susjedno tržište

Mercator zatvara trgovine kao na pokretnoj traci, hrvatski lanac preuzima slovenska sela

18.06.2025 u 08:39

Bionic
Reading

Slovensko maloprodajno tržište prolazi kroz značajne promjene. Dok najveći trgovački lanac Mercator ubrzano zatvara svoje poslovnice, drugi igrači – poput Spara i hrvatskog Studenca – zauzimaju prostor koji se oslobađa, osobito u manjim mjestima i ruralnim sredinama

Nakon što je prošle godine zatvorena Mercator Tehnika, ove godine taj trend se proširio i na klasične maloprodajne poslovnice. Prema pisanju Dela, Mercator je već zatvorio ili će uskoro zatvoriti ukupno 43 trgovine, među kojima su i one u Mariboru i Novom mestu. Ukupan broj prodavaonica u Sloveniji sada je gotovo sto manji nego prije godinu i pol.

Razlog za zatvaranja, prema pojašnjenju same tvrtke, leži u dugotrajnom negativnom poslovanju pojedinih lokacija. Mercator pokušava pronaći franšizne partnere za područja gdje više nema vlastitih trgovina, a radnicima u zatvorenim poslovnicama nude premještaj na druga radna mjesta.

Tuš se povlači, ali tvrdi da neće dalje zatvarati

Trgovački lanac Tuš, koji je već dulje vrijeme u prodajnom postupku, također je smanjio broj svojih trgovina. Danas raspolaže sa 97 marketa i supermarketa, 134 franšizne poslovnice i sedam Cash & Carry objekata. Ipak, glavni izvršni direktor Andraž Tuš tvrdi da daljnja zatvaranja nisu u planu.

Spar agresivno širi mrežu kroz franšize

U suprotnom smjeru ide Spar Slovenija, koji je dodatno učvrstio svoju poziciju na tržištu. Nedavno je preuzeo neke od Tuševih trgovina. Ukupno ima 112 vlastitih trgovina, četiri Spar City objekta i 24 franšize pod imenom Spar Partner.

U 2025. godini otvoreno je čak 13 novih franšiznih trgovina u manjim mjestima poput Maribora, Slivnice, Limbuša, Spodnje Ščavnice, Beltinaca i Nakla. Zbog preklapanja s većim trgovinama zatvorene su tri manje prodavaonice.

Studenac širi mrežu na zapostavljena ruralna područja

Zanimljiv iskorak na slovensko tržište napravio je hrvatski Studenac, koji je prošle godine preuzeo tvrtku Kea s 32 trgovine. Danas u Sloveniji upravlja s ukupno 39 trgovina, a otvorili su i sedam novih prodavaonica pod brendom Stu. Market, uključujući one u Voklem i Radljama ob Dravi. Osim toga, imaju i 26 franšiza Tuša te šest trgovina pod starim imenom Kea.

Studenac planira i daljnje širenje, no konkretne lokacije još nisu poznate. Predsjednica Trgovačke komore Slovenije Mariča Lah istaknula je da je Studenac prepoznao propadanje malih seoskih trgovina kao priliku za ulazak na tržište koje ostali trgovci zanemaruju.

Država kasni s odgovorom na propast lokalnih dućana

Lah upozorava da Trgovačka komora već dugo apelira na nadležne zbog problema zatvaranja malih lokalnih trgovina. Ipak, smatra da je država u tom segmentu – zaspala. Ako se taj trend nastavi, u mnogim će manjim sredinama osnovne namirnice uskoro biti dostupne samo putem velikih lanaca – ili možda više neće biti dostupne uopće.