KOMENTAR DARKA POLŠEKA

Josip Broz Hugo?

12.03.2013 u 09:11

Bionic
Reading

Smrt venecuelanskog caudilla Huga Chaveza čudno se poklopila s izložbom 'Refleksije vremena 1945 - 1955' u Klovićevim dvorima. Paralele između Tita i Chaveza objašnjavaju poručnikovu popularnost među Hrvatima. Ista ponašanja. Isti mitovi. Iste legende. I iste perspektive za zemlju nakon njihove smrti. No, jesmo li sposobni naučiti nešto iz tih mitova? Čini se da nismo

Na izložbi ‘Refleksije vremena’ u Klovićevim dvorima vjerojatno najzanimljivije izloške predstavljaju relikvije narodne ljubavi prema drugu Titu: istopljeni zlatni vjenčani prsteni, gobleni, kuhinjski ukrasi, partizanski držači šibica, svjetiljke sa srpom i čekićem, oltarne kutijice sa slikama heroja, mastionice od metaka s državnim grbom te maketama aviona i poginulih avijatičara, zubala u bojama SFRJ, ili vitrina sa dvadesetak štafeta. ‘Narod’ očito ima ‘svoju’ estetiku i svoju etnologiju neovisno o ideologijama. Kada se narodna estetika poklopi s ideologijom, nastaju predmeti uzajamnog obožavanja. Predmeti obožavanja društvenog jedinstva stvaraju stanje kolektivne ‘nevinosti’, ‘djetinjstva’, uljuljkanosti, u potpunom neskladu sa stvarnošću. A katkada je obožavanje čak i jače zbog nesklada sa stvarnošću. Crkve i diktatori to dobro znaju iskoristiti. Ali zašto smo mi iz toga nesposobni izvući pouke?



Kako su građani Venezuele ispratili Chaveza
Religiozno obožavanje vođa

‘Voljeni druže Tito’, piše u štafeti omladinaca OŠ Dragojle Jarnević iz Karlovca, ‘Sada kada je propupala privreda, mladost se raduje. Tvoj glas bruji među nama, i mi ga osjećamo snažno i duboko... Neka ti i ova godina bude sunčana, topla i raspjevana... Želimo da još mnogo proljeća dočekaš s nama, da nas još dugo vodiš stazama sreće na kojima će iza svake Tvoje stope nicati predivan cvijet, cvijet iz kojeg će mirisati ljubav, bratstvo i jedinstvo. Želimo da se još dugo budiš u raspjevanim jutrima naše slobodne zemlje...’

Ali socijalno-patološke manifestacije kulta ličnosti nisu samo sporedni proizvodi autoritarne vlasti. Svaka diktatura ima i svoje demokratske obožavatelje. Lenjin i Staljin imali su ih na vagone. Milošević je imao Bobbyja Fishera i Petera Handkea, Kim-Jong-un Dennisa Rodmana, a Chavez Seana Penna i Olivera Stonea. Tito je imao Liz Taylor, Richarda Burtona, Orsona Wellsa i brojne druge. Ljude općenito impresioniraju karizmatični vođe. I to najviše kada su nalik na Tita i Chaveza, kada dendijevski utjelovljuju trostruku božansku prirodu: duh sveti - glamur holivudskih zvijezda (vidi Titove frakove, bijele rukavice, i video-žurnale u Klovićevim dvorima), te drskost i samoživost - za ‘elite’; obličje Sina Božjeg - pri trgovini s ideološkim neprijateljima; i obličje Oca - kada narodu podvaljuju ‘egalitarizam’.

‘Diktatori uvijek izgledaju dobro’, rekao je Jan Masaryk, ‘sve do zadnjih deset minuta’. Ustvari trebao je dodati: osim ako ne umru prirodnom smrću. Onda izgledaju dobro do svoje zadnje minute. Potom ionako slijedi potop.

Ispraćaj Josipa Broza Tita
Personifikacije ‘jednoga’

Izljevi ljubavi ‘izvana’ počivaju na još uvijek razmjerno neistraženoj fascinaciji masovnim socijalnim oblicima u kojima se narodi ‘stapaju u jedno’: sletovima na stadionima, prizorima kolektivnog transa nakon smrti autokrata, ili izjavama religiozne ljubavi poput pisma iz spomenute štafete. Ti prizori impresioniraju ljude baš kao i molitve u Meki ili masovna pročišćenja u Gangesu. U tim prizorima, i u slici spomenutih autokrata, ljudi ustvari obožavaju same sebe.

Katkada je ta ljubav prema masama proizvod običnog nezadovoljstva ‘svojime’, kao što je to lijepo opisao Balzac u Šagrinskoj koži: ‘Despotizam velike stvari stvara ilegalno jer se (katkada) sloboda ni ne trudi postići male stvari -legalno.’ Takvim nezadovoljstvom i religioznom predanošću treba objasniti negdašnji entuzijazam Johna Reeda koji je pisao o ‘Deset dana koji su potresli svijet’, ali isto tako i nedavnu ‘misao’ američkog novinara Grega Gradina prema kojoj ‘najveći problem s kojim se suočila Venezuela tijekom Chavezovih godina vladavine nije bilo to što je Chavez bio autoritaran, već to što nije bio dovoljno autoritaran.’

