Norveška se uhvatila u koštac s novim velikim inženjerskim pothvatom: na zapadnoj obali zemlje gradi se najduži i najdublji podmorski cestovni tunel na svijetu. Projekt nazvan Rogfast dio je ambicioznog plana da se uspostavi autocesta koja bi povezivala obalna područja i uvelike skratila putovanja između najvećih gradova
Tunel Rogfast protezat će se 27 kilometara i spuštati do 392 metra ispod razine mora. Kada bude završen, omogućit će bržu i pouzdaniju vezu između regija Stavanger i Haugesund te skratiti putovanje između gradova Bergen i Stavanger za oko 40 minuta, zamjenjujući postojeće trajektne linije.
Radovi su započeli 2018., ali su iduće godine zaustavljeni zbog povećanja troškova i raskida ugovora s izvođačima. Nakon reorganizacije projekta gradnja je ponovno pokrenuta krajem 2021., a završetak je planiran 2033. godine. Procijenjena vrijednost iznosi oko 25 milijardi norveških kruna (oko 2,4 milijarde dolara), piše CNN.
Rogfast će imati dvije odvojene cijevi, svaku s po dvije prometne trake, a u unutrašnjosti tunela na dubini od 260 metara nalazit će se neobično prometno čvorište – dvostruka kružna raskrižja koja će voditi do otoka Kvitsøy, najmanje norveške općine.
Tehnološki pothvat bez presedana
Podmorsko probijanje tunela ove veličine podrazumijeva iznimnu tehničku preciznost. Gradnja se odvija istovremeno s obje strane i cilj je da se tunelske cijevi susretnu gotovo savršeno u sredini, s maksimalnim odstupanjem od pet centimetara. Točnost se postiže laserskim skenerima koji generiraju milijune točaka u sekundi i stvaraju digitalnu repliku tunela kako bi se otkrile i najmanje nepravilnosti.
Svako odstupanje značilo bi ogromne dodatne troškove: više odvoza iskopanog materijala, dodatno punjenje i gubitak vremena.
Osim preciznog bušenja, inženjeri se suočavaju s obilnijim curenjem slane vode u tunelskom sustavu. Već sada, na 300 metara dubine, zabilježeni su značajni prodori slane vode, zbog čega se traže optimalne metode brtvljenja kako bi se osigurala sigurna radna okolina.
Za buduće vozače instalirat će se napredan sustav ventilacije koji kombinira uzdužno strujanje zraka s ventilacijskim oknima prema Kvitsøyu, a promet će se nadzirati kamerama, radarima i sustavima za hitno obavještavanje u realnom vremenu.
Brza obalna magistrala bez trajekata
Rogfast je ključni dio transformacije obalne autoceste E39, a ona se proteže 1100 kilometara od Trondheima do Kristiansanda. Danas vožnja tom rutom traje 21 sat i uključuje sedam trajektnih dionica. Plan norveških vlasti je izgradnjom tunela i mostova prepoloviti vrijeme putovanja i u potpunosti eliminirati trajekte, no završetak svih radova očekuje se tek oko 2050. godine.
Iako će ukidanje trajekata dovesti do gašenja dijela radnih mjesta, projekt bi trebao potaknuti gospodarstvo regije: olakšati pristup obrazovanju i javnim uslugama, smanjiti logističke troškove te omogućiti širenje poslovanja, osobito u ribarskoj i prerađivačkoj industriji.
Trenutno najduži tunel s podmorskom dionicom je Seikan u Japanu, željeznički tunel dug 53,85 kilometara, s 23,3 kilometra pod morem. Eurotunel između Velike Britanije i Francuske nešto je kraći (50,46 km), ali ima najdužu podmorsku sekciju, 37,9 kilometara.
Rogfast će ih nadmašiti po dubini: na 392 metra ispod razine mora znatno je dublji od Seikanovih 240 i Eurotunelovih 115 metara.