Produživači dometa (range extenders) čine elektrificiranu mobilnost atraktivnom za široku skupinu kupaca. Prednosti za proizvođače automobila su: kraći razvojni ciklusi, manji napor zahvaljujući pristupu BEV platforme
Mnogi potencijalni kupci električnih vozila još uvijek osjećaju takozvanu tjeskobu zbog dometa koja prati potpuno električnu vožnju. U tim slučajevima, produživači dometa (eng. range extenders) mogu biti jedno rješenje: generator s unutarnjim izgaranjem koji je spojen na elektromotor i tako generira energiju za bateriju vozila. ZF sada predstavlja novu generaciju ove tehnologije, koja će ući u masovnu proizvodnju 2026. godine. Dizajniran kako bi zadovoljio rastuću globalnu potražnju, ovaj daljnji razvoj idealno je prilagođen dinamičnim zahtjevima tržišta i kupaca, kao i fleksibilnim konceptima pogona.
To je zastrašujući scenarij za mnoge vozače električnih vozila: stanje napunjenosti baterije bliži se kraju, a punionice nema na vidiku. 'Iako je domet potpuno električnih osobnih automobila u prosjeku oko 500 km, strah od dometa i dalje utječe na širok raspon kupaca pri odabiru sljedećeg vozila', objašnjava dr. Otmar Scharrer, viši potpredsjednik za istraživanje i razvoj tehnologije elektrificiranih pogonskih sklopova.
To se posebno odnosi na regije u kojima infrastruktura za punjenje još nije univerzalno dostupna. ZF trenutno razvija sljedeću generaciju produživača dometa za te situacije. 'Oni predstavljaju pravu alternativu većim – a time i skupljim – baterijama ili plug-in hibridima', kaže dr. Scharrer.
Kod produživača dometa, motor s unutarnjim izgaranjem je spojen na električni stroj koji generira energiju za bateriju vozila čim stanje napunjenosti padne ispod određenog praga. Kao što već možete vidjeti iz naziva, to povećava domet koji se može voziti električno. Prednost u usporedbi s PHEV-ovima ili konvencionalnim motorima s unutarnjim izgaranjem: Stroj za produljenje dometa uvijek radi u idealnom rasponu performansi za potrošnju goriva, što osigurava nisku potrošnju goriva i stoga ima i niže emisije CO2.
ZF-ova tehnologija produljenja dometa
Posljednjih godina ZF je već pokrenuo tehnologiju produljenja dometa u serijskoj proizvodnji. Između ostalog, ZF-ovi električni strojevi ugrađeni su u niz kultnih londonskih taksija. ZF trenutno radi na sljedećoj generaciji, električnom produljenju dometa (eRE) i električnom produljenju dometa plus (eRE+).
Obje varijante su visoko integrirani dizajni koji su fleksibilni u pogledu performansi, E/E arhitekture, 400 V ili 800 V i poluvodičkog tipa. eRE spaja elektromotor s integriranim pretvaračem, odgovarajućim softverom i planetarnim mjenjačem. eRE+ također ima inteligentnu spojku i diferencijal. Kao rezultat toga, može se koristiti ili kao generator struje ili kao dodatni sekundarni pogon, što proizvođačima štedi razvoj zasebne komponente. Performanse se mogu skalirati u oba modela. Izlazna snaga kreće se od 70 do 110 kW (eRE) ili 70 do 150 kW (eRE+).
'Novi interes i povećana potražnja za produživačima dometa pokazuju da potencijal ove tehnologije nije ni blizu iscrpljen – posebno za modelne platforme koje su već dizajnirane za baterijsko-električne pogonske sklopove', kaže Scharrer i dodaje: 'Iza naših rješenja stoji koncept sustava i platforme. To znači da smo optimalno opremljeni da možemo odgovoriti na sve zahtjeve kupaca i tržišta s kraćim razvojnim ciklusima.'
Koje prednosti produživači dometa nude proizvođačima i korisnicima?
U usporedbi s paralelno-hibridnim pogonskim rješenjima, na primjer s PHEV-om, produživači dometa su uvjerljivi zbog nižih dodatnih troškova, kraćih razvojnih ciklusa, manjeg napora platforme i pojednostavljenog upravljanja lancem opskrbe. To tehnologiju čini posebno zanimljivom za proizvođače koji su novi na tržištu i možda imaju malo iskustva s tradicionalnim pogonskim sklopovima s motorima s unutarnjim izgaranjem.
Kina trenutno kreće u pravu modelnu ofenzivu takozvanih 'električnih vozila s produljenim dometom' (REEV), koja, zahvaljujući tehnologiji, mogu prijeći udaljenosti veće od 700 km. 'Ovdje nam je zgodno što postoji širok raspon BEV platformi koje se mogu nadopuniti produživačima dometa', objašnjava Scharrer. To je bio još jedan razlog zašto su kineske ZF lokacije bile zadužene za razvoj.
No, i u SAD-u i Europi interes proizvođača raste. 'Tržište potpuno električnih vozila nije se razvilo kako je predviđeno prije nekoliko godina', kaže Scharrer. „Za ovu međufazu, produživači dometa mogu biti idealno rješenje.' Jer: S REEV-om vozači mogu uživati u prednostima elektromobilnosti bez žrtvovanja fleksibilnosti PHEV-ova ili osobnih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem. Produživači dometa vrijede i tradicionalnim proizvođačima. Omogućuju ugradnju manjih (i stoga ekonomičnijih) baterija vozila i pomažu u poštivanju graničnih vrijednosti emisija za vozne parkove.