Kako ovladati prošlošću

Premda je riječ o razmjerno neistraženom fenomenu socijalne psihologije, (naime o uzrocima karizmatske vlasti) čini se je da obožavanje autokratskih vođa u našim krajevima ili kod naroda koji su kult ličnosti imali prilike osjetiti na svojoj koži, malo perverznije. Za razliku od Weberove analize karizmatske vlasti, u tim društvima, poput onih pretpovijesnih, kao da jedna karizma zaziva drugu. ‘Sjaši Kurta, uzjaši Murta’. U Rusiji se to pokazuje obnovom staljinističkih spomenika i ideja. A kod nas obnovljenim obožavanjem Tita. Ili Chaveza.


Nesposobnost stvaranja objektivne slike razmjerno nedavne prošlosti, možda je objašnjenje i razmjerno hladne recepcije izložbe ‘Refleksije vremena’. Materijal s te izložbe s vremenskom distancom prikazuje prolaznost herojstva, te smiješnu i lažnu stranu tada vladajuće ideologije. On pokazuje lažan sjaj i stvarnu bijedu, ali i etnološki entuzijazam prema toj karikaturalnoj kombinaciji. Posjetitelj se nalazi u nelagodnoj situaciji istodobnog opravdanja i opovrgavanja, u stanju poricanja – da su istodobno mogle egzistirati velike geste i brojne sitne, a potom i velike zablude o vlastitoj veličini. Po svemu sudeći, međutim, javnost više (ili ponovno) ne želi prihvatiti objektivniju, a to znači i kontradiktorniju sliku prošlosti. I upravo hladna recepcija izložbe (uz katalog uništenih spomenika) pokazuje da još uvijek nismo sposobni za nepristraniju i objektivniju obradu recentnije prošlosti, a kamoli nekih drugih mnogo neslavnijih povijesnih epizoda.

Perverzije s teorijama kulta ličnosti

I dok renegate demokracije možemo ‘razumjeti’ jer nikada nisu imali prilike doživjeti kult ličnosti na djelu, nasljeđe komunizma, osim prirodne ‘nostalgije’ i religioznog obožavanja ‘slavne prošlosti’, pokazuje nove obrate perverznosti. Kao što to često biva, na neprobavljene paradokse povijesti, često se talože i novi neprobavljeni izvori frustracija.

Pred nekoliko je godina ruski filozof Mihail Riklin i kod nas objavio knjigu ‘Komunizam i religija. Intelektualci i Oktobarska revolucija’. U njoj se, slično kao i na izložbi ‘Refleksije vremena’, etnološki prikazuje grandioznost negdašnjih i sadašnjih zabluda intelektualaca u odnosu prema zbivanjima u Sovjetskome savezu. Za Riklina, i Ruse općenito, čini se da je ideja komunizma kao religije razmjerno nova i provokativna. Nama je barem u tom smislu bilo lakše: o tome se kod nas sistematičnije pričalo još mnogo ranije.

Paradoksalni (ili perverzni) obrat međutim zbio se kada je autor, zajedno s prikazivačima svoje knjige, nastupio na Subverzivnom filmskom festivalu, tj. na manifestaciji koja već niz godina zagovara komunističke ideje. Time se početna subverzija (kritika komunizma) pretvorila u subverziju subverzije (kritika komunizma = apologija komunizma). U skladu s postmodernističkim načelom ‘pričam ti priču’. Ili tako nekako.


Chavezov život i smrt

Ta minorna epizoda ne bi bila posebno važna, da je taj amalgam ‘subverzivnosti’ naposljetku ipak donio neku prosvjetiteljsku korist: recimo tako da ljudi nauče prepoznavati ‘vukove u ovčijoj koži’ i njušiti socijalne katastrofe prije negoli se dogode. Dogodilo se međutim upravo obratno: ta se ‘subverzija’ u sljedećem koraku pretvorila u ‘poželjni model domaćeg razvoja’.

Naša je vanparlamentarna ljevica oduvijek obožavala Chaveza. Počelo je samizdat izdanjima, a nastavilo se u ozbiljnom tisku, na državnoj televiziji i na čitanim portalima. Na ozbiljne kritike Chaveza poput ovih (), (), (), (), (), (), () domaći su autori uvijek odgovarali da je riječ o imperijalističkim izvorima informiranja kojima ne treba vjerovati. Silogizam kojim je ljevica obično pravdala takvo obožavanje bio je: ‘Socijalizam je bolji od kapitalizma. Chavez je socijalist. Dakle: Chavez je bolji od kapitalizma.’ Ili po analogiji s Titom: ‘Tito ukazao na mogućnost komunizma s ljudskim licem; to je isto učinio i Chavez.’ Chavezova korupcija, stope ubojstva, promašeni planovi elektrifikacije, politička manipulacija, namještanje izbora... sve to zapravo nije važno, ako je u interesu radničke klase, ili ako se deklariralo kao sveopća strategija ‘protiv Amerike’.

