stižu više cijene

Mercedes, Volkswagen i Porsche na udaru carina: Jedan od njih prebacuje troškove na kupce

14.07.2025 u 10:48

Bionic
Reading

Njemački proizvođači luksuznih automobila Mercedes-Benz (MBGAF) i Porsche (P911.DE) tradicionalno se u velikoj mjeri oslanjaju na američko tržište, a ono čini približno 25 posto njihove ukupne prodaje. No čini se da bi ti dani mogli biti iza njih - barem privremeno

Ranije ovog tjedna Mercedes je izvijestio da mu je globalna prodaja automobila u drugom tromjesečju pala za devet posto, spustivši se na ukupno 453.700 primjeraka. U Sjedinjenim Američkim Državama pad je bio još izraženiji — prodaja je pala za 12 posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine, prenosi Yahoo Finance.

'Isporuke su pažljivo kalibrirane da bi se prilagodile novim globalnim carinskim politikama, što je utjecalo na prodaju Mercedes-Benz automobila u SAD-u i Kini', stoji u izjavi Mercedesa. Podsjetimo, administracija Donalda Trumpa uvela je carine od 25 posto na sav automobilski uvoz, počevši od početka travnja.

Zanimljivo je da je istodobno prodaja u Njemačkoj i Europi u cjelini porasla — za sedam, odnosno jedan posto, a tzv. ostatak svijeta, uključujući regije poput Bliskog istoka, Afrike i Južne Amerike, zabilježio rast od impresivnih 24 posto.

Porsche također pod pritiskom – iako uz malu iznimku

Porsche, također sa sjedištem u Stuttgartu, izvijestio je o padu globalnih isporuka za šest posto, na ukupno 146.391 primjerak.

No u zanimljivom zaokretu prodaja Porschea u SAD-u zapravo je porasla za 10 posto u istom razdoblju. Međutim u toj brojci krije se važno upozorenje. 'Povećanje je uglavnom rezultat veće dostupnosti proizvoda na tržištu i zaštite cijena primijenjene u prvoj polovici godine uslijed povećanih uvoznih tarifa', objasnio je Porsche u službenoj izjavi.

Drugim riječima, Porsche priznaje da se uvelike oslonio na zalihe koje su stigle prije uvođenja tarifa, čime je privremeno povećao prodaju, ali i smanjio svoje profitne marže da bi zaštitio kupce – barem zasad.

Poseban izazov za Porsche predstavlja činjenica da se cjelokupna proizvodnja odvija u Njemačkoj i zemljama Europske unije, poput Slovenije. S druge strane, Mercedesova izloženost tarifama nešto je manja jer posjeduje veliku tvornicu u Tuscaloosi, u saveznoj državi Alabami, gdje proizvodi SUV modele i neka električna vozila.

Cijene zasad ne diraju – ali koliko će to potrajati?

Izvršni direktor Porschea, Oliver Blume, ujedno izvršni direktor Volkswagen Grupe, izjavio je da će Porsche vjerojatno prebaciti teret carina na svoje kupce, iako nije precizirao kada će se to dogoditi. Tvrtka nije odmah odgovorila na upit o budućim cijenama na američkom tržištu.

S druge strane, Mercedes je putem glasnogovornika za Yahoo Finance poručio: 'Prepoznajemo važnost dosljednosti i transparentnosti prema našim kupcima i prodajnim partnerima te ostajemo predani održavanju trenutnih cijena za modele MY25 (modelska godina 2025.) do daljnjega. Svaki kupac koji trenutno naruči Mercedes-Benz MY25 može biti siguran da se cijena neće mijenjati. Nastavljamo pažljivo pratiti situaciju, procjenjujemo sve mogućnosti i spremni smo prilagoditi se promjenjivim tržišnim okolnostima i konkurenciji, ako to bude potrebno.'

Mercedes je još ranije ovog proljeća najavio da će, barem privremeno, preuzeti na sebe dio dodatnih troškova uzrokovanih carinama kako bi zadržao postojeće cijene za modele iz 2025. godine. Jedan od načina na koji proizvođači automobila mogu nominalno zadržati iste cijene, a ipak prenijeti trošak na kupce, jest ukidanje određenih poticaja ili popusta.

EU pod pritiskom, a vrijeme curi

Automobilska industrija igra ključnu ulogu u njemačkom gospodarstvu, a Njemačka je jedan od najvažnijih stupova industrijske proizvodnje u cijeloj Europskoj uniji. Stoga ne čudi to da EU trenutno intenzivno pregovara s američkom stranom kako bi se postigao trgovinski dogovor.

Prema pisanju Politica, Sjedinjene Američke Države predložile su Europskoj uniji carinski sporazum po stopi od 10 posto, sličan onome koji je već dogovoren s Ujedinjenim Kraljevstvom, iako još uvijek postoje ozbiljne rezerve i otvorena pitanja.

Vrijeme postaje presudan faktor za postizanje dogovora, osobito za njemačke luksuzne marke, jer su zalihe proizvoda izvezenih u SAD prije uvođenja tarifa vjerojatno već iscrpljene. Profitne marže mogu podnijeti pritisak samo do određene točke.

Pogođen je i Volkswagen

No problemi ne pogađaju samo proizvođače luksuznih automobila. Njemački Volkswagen, drugi najveći proizvođač automobila na svijetu prema prodajnim brojkama, izvijestio je da mu je globalna prodaja u drugom tromjesečju porasla za 1,2 posto. Ipak, u Sjedinjenim Američkim Državama pala je za čak 29 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine.