koncertni rekord

Mreža na Hipodromu bila je savršena, ekipa koja je radila na tome ispričala nam je detalje: 'Kad krene hit, promet bi eksplodirao'

07.07.2025 u 17:47

Bionic
Reading

U trenucima u kojima su stotine tisuća ljudi ispunile zagrebački Hipodrom i okolna područja za koncert Marka Perkovića Thompsona činilo se gotovo nemogućim zamisliti da će svi oni istodobno moći telefonirati, slati poruke i koristiti mobilni internet. Ipak, zahvaljujući iznimnom naporu telekom operatora, uz ostale, stručnjaka Hrvatskog Telekoma (HT), koji su odradili lavovski dio posla, to je postalo stvarnost – i to u uvjetima kakvi dosad nisu zabilježeni u svijetu

U zahtjevnoj operaciji sudjelovalo je gotovo 200 HT-ovih djelatnika. Na sam dan koncerta u subotu sve se pratilo iz Situacijske sobe, smještene u sjedištu HT-a na Radničkoj cesti u Zagrebu. U njoj je bilo oko 15 ljudi dok je njih 50-tak bilo na terenu ili online.

Iz sobe se kontrolirao rad mreže i ima li problema u protoku ogromnih količina podataka – fotografija, videa, videopoziva i poruka. Upogonjen je i poseban novi alat te je iz minute u minutu pružao podatke o performansama mreže, na osnovi kojih su rađene korekcije.

Tehnička pozadina velikog događaja

Temelj cijelog pothvata bila je RAN mreža (Radio Access Network) – sustav baznih stanica koji omogućuje korisnicima pristup mobilnoj mreži. HT je proveo opsežno proširenje kapaciteta da bi osigurao osnovne mobilne usluge za sve korisnike na Hipodromu u isto vrijeme. Gustoća posjetitelja po četvornom metru bila je tolika da nije pronađen nijedan usporediv primjer iz svijeta – ni na sportskim stadionima, ni na velikim festivalima.

Uz zahtjevnu osnovnu mrežnu infrastrukturu, stigao je izvanredan zahtjev MUP-a: omogućiti prioritetnu komunikaciju za sve hitne službe. HT je u kratkom roku osmislio i implementirao tehničko rješenje s posebnim prioritetom u mreži – čime je sigurnost događaja podignuta na novu razinu.

Pored osiguranja mobilne povezivosti za posjetitelje, HT je imao ulogu ključnog tehnološkog partnera samom organizatoru događaja. Naime povjerena mu je implementacija i upravljanje cjelokupnom digitalnom infrastrukturom, što je uključivalo uspostavu aktivne IP mreže za više od tisuću blagajni i POS uređaja raspoređenih na lokacijama poput Hipodroma, Bundeka i istočnog parkirališta Zagrebačkog velesajma.

Osim toga, HT je osigurao privatnu 5G Campus mrežu za mobilno povezivanje 735 blagajni, a isporučena je i zasebna lokalna IP mreža za sustav sigurnosnog videonadzora.

Inženjerski tim i veliko iskustvo

Na čelu tima koji je bio zadužen za izgradnju RAN mreže, odnosno bazne infrastrukture, bio je Goran Toplek, direktor odjela za inženjering mobilne mreže i performanse pristupne mreže. Biznis servise preko IP mreže i 5G campus mreže vodio je pak Robert Manenica, principal u Sektoru za razvoj i upravljanje portfeljem usluga za poslovne korisnike.

'Dok smo se pripremali za koncert, mislili smo da će nam koristiti iskustva s INmusic festivala i Ultre u Splitu, ali pred nama je bio događaj s nemjerljivo većim brojem ljudi. Za savjete smo se obratili kolegama iz Deutsche Telekoma jer su radili za Svjetsko nogometno prvenstvo. Sugerirali su nam neke stvari, ali rekli su i da je takva količina ljudi bez presedana te su bili skeptični može li to uspjeti. Dokazali smo da može', s vidljivim ponosom kaže Toplek.

S ništa manjim zadovoljstvom i hvalom za svoj tim govori i Manenica.

'Kad uzmemo u obzir rok isporuke i obuhvat usluge, ovo je sigurno najveći projekt HT-a isporučen u ovim rokovima. Nismo pronašli nijedan sličan primjer u svijetu, s obzirom na broj korisnika i gustoću prometa po kvadratnom metru i zahtijevane rokove isporuke. Rekli smo sami sebi: nemamo referentnog primjera. Mogli smo postati primjer uspjeha ili neuspjeha. Vrhunskim timskim radom, vrhunskim ekspertima i profesionalnim pristupom postali smo ovo prvo', naglašava Manenica.

