intervju: Tomislav Lukačević

Šef Bolta otkriva kako su od autsajdera postali lider i poručuje: 'Robotaksiji nam nisu prijetnja'

06.12.2023 u 09:04

Bionic
Reading

Tomislav Lukačević, direktor Bolta Hrvatska, u intervjuu za tportal otkrio je kako je ta tvrtka, koja je ovih dana proslavila petu obljetnicu rada u Hrvatskoj, došla od 500 vožnji na dan do brojke od njih 32 milijuna. Uspjeh u djelatnosti u kojoj je konkurencija iznimno jaka nije došao preko noći, a Lukačević već gleda u budućnost te otkriva kakvi su mu planovi i što nosi platforma Bolt Drive

Bolt je u Hrvatskoj već pet godina. Kad ste počinjali s radom, tržište dijeljene mobilnosti promatralo se sa dosta skepse. Kakvo je stanje danas i kako biste usporedili današnje uvjete s onima otprije pet godina?

Promjenom zakona 2018. godine izjednačeno je taksiranje putem taksimetra i putem aplikacija, a tada je i Bolt ušao na domaće tržište. Konkurencija je bila iznimno jaka, a mi smo bili svojevrsni tržišni autsajder, no unatoč tome znali smo da ima mjesta za nas jer smo nudili poprilično drugačiji model poslovanja. Naša je misija bila učiniti vožnje povoljnijima, a vozače partnere zadovoljnima kako bi birali našu platformu. Danas je dijeljena mobilnost postala nezaobilazan dio urbanog života, pridonoseći održivosti, ekonomičnosti i fleksibilnosti. Tome u prilog ide i činjenica da je cjelokupno autotaksi tržište u Hrvatskoj naraslo s prosječno 650 tisuća vožnji mjesečno u 2018. na 1,5 milijuna vožnji mjesečno u 2023. Dok je prije dolaska aplikacija u Zagrebu bilo uobičajeno imati jednu vožnju po satu, sada vozači dobivaju priliku imati čak i tri vožnje po satu, što na kraju dovodi do veće zarade čak i kada se uzme u obzir dodatno prijeđena kilometraža.

S vremenom smo u Hrvatskoj uveli i usluge naručivanja hrane putem aplikacije Bolt Food 2020. i najma električnih romobila 2021. te smo postupno stekli prepoznatljivost među korisnicima. Oni su prepoznali da su im i te usluge jednako korisne i isplative – olakšavaju im svakodnevne obaveze, kretanje gradom i štede vrijeme. Upravo nam je razumijevanje potreba korisnika omogućilo da se nametnemo i postanemo tržišni lider za segment prijevoza na zahtjev u Hrvatskoj te u samo pet godina poslovanja postignemo uspjeh za koji je nekim drugim pružateljima sličnih usluga trebalo sedam godina. Za usporedbu, prvog dana pokretanja usluge imali smo nešto više od 500 vožnji, a u razdoblju od pet godina uspjeli smo prijeći 32 milijuna vožnji diljem Hrvatske.

Trenutačno ste tržišni lider u Hrvatskoj. Kako ste postigli takve rezultate u samo pet godina? Koliko je vozača koristilo vašu platformu u startu, a koliko danas, uz usporedbu broja korisnika?

Status tržišnog lidera u Hrvatskoj rezultat je pažljive strategije, posvećenosti kvaliteti usluge i prilagodljivosti promjenama na tržištu. Naš uspjeh dugujemo i odličnom timu s bogatim iskustvom u ride hailing industriji, kao i pažljivom praćenju tržišnih kretanja, analizi potreba korisnika te značajnim investicijama u cilju poboljšanja njihovog iskustva. Osim pouzdanosti prema korisnicima, izuzetno nam je važna pouzdanost prema partnerima vozačima, pa je tako i dobar odnos s njima i flotama koje ih zapošljavaju važan faktor našeg uspjeha. Uvijek se trudimo na brz i efikasan način riješiti sve njihove poteškoće u radu, ali i implementirati savjete, odnosno ideje koje nam oni donose. Taj trud su i oni prepoznali pa je od pokretanja usluge vožnje na zahtjev višestruko narastao broj partnera vozača od oko njih tisuću aktivnih. Zbog fleksibilnosti koju pruža naša platforma mogu voziti kada i koliko žele pa, ovisno o sezonalnosti tržišta, broj onih aktivnih može oscilirati i po plus-minus tisuću vozača, a korisnici aplikacije mogu se brojiti i u stotinama tisuća na mjesečnoj bazi.

