'umjetnost i kina poslije 1989.'

Guggenheim ustuknuo pod teškim pritiskom: Povukli radove s psima i tetoviranim svinjama

27.09.2017 u 11:08

Bionic
Reading

Nakon što su ga prozvali brojni borci za prava i zaštitu životinja čuveni njujorški muzej Guggenheim s predstojeće je izložbe 'Umjetnost i Kina poslije 1989: Teatar svijeta' ipak odlučio povući tri rada, među kojima onaj s dva psa na pokretnoj traci i kupolu u kojoj gmazovi jedu kukce

Iz Muzeja Solomon R. Guggenheim u New Yorku 25. rujna obavijestili su kako će 'zbog zaštite sigurnosti svoga osoblja, posjetitelja i umjetnika' s izložbe 'Art and China after 1989: Theater of the World' povući radove 'Dogs That Cannot Touch Each Other', 'Theater of the World' i 'A Case Study of Transference'.

U pitanju su radovi koji, u sklopu velike skupne izložbe konceptualne i eksperimentalne umjetnosti posvećene kraju Hladnog rata, globalizaciji i usponu Kine, uključuju životinje: prvi, 'Dogs That Cannot Touch Each Other', dva pitbula na pokretnim trakama, drugi, 'Theater of The World', gmazove koji jedu insekte, a treći, 'A Case Study of Transference', dvije tetovirane svinje. Spomenuti su radovi izazvali čitav niz prosvjeda udruga za zaštitu prava životinja te potaknuli i peticiju 'za izložbe bez okrutnosti u Guggenheimu', koja je skupila preko 598 tisuća potpisa.

'Ti su radovi bili izlagani u muzejima po Aziji, Europi i Americi i žalimo što su nas prijetnje nasiljem natjerale na ovu odluku', rekli su iz Guggenheima, dodajući da ih povlačenje umjetničkih djela pogađa pogotovo kao instituciju posvećenu predstavljanju raznolikih izričaja.

'Sloboda izražavanja uvijek je bila i bit će temeljna vrijednost Guggenheima', poručilo je vodstvo muzeja.

Rad 'Dogs That Cannot Touch Each Other', odnosno 'Psi koji se ne mogu dodirnuti' potpisuju Sun Yuan i Peng Yu. Riječ je o videu od sedam minuta, snimljenom u pekinškom muzeju 2003., koji prikazuje dva pitbula na pokretnim trakama, okrenute jedno prema drugom, ali bez mogućnosti da se dodirnu.

'Nasuprot pojedinim tvrdnjama, u originalnom performansu nije bilo borbe između pasa, a prezentacija u Guggenheimu je samo u obliku videa. Ne radi se o živoj izvedbi', poručili su prije svega nekoliko dana iz muzeja, kad su još uvijek tvrdili da će se rad ipak prikazati.

'Reflektirajući umjetnički i politički kontekst vremena i prostora u kojem je nastao, rad 'Dogs That Cannot Touch Each Other' je namjerno izazovan i provokativan te smjera istraživanju i kritiziranju sustava moći i kontrole', pojasnili su iz Guggenheima 22. rujna, dodajući da shvaćaju da djelo može uzrujati određene promatrače, ali da se kustosi izložbe nadaju da će se uzeti u obzir razlozi njegova nastanka i to što rad može reći o društvenim uvjetima globalizacije i kompleksnoj prirodi svijeta koji dijelimo.

Drugi rad, 'Theater of the World', po kojemu je cijela izložba u Guggenheimu i nazvana, slavno je djelo Huang Yong Pinga iz 1993., a prikazuje stol na kojemu je prozirna kupola u obliku kornjače. Unutra je više od stotinu kukaca i gmazova, od kojih će neke pojesti, dok će drugi, za vrijeme trajanja izložbe, jednostavno sami uginuti. Njih će se zamijeniti novim primjercima, a na koncu događaja, opstat će oni veliki. Umjetniku je stol poslužio kao metafora same Kine, svemira po sebi, koji stalno evoluira i stvara novi red i raspored snaga.

Posljednji u nizu spornih i otkazanih radova izložbe zapravo je fotoserijal 'A Case Study of Transference' Xu Binga iz 1994. Prikazuje svinje koje se pare, a koje obje na leđima imaju ispisane riječi bez značenja, nastale spajanjem kineskog pisma i latinice. Sve skupa, prema ideji umjetnika, predstavlja sukob između kompleksnih sustava pisanja i divlje prirode životinja.

'Art and China after 1989: Theater of the World' uključuje još više od 150 djela svrstanih u šest kronoloških i tematskih odjela. Prikazat će se, među ostalim, dokumentarni serijal Ai Weiweija.

Veoma očekivana izložba otvara se 6. listopada i traje do 7. siječnja 2018.