ANALIZA TPORTALA

U iščekivanju 'posla stoljeća' za pivovare provjerili smo kako rade: Zagrebački div nikad jači, velik povratak Daruvaraca

18.05.2025 u 12:55

Bionic
Reading

Ljeto je pred vratima i dolazi udarni dio godine za proizvođače piva. Šlag na tortu bit će im srpanjski koncert Marka Perkovića Thompsona u Zagrebu, na kojem će se prema nekim procjenama popiti 500 tisuća litara piva. Tko će omastiti brke na happeningu na Hipodromu, tek će se doznati, a nama je to bio dobar povod da provjerimo kako posluju kompanije koje stoje iza omiljenog pića mnogih Hrvata

S razvojem craft pivovara u zadnjih deset godina broj pivovara u Hrvatskoj osjetno se povećao. Ipak, najveći dio tržišnog kolača i dalje drže veliki igrači. Vodećih deset pivovara lani je ostvarilo 491 milijun eura ukupnih prihoda što je za 40 milijuna eura više nego godinu ranije.

Više od 90 posto prometa otpada na tri velike pivovare u vlasništvu globalnih pivarskih korporacija koje imaju proizvodni fokus na lager pivu. Veliki igrači generiraju i glavninu dobiti koja je u top 10 lani dosegnula 63,3 milijuna eura, 37,6 posto više nego 2023. godine.

Velika trojka dominira tržištem

Neupitni lider je Zagrebačka pivovara u vlasništvu sjevernoameričke pivarske grupacije Molson Coors, jednog od najvećih proizvođača piva u svijetu. Prepoznatljiva po brendu Ožujsko, vodeća hrvatska pivovara 2024. je zabilježila rast prihoda za 10,7 posto dostigavši razinu od 220,4 milijuna eura. Plodna godina zaključena je rastom čiste dobiti za 28,6 posto na 44,8 milijuna eura.

Glavni konkurent Zagrebačke pivovare je Heineken s prihodom u visini 148,1 milijun eura. Član istoimene nizozemske grupacije poznata po po brendovima Karlovačko i Heineken, bilježi blagi rast prihoda (+4,8 posto), ali zato mu je dobit uzletjela impresivnih 59,1 posto na 13,2 milijuna eura.

Velik povratak Daruvaraca

U sredini liste top 10 nalaze se dva proizvođača s dugogodišnom tradicijom. Daruvarska pivovara bilježi stabilan rast nakon izlaska iz krize i restrukturiranja. Pivovara poznata po tradicionalnoj češkoj tehnologiji proizvodnje s brendom Starorčeško lani je povećala prodaju za 15 posto na 18,8 milijuna eura, a dobit joj je skočila 81 posto dosegnuvši 0,9 milijuna eura.

Tvrtku je 2010. kupila i obnovila obitelj Kufner, a u vlasničkoj strukturi su još Stjepan Kumrić, tvrtka bosanskog poduzetnika Konstantina Lazarevića Kojo Komerc te fond Inspire Investments. Uz lager piva, razvili su i liniju craft piva 5th Element.

Na petom mjestu je tvrtka Lola koja zajedno s osmoplasiranom tvrtkom Prvo hrvatsko pivo 1664 objedinjuje poslovanje Osječke pivovare.

Pivovara u vlasništvu Ivana Komaka ostvaruje desetak milijuna eura prihoda, uz nisku razinu dobiti. Poznata je po brendovima Osječko pivo, Osječko crno pivo, Crni Radler i Prvo hrvatsko pivo. Ima liniju sokova Lola Cola, a u planu je i proizvodnja negazirane vode Lola voda. Lani su proizvodni kapaciteti ojačani novom punionicom limenki vrijednom 2,5 milijuna eura.

Istarska pivovara sa sjedišem u Buzetu već nekoliko godina bilježi negativne poslovne trendove. Prošle godine pretrpjela je snažan pad prihoda i gubitak od gotovo pola milijuna eura. Pivovara u vlasništvu Zrinka Perića poznata je po brendovima Favorit i Istarsko.

Medvedgrad predvodi craft pivovare

Donji dio ljestvice čine tri najmoćnije craft pivovare. Predvodi ih Pivovara Medvedgrad s prihodom od 4,3 milijuna eura. Riječ je o najstarijoj i najvećoj obiteljskoj pivovari u Hrvatskoj u vlasništvu obitelji Nauković. Afirmirala se nizom brendova koji svojim imenima oživljavaju stare zagrebačke legende poput Zlatnog medvjeda, Gričke vještice i Crne kraljice.

Druga po snazi craft pivovara s prometom od 3,5 milijuna eura je The Bird u sastavu grupe The Garden Brewery koja povezuje craft pivarstvo s ugostiteljskim uslugama i glazbenim festivalima.

U ponudi imaju 14 osnovnih piva dostupnih tijekom cijele godine i nove eksperimentalne specijalitete svaki mjesec u suradnji s najboljim svjetskim craft pivovarama.

Listu zaključuju Zmajska pivovara koju vode pioniri craft pivarstva Andrej Čapka i Hrvoje Čirjak. Njihova pivovara lani je ostvarili 1,9 milijuna eura prihoda uz solidan rast od 13 posto. Zmajska pivovara ima desetak pivskih brendova u stalnoj ponudi, a uz to stalno razvijaju brendove s novim okusima u ograničenim serijama.

Zagrebačka pivovara najefikasnija

Zagrebačka pivovara prednjači i po po profitabilnosti s impresivnom neto profitnom maržom u visini od 20,3 posto. Vodeća pivovara znatno odskače od konkurencije i po plaćama s prošlogodišnjiim prosjekom 2229 eura.

Po visini profitne stope (8,9 posto) i prosječne plaće (2031 eura) Zagrebačkoj pivovari najbliži je Heineken.

Solidnim profitnim stopama s rastućim trendom mogu se pohvaliti Carlsberg i Pivovara Daruvar. Među craft pivovarama najprofitabilnija je Zmajska pivovara, a slijedi je Pivovara Medvedgrad. Izuzev velike trojke, u većini ostalih pivovara prosječne plaće su znatno izpod državnog prosjeka, a najviše zaostaju Lola (Osječka pivovara), The Bird i Zmajska pivovara.