Koji su vam hrvatski gradovi najvažnija interna tržišta, koje su njihove specifičnosti i možete li ih usporediti?

Zagreb je kao glavni grad najveće tržište, a ujedno je bilo prvo na kojem smo pokrenuli poslovanje u Hrvatskoj. Ubrzo smo se proširili na ostale veće gradove, kao što su Osijek, Rijeka, Split, Zadar i Dubrovnik, ali i neke manje, u kojima je također postojala potreba za našim uslugama. Ako govorimo o samom broju korisnika i partnera vozača, nakon Zagreba slijede Split i Zadar te ostali obalni gradovi. Zadar, Dubrovnik i Split svake sezone ističu se po porastu broja turista te Bolt svojom uslugom prijevoza na zahtjev redovito nadopunjava javni prijevoz i rasterećuje promet, pa se tako broj vožnji na zahtjev u tim gradovima nekad poveća i za pet puta nego izvan sezone.

Unatoč tim značajnim porastima, prema visini zarade partnera vozača i dalje prednjači Zagreb, u kojem prosječna bruto zarada u sat vremena iznosi 20 eura, što je više od državnog prosjeka. Krajem ljeta dolazi do rasta zagrebačkog tržišta, pa tako u rujnu i listopadu vlada velika potražnja koja doživljava svoj vrhunac u prosincu. Osijek bih istaknuo kao svijetli primjer zelenog grada u kojem je, osim usluge vožnje na zahtjev, izvrsno uklopljena usluga najma Boltovih električnih romobila, na kojima su Osječani do sada prešli gotovo milijun kilometara.

Je li sveobuhvatna digitalizacija u koju smo ušli kao društvo pomogla ili odmogla u vašem biznisu? Ima li AI utjecaj na Bolt?

Digitalizacija društva svakako je pomogla našem poslovanju, omogućujući nam da bolje odgovorimo na potrebe korisnika koji u sve većoj mjeri koriste aplikacije poput naših. Zahvaljujući implementaciji AI alata, Bolt kontinuirano unapređuje sigurnosne značajke svojih usluga, bilo da se radi o vožnji na zahtjev, bilo korištenju naših električnih romobila. Tako smo nedavno uveli sustav za evaluaciju korisnika električnih romobila koji detektira tandemsku vožnju, naglo kočenje i nepravilno parkiranje, a kad se radi o vožnji na zahtjev, Bolt već neko vrijeme ima implementirano rješenje koje koristi tehnologiju prepoznavanja lica kako bismo potvrdili da uslugu pruža ista osoba čija je fotografija na prijavljenoj vozačkoj dozvoli. Unatoč trenutnim dostignućima u korištenju umjetne inteligencije, još uvijek razmatramo optimalno vrijeme i uvjete za integraciju ove tehnologije u širem kontekstu.

Kakva je po vama budućnosti vožnje za zahtjev i što za vas znači nova regulacija o autonomnoj vožnji koja stupa na snagu 2024.?

Vjerujem da će potražnja za vožnjama na zahtjev nastaviti rasti jer korisnici primjećuju brojne pogodnosti takve usluge. Osobno smatram da je jedna od ključnih prednosti sigurnost korisnika i povjerenje da će naručenu vožnju putem aplikacije i dobiti, što je izrazito bitno kad npr. naručujete prijevoz do bolnice za člana obitelji.

Vezano uz novu regulaciju, iako ona omogućava implementaciju automatiziranog cestovnog prijevoza putnika, smatram da neće imati direktan utjecaj na nas u 2024. Izrazito je bitno pri implementaciji takvih načina prijevoza imati fokus na sigurnost. Vidjeli smo nedavno situaciju u San Franciscu, gdje je tvrtka koja je omogućavala automatizirani prijevoz brzo izgubila dozvolu zbog sigurnosnih incidenata.

Što korisnici Bolta moraju znati o sigurnosnom aspektu vaših partnera vozača, kako ih provjeravate i verificirate za partnerstvo? Pokrenuli ste i edukaciju vozača sa Zakladom Solidarna.

Kao što sam već spomenuo, svi Boltovi partneri vozači moraju proći AI verifikaciju identiteta, a u slučaju negativnog rezultata, dodatno to provjeravaju naši kolege. Osim toga, svi koji voze putem platforme kvalificirani su vozači taksija koji voze jedino u tvrtkama ili obrtima s valjanom taksi licencom. Uvjeti za dobivanje taksi licence su propisani zakonom, a valjanost licenca se provjerava u Nacionalnom registru cestovnih prijevoznika. Kao dodatan uvjet za svakog partnera vozača ili vozačicu na Boltovoj platformi tražimo uvjerenje da se protiv njih ne vodi kazneni postupak, a potrebno ga je ažurirati svakih šest mjeseci. Vlada je nedavno usvojila prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, kojim se za vozače uvodi uvjet dobrog ugleda za dobivanje kartice autotaksi vozača, što podrazumijeva da nema osude za počinjenje kaznenih djela navedenih u zakonu.

