craft pivovare

Isplati li se i dalje biznis koji je u Hrvatskoj buknuo prije pet godina?

28.09.2018 u 06:50

Bionic
Reading

Kao gljive poslije kiše u zadnjih pet godina niknulo je čak 40-ak malih craft pivovara diljem Hrvatske. Procjena je kako taj segment pivske industrije drži oko 1,4 posto tržišta, odnosno proizvodi 55.000 hektolitara piva godišnje. Prognoze su da će u sljedećih deset godina crafteri samo rasti te će držati oko pet posto tržišta. Istražili smo isplati li se uopće taj biznis i kako financijski stoje neki od njegovih pionira

Sve do negdje 2013. – 2014. pojam craft piva bio je kod nas malo poznat izvan uske zajednice ljudi koja se nazivala homebrewerima ili, prevedeno, 'kućnim kuharima piva'.

Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju ta svojevrsna pivska gerila izašla je na svjetlo dana. Osnovano je niz craft pivovara, malih manufaktura koje su često u stopostotnom vlasništvu jednog majstora pivara.

Dodatni vjetar u leđa dobili su prije dvije godine, kad je izmijenjen Zakon o trošarinama te je znatno smanjen namet za male pivovare.

Prve tri domaće craft pivovare - Zmajska, Nova runda i Bujska pivovara - osnovane su 2013. godine, a godinu kasnije pridružila im se Varionica.

Istina, i prije njih u Hrvatskoj su postojale manje pivske proizvodnje poput zagrebačke Pivovare Medvedgrad, osnovane 1994., ili Pivovare Ličanka iz Pazarišta, otvorene 1997., ali one su tek u novije vrijeme prigrlile naziv craft.

Na čelu Zmajske pivovare je Andrej Čapka, jedan od pionira kućnog kuhanja piva u Hrvatskoj i začetnik portala Pivarstvo.info, preko kojeg su se obrazovali mnogi domaći mali pivari.

Već u prvoj godini proizvodnje, 2014., Zmajska pivovara bila je prepoznata i na svjetskoj sceni. Specijalizirani portal Ratebeer svrstao ju je tako među 10 najboljih novootvorenih pivovara te godine.

Čapka je dosad u proizvodnju i pakiranje uložio preko sedam milijuna kuna. Godišnji kapaciteti Zmajske pivovare su oko 10.000 hektolitara.

  • +9
Andrej Čapka je vlasnik Zmajske pivovare Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Gledano prema financijskim brojkama, Čapka vrlo dobro radi. Prošlu godinu završio je sa 7,3 milijuna kuna prihoda i 1,6 milijuna kuna dobiti. Za usporedbu, godinu ranije imao je 6,3 milijuna kuna prometa i 866.500 kuna zarade. Bilancu mu kvari prevelika zaduženost jer su mu dugoročne obaveze od 3,7 milijuna kuna veće od ukupnog kapitala koji iznosi 2,5 milijuna kuna.

Vlasnici pivovare Nova runda su Miroslav Šuvak i Marko Filipin. Pivo proizvode u Jastrebarskom, a mjesečni kapaciteti su im oko 20.000 litara.

Šuvak je prije pet godina, kad je tek osnovao tvrtku, privlačio pažnju medija jer je zbog kuhanja piva napustio dobro plaćen posao IT stručnjaka u Agrokorovoj tvrtki mStart. I dok je koncern Ivice Todorića krahirao, Šuvakova craft pivovara sasvim solidno napreduje.

U 2017. Nova runda imala je 3,4 milijuna kuna prihoda, što je pratila zarada od 546.700 kuna. Promet i dobit joj konstantno rastu iz godine u godinu. Ima odličan bonitet, što će reći da nema problema s plaćanjem obveza.

Treći hrvatski craft pionir je Bujska pivovara te je, poput Zmajske i Nove runde, krenula s radom 2013. Od početnih 50 tisuća litara proizvodnja je tijekom vremena narasla na gotovo 600 tisuća litara, koliko se godišnje iz ove male istarske pivske tvornice plasira većinom na domaće tržište te u Sloveniju, Austriju i ostale susjedne zemlje.

Pokretači Bujske pivovare su Simon i Goran Grbac i njihov bratić Marko Biondić. Oni su prošlu godinu završili s 6,8 milijuna kuna prihoda, što je za oko milijun kuna više od 2016. Porasla im je i zarada s 456.700 kuna na 1,1 milijun kuna.

Njihovu financijsku sliku narušava prevelika zaduženost. Na 1,7 milijuna temeljnog kapitala krajem 2017. iskazali su 2,4 milijuna kuna dugova.

Craft pivskoj revoluciji 2014. pridružio se i dvojac Matija Mrazek i Davor Simičić. Oni su nakon višegodišnje proizvodnje u vlastitom podrumu otvorili Varionicu. Pivo im se kuha u iznajmljenom pogonu u Donjem Vidovcu s kapacitetom od 8000 litara mjesečno.

I oni su u prošloj godini zabilježili rast prihoda s 1,5 na 1,8 milijuna kuna, a dobit im se zadržala na oko 115.000 kuna. Mrazek i Simičić najavili su da će značajno povećati proizvodnju kad s radom krene njihova nova pivovara koju grade od temelja u Pisarovini.

Kao što je vidljivo, pionirima craft piva u Hrvata sasvim dobro ide - prodaja i zarada su u uzlaznoj putanji. Da je to perspektivno tržište, dokazuje i potez velikog pivskog igrača Zagrebačke pivovare, koja je preko svoje tvrtke kćeri K pivovari kupila od Vukovarske pivovare njihov poznati brend Vukovarsko pivo.

  • +10
Zagrebačka pivovara u Vukovaru otvorila mikropivovaru Izvor: Pixsell / Autor: Davor Javorovic

Prošli mjesec otvoren je novi pogon u Vukovaru za proizvodnju istoimenog piva, u koji je Zagrebačka pivovara uložila 11 milijuna kuna.

Vukovarska pivovara otvorena je 2009. te je poput Pivovare Ličanka i Pivovare Medvedgrad bila craft manufaktura prije nego što se taj pojam uvriježio kod nas. Njezin vlasnik Nenad Blažev prvo je krenuo s proizvodnjom soda vode da bi kasnije krenuo i s pivom. Sad će se, čini se, orijentirati samo na vodu.

Inače, zagrebački Medvedgrad i Pivovara Ličanka stabilno posluju. Pogon u Pazarištu, u vlasništvu obitelji Starčević, zadnje dvije godine ima promet od oko 14,5 milijuna kuna, dok im je zarada lani iznosila 405.200 kuna.

Medvedgrad se uz proizvodnju i prodaju piva bavi ugostiteljskim biznisom. U portfelju su mu tri pivnice i craft bar, a uz to imaju i catering. Vlasnici Medvedgrada je obitelj Nauković. Lani su godinu završili s 18 milijuna kuna prihoda (za 3,5 milijuna kuna više nego godinu prije) i pola milijuna kuna dobiti.