KRIZA I ENOLOGIJA

Vino je dosad izbjeglo dramatičniji rast cijena, dokad će to potrajati?

28.11.2022 u 10:28

Bionic
Reading

Posljednjih mjeseci za većinu nas svaki se odlazak u trgovinu pretvorio u pravi izazov: što je ovaj put poskupjelo? Kad tome pridodamo rastuće cijene struje, plina i benzina, jasno je da tjeskoba koju osjećamo nije neutemeljena – realno je doista početi razmišljati o tome kojih ćemo se navika uskoro morati, barem na neko vrijeme, potpuno odreći.

Za mnoge je najljepši završetak dana onaj uz čašu finog vina u ugodnome društvu. Postavlja se pitanje, koliko ćemo si još dugo tu čašu moći priuštiti? Dok su cijene praktički svega narasle najmanje 30 posto, vina su za sada ostala manje-više netaknuta. Je li možda došao trenutak da počnemo štedjeti na kapljici ili stvarati zalihe za crne dane?

Dobra je vijest da vino — kao što će nevoljko priznati i njegovi najveći obožavatelji — spada u onaj dio artikala koje ne bismo baš nazvali osnovnim životnim namirnicama. Drugim riječima, dok se kruha, mlijeka ili jaja nećemo odreći, a toalet papir nam je nužnost kao i sapun, vino je razbibriga bez koje se realno može. Ako bi vinu skočila cijena u onom postotku koliko je skočila toalet papiru, naprosto bismo ga prestali kupovati. A to znaju i svi u opskrbnom lancu. I to pomaže objasniti zašto je cijena vina još uvijek relativno stabilna, iako su troškovi proizvodnje neizbježno porasli.

Službeni podaci pokazuju da su u Velikoj Britaniji cijene hrane i bezalkoholnih pića u ovoj godini do rujna porasle za gotovo 15 posto, dok su istodobno cijene alkoholnih pića i duhana porasle za manje od 6 posto. Slično je, pokazuju podaci, i na drugim velikim europskim tržištima.

Međutim, to je dugoročno neodrživo i neće još dugo ostati tako.

Naime, kako ističu poznavatelji tržišnih prilika, većina vina koja se trenutno nalaze na policama trgovina buteljirana je prije nego što je počeo rat u Ukrajini i podigao cijene sirovina, energenata, roba i usluga.

Uslijed produljenog trajanja rata, svi dijelovi proizvodnog i opskrbnog lanca suočavaju se s teškoćom globalnog rasta cijena. Proizvođači, logističke tvrtke, uvoznici, trgovci na malo — od traktora koji obrađuje vinograd do vaše lokalne trgovine, svi se suočavaju s povećanjem troškova. Paralelno s rastom cijena, dolazi do pritiska na rast plaća radnika i zaposlenika, što je još jedan nezanemariv i neizbježan čimbenik koji govori u prilog rastu cijena vina. Zatim, troškovi koji se odnose na boce, etikete, čepove.

Veliki dobavljači vina nedavno su upozorili na rast troškova između 45 i 75 posto. A niti jedna industrija ne može zauvijek nastavljati apsorbirati takav rast troškova bez rasta cijena proizvoda. Prije ili kasnije, ti će se troškovi morati preliti na krajnjega korisnika – kupca. Ali kada?

S obzirom na predstojeću sezonu predblagdanskih popusta, za sada se vjerojatno ne morate požuriti u najbližu trgovinu i pokupovati sve zalihe. Ali bilo bi realno za očekivati da će nakon nove godine doći do novog formiranja cijena vina. Zato ne bi bilo loše malo bolje razmotriti božićne akcijske ponude trgovina i malo podebljati kućne zalihe. Pripremiti se za što god nas već čeka u novoj 2023. godini.