Samo dva dana prije koncerta iskrsnuo je ozbiljan problem

Od mnogobrojnih tehničkih izazova s kojima su bili suočeni, ističe podatak da su timovi HT-a u svega 15 radnih dana spojili i osposobili više od 130 mrežnih preklopnika (switch) te time u produkciju i pod nadzor stavili više od 3600 UTP mrežnih kabela, što je u terenskim uvjetima izrazito zahtjevan i kompleksan zadatak. Time su osigurali besprijekorno funkcioniranje blagajni na cijelom području koncerta te njihovu komunikaciju do banaka i porezne uprave. Dodano su osigurali i paralelni sustav za mrežnu povezanost kamera.

'U ovom projektu pokazali smo da znamo potrebe korisnika pretvoriti u konkretno rješenje – spojili smo naše standardne, mobilne i profesionalne podatkovne usluge u jednu cjelovitu uslugu. Organizator koncerta dobio je sustav po principu 'ključ u ruke' te smo se u stvarnom vremenu prilagođavali situacijama na terenu. Osim putem optike, blagajne smo spojili na mobilnu campus mrežu, čime smo osigurali njihovo stabilno i pouzdano funkcioniranje. Mrežu smo prilagodili raznolikim korisnicima, a sve eventualne greške detektirali u hodu i pravovremeno otklanjali', kaže Manenica.

Tako je samo dva dana prije koncerta iskrsnuo ozbiljan problem – zabranjeno je razvlačenje optičkih kabela iznad Bundeka zbog straha da će ih posjetitelji koji nose zastave slučajno oštetiti. U roku od nekoliko sati aktiviran je krizni plan: dvadesetak djelatnika HT-hitno je poslano na teren. Radili su bez stanke do kasno u noć, a ostatak tima paralelno je završavao postavljanje opreme na Hipodromu.

Najveća nervoza - početak ulaska na Hipodrom

Za izgradnju RAN mreže, koju su upotrebljavale stotine tisuća HT-ovih korisnika na Thompsonovu koncertu, ključno je, govori Toplek, bilo precizno dimenzionirati i dizajnirati sustav tako da svi uređaji i mreže mogu istovremeno raditi bez međusobnog ometanja i zastoja.

Toplek je cijelu subotu proveo u glavnom Stožeru policije za sigurnost Thompsonova koncerta, smještenom u zgradi na Savi, poznatoj pod imenom Kockica.

Hrvatski Telekom u pripremi za koncert Marka Perkovića Thompsona na Hipodromu
  • Hrvatski Telekom u tehničkoj pripremi za koncert Marka Perkovića Thompsona na Hipodromu
  • Hrvatski Telekom u tehničkoj pripremi za koncert Marka Perkovića Thompsona na Hipodromu
  • Hrvatski Telekom u tehničkoj pripremi za koncert Marka Perkovića Thompsona na Hipodromu
  • Hrvatski Telekom u tehničkoj pripremi za koncert Marka Perkovića Thompsona na Hipodromu
  • Hrvatski Telekom u tehničkoj pripremi za koncert Marka Perkovića Thompsona na Hipodromu
    +16
Hrvatski Telekom u tehničkoj pripremi za koncert Marka Perkovića Thompsona na Hipodromu Izvor: Ostale fotografije / Autor: HT

'Uz policiju, tu su bile sve ostale službe, Hitna medicinska pomoć, vatrogasci, Crveni križ, HEP, Zagrebačke ceste i drugi. Ukupno više od 100 ljudi. Atmosfera je bila kolegijalna i ozbiljna. Najveća nervoza nastala je kad je publika počela ulaziti na Hipodrom. Što se tiče HT-ove mreže, promet bi svaki put eksplodirao za vrijeme neke popularnije pjesme. Strašno bi skočio uplink. Ljudi su slali fotografije, videe, objave na društvene mreže. Fantastično je što sve to vrijeme nismo imali nikakvih zagušenja. Sve je savršeno radilo', ističe Toplek.

Za njegova kolegu Manenicu nema nikakve dvojbe da je HT na Thompsonovu koncertu postavio nove standarde koje će svi morati slijediti.

'U ovom dijelu Europe ne postoji drugi tim koji bi ovakvu razinu kompleksnosti mogao isporučiti u tako kratkom vremenu i s ovom razinom kvalitete. To potvrđuju i reakcije korisnika. Mogu s ponosom reći da smo postali referenca za to kako komunikacijska tehnologija može savršeno funkcionirati u event industriji. Spojili smo energiju i znanje stručnjaka iz svijeta evenata i telekoma, a rezultat je jednostavno izvanredan. HT je ovim projektom postavio nove standarde – ne samo u Hrvatskoj, nego i daleko šire', zaključio je on.