Pa, pogledajmo kako izgleda slika venecuelanskog samoupravljanja u interesu radničke klase iz domaćeg ‘antiimperijalističkog’ izvora, iz usta osobe koja je kreirala ideologiju samoupravljanja u Venezueli: ‘Jedan od predstavnika jedne od okupiranih tvornica u kojoj je postojala podjela 51- 49 posto suvlasništvo države i radnika održao je predavanje u kojem je tražio 99 postotno vlasništvo radnika, a 1 posto države. Sljedeća njegova poruka bila je kako bi svi trebali ući u kooperative jer kooperative ne plaćaju poreze. Priča o toj tvornici ima i fusnotu: kolektiv koji je postao kooperativa je zadržao dio radnika koji su uspjeli izdržati dvogodišnji prestanak rada i okupaciju, dok je dio radnika morao odustati (??) i pronaći drugi izvor prihoda prehranjivanja obitelji. Kad se proizvodnja ponovno pokrenula, kooperativa je zaposlila te radnike, ali kao nadničare a ne kao radnike kooperative. Venezuelanski zakon o kooperativama kaže da ako radiš kao nadničar za kooperativu šest mjeseci, nakon isteka roka postaješ punopravni član kooperative, stoga su nadničari u petom mjesecu rada dobivali otkaze, jer radnici kooperative nisu htjeli dijeliti prihod sa svojim bivšim kolegama.’

Unatoč svjetskoj i domaćoj popularnosti, Chavez je poput Tita u Jugoslaviji za sobom ostavio nasljeđe od kojeg će se Venezuela, unatoč golemim naftnim izvorima, teško oporaviti.


Nova legitimacija autokracije

Možda najgore nasljeđe ovakve simpatije/simetrije po kultu-ličnosti, jest sve češće spominjanje novih kriterija za procjenu ‘dobrote’ autokrata ili diktatora. Argument da postoje dobri i loši autokrati (diktatori) nije izmislila domaća ljevica. Istina je: postoje primjeri autokrata koji za sobom ostavljaju bolje stanje od prethodnika. (Ustvari: to je kratkoročno čak češće pravilo negoli iznimka. Kao što je Tito savjetovao Naseru: ‘Digni kredite da narod osjeti blagodati nove vlasti.’)

Obično se u tom kontekstu relativizacije autokracije spominju Kinezi, Singapur i Južna Koreja. Zemlje koje su učinkovito ostvarile, ili su na putu da ostvare učinkovitu kombinaciju kapitalizma i demokracije. Međutim, takvo je opravdanje otvorilo mogućnost za brojne druge vrste racionalizacija, koje su naši vanparlamentarni ljevičari otvoreno prihvatili, naime za mogućnost da se autokrati počnu procjenjivati po makjavelističkim ili jednostavno – proizvoljnim kriterijima. Po ‘zaslugama’. Ili po takozvanim dobrim namjerama. Dobar vladar, u skladu s tim kriterijima, može ukloniti opoziciju, podržavati terorističke režime u inozemstvu, poslužiti se eksproprijacijom, i ako ima karizmu, morat ćemo mu priznati zasluge. Pokoji zločin, prekoračenje ovlasti ovdje ili ondje - sve će to ‘narod pozlatiti’. Sve ovisi o tom ‘kontekstu’ fortune i sposobnosti, o makjavelističkom relativizmu sile. A mi ćemo kasnije reći – ‘nismo znali - nismo vjerovali’.

A kada zanemarimo procjene dobrih poredaka, kada zaboravimo na argumente pravednosti i prava, civiliziranih tekovina i ophođenja, i krenemo s procjenama ‘dobrih’ i ‘loših’ autokratskih ličnosti, hoćemo li ikada ponovno uspostaviti kriterije za poboljšanje svojih malih, lokalnih vođa? Ili obrnuto: zašto bismo bili benevolentni prema autokratima poput Chaveza, ako ne namjeravamo biti benevolentni prema svojim gradonačelnicima?

Ukratko: Čini se kao da smo zatomljenu kritičnost ili nesposobnost procjene povijesnih razdoblja i ‘veličina’ poput Pavelića, Tita, Tuđmana i ostalih ‘karizmatika’, na drugoj strani hipertrofirali. Prema malim skromnim pomacima kojima smo se približili civiliziranome svijetu, otkad više nemamo ‘veličina’, ponašamo se kao da ne postoje. I prema njima usmjeravamo sav naš buntovni žar. A obožavanjem Chaveza zazivamo čvrstu ruku kojoj ćemo opet, po tko-zna-koji put, rado izgraditi novi kult ličnosti, makar pri tome bili i ostali siromasi. Što bi tada bio još jedan dokaz da je teško promijeniti karakter nekog naroda.

Vratimo li se takvim obožavanjima sile i vlasti, neće nam pomoći ni sve etnološke izložbe svijeta.