KOMENTAR BOJANA STILINA

Čuvajte se – s istoka stižu stranački botovi!

haker muškarac računalo

haker muškarac računalo

Izvor: Guliver/Thinkstock / Autor: Thinkstock

U ponedjeljak će i službeno biti poznat pobjednik parlamentarnih izbora u Srbiji, a već sad je sasvim jasno da će to biti Srpska napredna stranka. Potkraj travnja izbori očekuju i Makedoniju, gdje će sasvim sigurno vlast zadržati VMRO-DPMNE. Obje ove desne, populistički orijentirane stranke, odnedavno svoj javni imidž poboljšavaju uz pomoć vojske internetskih stranačkih agitatora. Može li se trend uoči predsjedničkih ili parlamentarnih izbora preliti i u Hrvatsku?

Kad čujemo riječ 'bot', nama koji smo odrastali u eri ratova Commodore vs. Spectrum i dalje prvo na pamet padaju ona smiješna 8-bitna čudovišta koja smo ubijali džojsticima većima od današnjih automobilskih mjenjača. Dolaskom interneta, tumačenje ovog pojma (koji inače znači 'računalo koje glumi čovjeka') evoluiralo je u nešto jako dosadno i zločesto, pa se godinama borimo protiv spam botova, koji nam zatrpavaju mailove dobroćudnim (i, naravno, izmišljenim) ponudama donacija obiteljskog srebra skrivenog u nigerijskim bankama.

No danas Balkanom ratuje nova, ljudski upropaštena i vrhunski izmanipulirana vrsta botova – stranački botovi. Baš kao i oni iz videoigara, organizirani su u vojnoj (preciznije, stranačkoj) formaciji, nemaju imena, već nadimke na internetskim forumima te su programirani isključivo za širenje virtualne propagande svoje političke opcije klikćući i komentirajući po člancima i anketama na najpopularnijim portalima i društvenim mrežama.


Taj fenomen nije nepoznat ni u Hrvatskoj. Prije par godina na istom ovom portalu aktivisti pojedinih stranaka su, često pod okriljem noći, dramatično mijenjali rezultate internetskih izlaznih anketa. No aktualne predizborne kampanje u Srbiji i Makedoniji okrenule su percepciju robotskog političkog angažmana. U obje zemlje i politički i botovski dominiraju desno orijentirane populističke stranke – Srpska napredna stranka i VMRO-DPMNE. Obje stranke služe se i klasičnim, katkad zastrašujućim metodama organiziranja glasačkog tijela i povećavanja izlaznosti, no posljednjih mjeseci su se dodatno angažirali na internetskoj propagandi.

Tako se tijelo poznatije kao 'SNS Internet tim', u prezentaciji koja je procurila u medije, a od koje se stranka nije javno ogradila, hvali s udjelom od 47% komentara na vodećim srpskim internetskim portalima koje ostavlja više od 500 aktivista. Botovi makedonskog VMRO-a se, pak, primarno diče svojim angažmanom na društvenim mrežama, a u tome su očito koordinirani s vladom koja, među ostalim, mjesec i pol dana uoči izbora ukida pristup Facebooku u studentskom domu čiji studenti su mu dramatičnim fotkama na toj društvenoj mreži priskrbili globalni epitet 'doma iz pakla'. U međuvremenu, iz javnih službi dopiru informacije da su zaposlenici dobili stranački nalog da razvrgnu prijateljstvo na društvenim mrežama s političkim neistomišljenicima.


Jedna od bezbroj viralnih parodija Vučićeva famoznog spašavanja djeteta u snijegu

Katkad to botovsko spamanje urodi i (tragi)komičnim situacijama, pa se tako cijela regija smijala komentatorima 'Hrvoju i Janezu' koji su na forumu B92 ostavili identičnu pohvalu velikom vođi SNS-a Aleksandru Vučiću. Još veći urnebes nastao je kad je na jednoj porno stranici pronađen komentar korisnika koji hvali seksualne talente glumca, ali ipak preferira Vučićeve metode. Obje situacije iz SNS-a pokušali su opravdati internetskom kontrašpijunažom najvećih konkurenata iz Demokratske stranke, no nedugo potom su na internet iscurili podaci o zatvorenoj Facebook grupi naprednjačkih botova, koji su unutar nje dogovarali, između ostalog, i neke od spomenutih akcija.


No dok se analitičari čude eksploziji stranačkih internetskih prvoboraca i fasciniraju sposobnošću stranaka da se prilagode suvremenim agitprop metodama, malo tko se pita – što tjera bota da postane bot? Otprilike isto ono što ga motivira da glasa za određenu stranku: lažna nada u bolje sutra, često potkožena s kojim eurom dodatne motivacije. Bot je, naime, ili besposleni svršeni gimnazijalac situiran u kvartovskom kafiću (češće kladionici), ili razočarani apsolvent bez perspektive, ili otpušteni radnik propalog poduzeća, ili nafurani penzić koji pod stare dane otkriva čari interneta. U nedostatku bolje opcije, prihvaća jedinu ponuđenu – onu koju mu obećava stranački referent iz njegova mjesnog odbora, isti onaj koji će ga na dan izbora dočekati pred zgradom i odvesti na glasačko mjesto, do kojega će usput pokupiti još par botova. A kad cijela farsa od izbora prođe i kad vrhovni botovi evaluiraju učinak onih niže rangiranih, možda ga čeka i nekakav posao stručnog referenta u javnoj službi.

Bot tako postaje novo kreativno zanimanje – freelance autor za čiji posao nikad neće biti raspisan natječaj, već će zapošljavanje funkcionirati više kao piramidalna shema. No u takvim shemama nekad su susjede s platinastim karticama prodavale priču da ćeš za mjesec dana i ti postati bogat, dok te stranački super-botovi mame mizernim honorarnim poslićem za krpanje dugova koji može, ali i ne mora, prerasti u nešto više. Sljedeće godine su hrvatski izbori – što mislite, kako će se krpati naša rastuća vojska nezaposlenih?