Kako bismo dodatno poboljšali aspekt sigurnosti prilikom potencijalno opasnih ili neugodnih situacija, Bolt je u suradnji sa Zakladom Solidarna educirao svoje agente korisničke podrške kako bi što spremnije mogli odgovoriti i pomoći korisnicima u takvim situacijama.

Od nove godine na snagu stupaju i brojne novosti po pitanju platformskog rada. Koje će imati najveći utjecaj na vas i kako se Bolt pripremio za njih?

Bolt od početka svojeg poslovanja ima fiskalizaciju računa za sve vožnje i dostave putem aplikacija. Upravo zbog toga već postoji potpun uvid u sve tvrtke i obrte koji rade putem platforme te u zaposlenike tih tvrtki i obrta koji izdaju račune. Tako da se u tom pogledu za nas neće ništa bitno promijeniti. Od samih početaka surađujemo s državom i nastavili smo našu dobru suradnju, a naš tim programera trenutno radi na integraciji Boltovog internog sustava sa sustavom JEER. S naše strane najvažnije je da su tvrtke i obrti koji zapošljavaju partnere vozače i/ili dostavljače u potpunosti informirani o promjenama koje dolaze, zbog čega im kontinuirano šaljemo potrebne informacije.

Jesu li kompanije poput Bolta unaprijedile našu turističku ponudu i doprinijele smanjenju gužvi u velikim gradovima?

Smatram da jesu iz više razloga. Naime nedavno provedeno međunarodno istraživanje Shared Mobility’s Global Impact, nezavisne savjetodavne tvrtke Oliver Wyman i platforme Bolt, istaknulo je upravo Hrvatsku kao pozitivan primjer korištenja dijeljenog prijevoza za potrebe turizma te sugeriralo da bi se tako mogle smanjiti sve češće prometne gužve u velikim hrvatskim gradovima, a posebno su izražene tijekom sezone. Zadar, Dubrovnik i Split jedni su od najposjećenijih gradova u Hrvatskoj u kojima Bolt svojom uslugom prijevoza na zahtjev redovito nadopunjava javni prijevoz i rasterećuje promet. Praktičnost dijeljene mobilnosti posebno su prepoznali njemački turisti, kojima je Hrvatska kontinuirano jedna od 10 najposjećenijih prekomorskih destinacija. Tako Boltovi podaci pokazuju da čak 81 posto onih koji koriste usluge dijeljenog prijevoza, koriste takve usluge i kad putuju u inozemstvo. Kad govorimo o korištenju Boltova romobila, prema našoj procjeni, približno 40 posto vožnji romobilima završava u blizini stanica javnog prijevoza, što nam govori da su oni komplementaran dodatak postojećem prijevozu te s njim predstavljaju još snažniju alternativu korištenju automobila. Pokazali su se posebno praktičnima za turiste prilikom obilaska znamenitosti, ali i za lokalce prilikom obavljanja svakodnevnih aktivnosti u žiži sezone, kada su iznimne gužve.

Kakvi su vam planovi, imate li kakve veće investicije? Što čeka tržište na razini EU-a?

Na lokalnom tržištu planiramo nastaviti rast i zadržati vodeću poziciju. Ulaganja se događaju na mjesečnoj bazi pa tako vjerujem da većina ljudi često dobije poruku od, recimo, Filipa iz Bolta s raznoraznim popustima za korištenje aplikacija. Globalno Bolt ima preko 3,5 milijuna partnera vozača i preko 35 tisuća partnera restorana, a broj korisnika prelazi 150 milijuna te u budućnosti planiramo rast u svim vertikalama. Tako je jedan od značajnijih prostora za rast upravo u vertikali Bolt Drive, koja omogućuje kratkoročan najam automobila putem aplikacije. Na razini EU-a jedno od važnijih pitanja svakako je rad putem platformi, pa tako u sljedećim godinama možemo očekivati i direktivu EU-a o tome. Po tom pitanju Hrvatska je jedna od predvodnica promjena i Bolt pozdravlja pozitivne promjene za sve radnike putem digitalnih platformi koje će donijeti nova regulacija.