 'Zvizdan' Dalibora Matanića mogao biti njegov dosad najbolji film, a pohvalili su i glavne glumce Tihanu Lazović i Gorana Markovića čiji likovi prenose priču o zabranjenim ljubavima u okolnostima tinjajuće nacionalne netrpeljivosti

Matanićev film, premijerno prikazan u nedjelju u natjecateljskom programu 'Izvjestan pogled' ovogodišnjeg Filmskog festivala u Cannesu nakon čega ga je publika nagradila 'gromoglasnim pljeskom', Hollywood Reporter naziva sjajnom dramom koja sa strašću i suosjećanjem prikazuje početak i kraj okrutnih ratova na području bivše Jugoslavije.

Iako su priče i likovi drugačiji, u sve tri odlični mladi glumci tumače ljubavnike s 'drugih strana', povezujući narativ s mostom tjeskobe, krivnje i otkupljenja, ističe se.

Hollywood Reporter ocjenjuje kako taj film pokazuje visoki standard hrvatskog scenarista i redatelja te predviđa da bi njegov nastup na Cannesu mogao rezultirati pristojnom prodajom u umjetničkim kinima.

Podsjetivši na klasike koji se bave temom rata na ovim prostorima, od Paskaljevićeva 'Bure baruta', preko Dragojevićevog 'Lepa sela lepo gore' i Kenovićevog 'Savršenog kruga', kaže kako je ono što 'Zvizdan' čini suvremenim i relevantnim način na koji Matanić sumira dvadeset godina tinjajuće mržnje i neprijateljstva koji pokazuju kako trajne ožiljke.

Navodi se da je za 'outsidere' teško identificirati likove prema njihovoj nacionalnoj pripadnosti, no da je možda razlog tome nesvaljivanje krivnje samo na jednu grupu, što i nije smisao s obzirom da posljedice rata nikoga ne štede.

Matanić ima zrelu viziju svojih karaktera i zajedno sa snimateljem stvara netaknutu scenu šumovitih brda i hladne vode koja u svakoj epizodi ima pročišćavajuću ulogu, dodaje se.

Variety piše kako redatelj, u tom svom dosad najjačem filmu, s nadarenim glumcima prikazuje ljubavi koje prelaze etničke podjele i koje obilježavaju zla sudbina i traume, ali i oprezni optimizam.

Međunarodne filmoljupce najviše će privući tehnika snimanja filma: njegova struktura i majstorska montaža (Tomislav Pavlic) znatno odskaču od 'previše klišeiziranog, premda dobronamjernog scenarija'.

Predviđaju da bi to mogao biti Matanićev najpopularniji film u Hrvatskoj, uz uvjet da publika ne izbjegava ratne teme, ali i da bi se nakon festivala u Cannesu mogao plasirati u europska kina.

Ocijenili su da je vječnoj temi Romea i Julije posebno zahtjevno dati novi život i originalnost, te da Matanić to najbolje uspjeva u prvom dijelu filma, zahvaljujući svježini ljubavnika i njihovoj mladenačkog zaigranosti, za razliku od druge priče u kojoj je antagonizam postaje naporan, iako se postiže suosjećanje s ženskim likom, ocijenio je kritičar Varietyja.

U završnoj epizodi emocionalni ulog blijedi, iako bi se mlađi gledatelji mogli identificirati s mladima koji odlaze na 'rave'. Također, dovođenje radnje bliže današnjici ima smisao u identifikaciji trajnog antagonizma, ali i otvaranju mogućnosti za nadu u budućnosti, ističe se.

Za glavne glumce kažu kako donose suptilne razlike svakom liku koji dobivaju svoju osobnost, osobito u ženskoj ulozi, a hvali se i direktor fotografije Marko Brdar koji je, napominje se među ostalim, prizorima prekrasnog brdovitog krajolika prenio poruku o tome da bez obzira koliko ljudi mogu uništiti, priroda ostaje u svom miru. Pavliceva montaža hvali se osobito u prvom dijelu, kao i dizajn zvuka.