Jedan od unuka legendarnog osnivača tvrtke Porsche, ne samo da je oblikovao povijest proizvođača sportskih automobila, već je i ostavio trajan trag u svijetu dizajna
Ferdinand Alexander Porsche, poznat i kao F. A. Porsche, je bio jedan od unuka legendarnog osnivača tvrtke Porsche, koji je ne samo oblikovao povijest proizvođača sportskih automobila, već je i ostavio trajan trag u svijetu dizajna.
Dana 11. prosinca 1935. rođen je Ferdinand Alexander Porsche – čovjek koji je osim što je oblikovao oblik legendarnog Porschea 911, je i razvio filozofiju dizajna koja i danas postavlja standarde. 'Dobar dizajn mora biti iskren', bio je njegov vodeći princip. Za njega je to značilo: bez nepotrebnih ukrasa, bez ukrasa radi ukrasa. Oblik slijedi funkciju.
Od djetinjstva do ikone
Korijeni njegovog pristupa mogu se pratiti do djetinjstva. 'U tim godinama nije bilo igračaka za kupiti. Zato smo zamišljali, dizajnirali i gradili svoje', kasnije se prisjetio F. A. Porsche.
Ova pragmatična kreativnost ostala je s njim tijekom cijelog profesionalnog života. Godine 1957. se pridružio Porscheu, a do 1961. preuzeo je vodstvo novoosnovanog odjela za dizajn – gdje je stvorio originalni 911, jednu od najvećih ikona u povijesti automobilizma. Čiste linije koje i danas definiraju Porsche 911 odražavaju njegovu ambiciju: bezvremenski, funkcionalan, nepogrešiv.
Ali F. A. Porsche je bio više od 'oca' 911. Pod njegovim vodstvom stvorene su i druge prekretnice – poput Porschea 904 Carrera GTS, beskompromisnog trkaćeg automobila s karoserijom od plastike ojačane staklenim vlaknima koji je kombinirao lakoću s elegancijom. Koncept koji je postao nacrt za sve buduće GTS modele i nastavlja definirati DNK ovih posebnih Porsche varijanti do danas.
Rođenje Porsche Designa
Godine 1972. F. A. Porsche je osnovao Porsche Design Studio zajedno sa svojim bratom Hans-Peterom – isprva u Stuttgartu (Njemačka), a od 1974. u Zell am Seeu (Austrija). Ovaj korak je označio početak nove ere: prelazak s čistog automobilskog dizajna na svakodnevne proizvode – ali s istom preciznošću i inovativnim duhom. 'Dizajn nije sam sebi cilj; mora biti objašnjiv iz funkcionalne perspektive', naglasio je. Njegove kreacije trebale su biti 'iskrene i beskompromisne, inovativne i konceptualne, luksuzne i purističke, bezvremenske i najviše kvalitete.'
Prvi proizvod studija postao je instant klasik: Chronograph I (1972.). Prvi potpuno crni ručni sat na svijetu bio je inspiriran kokpitom modela 911. Njegova mat završna obrada, bijeli indeksi i crvena sekundna kazaljka osiguravali su savršenu čitljivost – princip posuđen iz motorsporta. 'Sat mora biti čitljiv u svakom trenutku, iz bilo kojeg kuta i u bilo kojem svjetlu', bila je njegova direktiva. Chronograph I revolucionirao je industriju satova i do danas ostaje ikona stila.
Jednako vizionarske bile su sunčane naočale P’8478 (1978.) – prve naočale s mehanizmom za izmjenjive leće. U početku se prodaja predviđala na 40.000 primjeraka – u stvarnosti su prodani milijuni. Postali su simbol funkcionalnosti i elegancije. Kasnije su se pojavile naočale Sport Shield (P’8479), koje je proslavila Yoko Ono i koje i danas uživaju kultni status.
Njegova strast prema inovativnim materijalima bila je očita u proizvodima poput Titanium Chronographa (1980.) – u to vrijeme titan je bio poznat samo iz motorsporta i zrakoplovstva – ili kemijske olovke TecFlex, čije je tkanje od nehrđajućeg čelika kombiniralo funkciju i estetiku.
Filozofija i nasljeđe
F. A. Porsche je bio čovjek jasnih riječi i jasnih oblika. 'Ako preispitate funkciju nečega, oblik se ponekad pojavljuje gotovo sam od sebe', jednom je rekao. Taj način razmišljanja učinio ga je jednim od najutjecajnijih dizajnera svog doba. I to vrijedi i danas: svaki Porsche Design proizvod nosi njegov DNK – spoj tehničke savršenosti, inovativnih materijala i bezvremenske elegancije.
Ljubav prema planinama oblikovala ga je jednako kao i njegov smisao za klasičnu eleganciju – često su ga viđali u kariranim jaknama. I premda je bio poznat po purističkim oblicima, imao je posebnu sklonost prema zelenim Porsche automobilima, detalj koji je naglašavao njegovu individualnost. Privatno je bio obiteljski čovjek: F. A. Porsche imao je tri sina koji su ga pratili na njegovom putovanju.
Njegovo životno djelo obuhvaća satove, naočale i pribor za pisanje do namještaja i elektronike. No, bilo da se radilo o sportskom automobilu ili tosteru, ambicija je ostala ista. 'Naše kreacije trebaju biti doživotni suputnici, a ne podložne prolaznim trendovima', jednom je rekao. Na dan kada bi Ferdinand Alexander Porsche napunio 90 godina, sjećamo se vizionara čiji dizajni nikada ne stare – jer nikada nisu bili moderni, samo uvijek ispravni.