velik korak

Hanfa donijela smjernice za nefinancijsko izvještavanje, važan korak za privlačenje zelenih investicija

  • Autor: N. S./Hina
  • Zadnja izmjena 18.03.2021 15:37
  • Objavljeno 18.03.2021 u 15:37
Ante Žigman

Ante Žigman

Izvor: Pixsell / Autor: Srecko Niketic

Smjernice za izradu i objavu ESG informacija, koje se odnose na okolišne, socijalne i upravljačke faktore, kompanijama bi trebale pomoći da u što većoj mjeri budu spremne kada se na europskoj razini standardizira nefinancijsko izvještavanje, koje je važno za privlačenje "zelenih" ulaganja, istaknuli su u četvrtak iz Hanfe.

Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa) te je smjernice usvojila na jučerašnjoj sjednici Upravnog vijeća, a na konferenciji za medije održanoj putem interneta predsjednik Upravnog vijeća Hanfe Ante Žigman danas je pojasnio da je riječ o smjernicama koje služe za izradu i objavu relevantnih informacija izdavatelja vezanih za ESG faktore, pri čemu je cilj smjernica pripremiti hrvatske kompanije za ono što im predstoji.

One će unutar relevantnih uredbi koje su trenutno usvojene na razini EU-a imati obvezu izvještavanja o nefinancijskim pokazateljima - dakle okolišnim, socijalnim i upravljačkim, a u tom kontekstu će kasnije biti i ocjenjivane, pojasnio je Žigman.

Okolišni faktori se odnose na pitanja poput upravljanja otpadom, emisiju CO2, energetsku učinkovitost, zagađenje vode i zraka i sl. Društveni faktori se referiraju na uvjete rada, odnos sa zajednicom, uključivost, ljudska prava, zaštitu podataka i privatnosti, dok upravljački faktori razmatraju pitanja poput sastava uprave u pogledu spolne ravnopravnosti.

Smjernice se u najvećoj mjeri odnose na izdavatelje na Zagrebačkoj burzi, no to ne znači da ne mogu biti dobar pokazatelj i ostalim kompanijama koje nisu izlistane na burzi, a primjerice žele aplicirati za europska sredstva.

Kako je naveo Žigman, ako će neka kompanija željeti povući sredstva iz instrumenta EU sljedeće generacije (NGEU), jedna od ključnih stvari će biti da projekt bude "digitalan i zelen", a ESG faktori upravo mogu služiti kao dokaz da neka kompanija primjenjuje elemente koji su dovoljni da bi se apliciralo za ta sredstva, pojasnio je.

Apostrofirao je i da je dio nedavno usvojene Nacionalne razvojne strategije do 2030. usmjeren na održivost gospodarstva, oporavak od krize i digitalnu i zelenu tranziciju, a potonje će, osim za sredstva koja će doći iz NGEU-a, zasigurno biti vezano i za novac koji će doći putem novog Višegtodišnjeg financijskog okvira (VFO).

Član Upravnog vijeća Hanfe Tomislav Ridzak istaknuo je da je EU puno radila na prilagodbi sustava za zelene investicije, pri čemu je cilj i sprečavanje investicija u društva koja koriste manipulativni zeleni marketing (tzv. greenwashing).

Na tom tragu je uredba o taksonomiji, koja definira gospodarske djelatnosti koje se mogu smatrati okolišno održivima, a donesena je i uredba o objavama podataka vezanih uz održivost - SFDR.

U EU je još u tijeku rasprava o standardiziranom obliku izvještavanja, pa je tako inicijativa Hanfe išla u smjeru da se domaćim tvrtkama, pogotovo onima koje su na burzi, pomogne u prikazivanju tih podataka, pa da kasnije, kada standardi koje će europski regulatori propisati stupe na snagu, za to već budu u što je većoj mogućoj mjeri spremne.

Ridzak ocjenjuje da je to važno za tržište kapitala, zbog potencijalno velikog efekta da onaj tko bude prvi "pobere više lovorika". "Bitno nam je da hrvatsko tržište kapitala tu bude među prvima i da bude aktivno", poručio je Ridzak.

Rekao je i da smjernice nisu obavezne, cilj ih je stalno nadograđivati, a želja je postići ujednačeno izvještavanje svih izdavatelja na tržištu RH, kako bi objavljene informacije bile usporedive, pouzdane i razumljive.

Kako je rečeno na konferenciji za medije, ESG izvještavanje otvara i nove poslovne prilike te omogućava uspostavljanje poslovnih odnosa s dobavljačima i poslovnim partnerima. Također, od potpisivanja Pariškog sporazuma 2015. godine prisutan je rast ESG ulaganja na globalnoj razini, sve vrste investicijskih fondova se sve više oslanjaju na te faktore, a primjerice, krajem 2019. u održive strategije je tako bilo uloženo više od 37 tisuća milijardi eura, istaknuto je.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!