BULJAN O ZABRANI HOUELLEBECQA

'Akt cenzure je nalog za odustajanje od upotrebe pameti'

15.05.2015 u 11:28

Bionic
Reading

Vijest o zabrani postavljanja i izvođenja predstave 'Elementarne čestice' prema romanu Michela Houellebecqa, jednog od najintrigantnijih pisaca današnjice, na 66. Dubrovačkim ljetnim igrama, izazvala je nemalo čuđenje u kulturnim krugovima Hrvatske jer se ne pamti da se Ministarstvo unutarnjih poslova, odnosno, policija, na takav način cenzuriranjem umjetničke slobode umiješalo u koncepciju programa tog festivala

Ta odluka Ministarstva unutarnjih poslova ocijenjena je skandaloznom i neprihvatljivom, tim više što se i u svijetu, osim u policijskim državama s jakim represivnim aparatima bez slobode mišljenja i izražavanja, vrlo rijetko događa da se policija miješa u programe kazališnih festivala.

Iako se hrvatska policija sakrila iza fraze 'sigurnosnog rizika' i nije eksplicitno argumentirala svoju odluku, valja reći da je Michel Houellebecq izašao na naslovnici francuskog satiričnog lista Charlie Hebdo, kada je u terorističkom napadu na redakciju tog lista ubijeno 12 novinara i urednika. Također, Houellebecq je tada objavio novi roman 'Pokoravanje' u kojem je radnju smjestio u 2022. godinu kada Francuska ima predsjednika muslimana. Nakon toga je otkazana, također zbog sigurnosnih razloga, najavljena promocija Houellebecqova romana. Međutim, kazališna predstava 'Elementarne čestice', koja govori o manjku ljubavi između žene i muškarca, redovno se prikazuje u Parizu.


Zbog svega toga zatražili smo mišljenje o cijelom slučaju od redatelja i ravnatelja Drame zagrebačkog HNK Ivice Buljana, koji je u srpnju, na Kuparima, trebao režirati 'Elementarne čestice' i za koje je već napravljena prerada tog romana i angažiran glumački ansambl. Na pitanje kako komentira upliv Ministarstva unutarnjih poslova, odnosno, policije u odabir predstava na 66. Dubrovačkim ljetnim igrama u Dubrovniku, Buljan je odgovorio sljedeće:

'Administrativna zabrana MUP-a da se dalje javno bavimo Houellebecqovim djelom pokazuje strah od hrabrosti kazališta koje nadilazi poimanje službeničkog uma. Akt cenzure zapravo je nalog za odustajanje od upotrebe pameti', istaknuo je Buljan, dodavši da je Houellebecq jedan od najvećih pisaca sadašnjeg vremena.

'Elementarne čestice' su prema mišljenju kritike najznačajniji roman posljednjih dvaju desetljeća, koji je doživio velik broj kazališnih interpretacija, a prema njemu je snimljen i film. To je navelo Mani Gotovac i mene da se kroz prizmu kazališta ovoga ljeta uhvatimo u koštac s djelom koje i u domaćoj javnosti, od objavljivanja 2004. godine, uživa kultni status.

Houellebecq piše u njemu o željeznoj ruci tržišta, bešćutnom zakonu ponude i potražnje, frustracijama i tjeskobama, ali i o poštovanju rada, žena, ljubavnog odnosa...' poručuje Buljan, objašnjavajući da se bavi scenskom adaptacijom tog romana i njezinim smještanjem u ambijent Kupara, s autorskom ekipom i ansamblom od petnaest glumaca, već od početka godine.

Zanimalo nas je može li izvođenje te predstave u Kuparima, dakle, u bivšem vojnom kampu, na bilo koji način predstavljati sigurnosni rizik, na što je Buljan odgovorio kako smo svi saznali da je Houellebecq opasno ime 7. siječnja, nakon masovnog ubojstva novinara lista Charlie Hebdo.

'Jesmo li bili svjesni rizika skandala koje ovo ime nosi sa sobom? Svakako, ako svaki autentični umjetnik izvrće glatku i privlačnu sliku koja nam se nudi kao zbilja, pokazuje nam simptome manjkavosti sadašnjeg svijeta. Po meni je vokacija kazališta da otvara takve probleme, pokušava ih razumjeti, prikazati i zatim gledateljima ponuditi neku orijentaciju u trenutku u kojem živimo', zaključio je redatelj Ivica Buljan.