test automobila

Vozili smo INEOS Grenadier Trialmaster: Najtraktivniji i najsposobniji 4x4 terenac za prave off-roadere

13.08.2025 u 16:52

Bionic
Reading

Naš testni model pogoni BMW-ov turbodizelski redni šesterocilindrični, uzdužno postavljeni 3.0 motor snage 249 KS (183 kW) uz zadivljujućih 550 Nm najvećeg okretnog momenta. Ubrzanje našeg modela od 0 do 100 km/h je 8,8 s, a krajnja brzina ograničena na 160 km/h

Britanski brend INEOS sve više postaje globalno ime za iskonska terenska 4x4 vozila. Nama u Autozoni je to odavno postalo jasno, a naročito nakon susreta uživo s Grenadierom na hrvatskoj premijeri u ožujku ove godine. I kao da nam je bilo suđeno, teški vremenski uvjeti i odabir terenskog poligona omogućili su nam gotovo idealne uvjete za ovakav tip vozila.

Dobro, na domaćoj premijeri smo se bili koncentrirali na pick-up verziju Grenadiera pod nazivom Quartermaster znajući da će glavna zvijezda prije ili kasnije doći i kod nas na jednotjedni test. I bili smo u pravu, jer smo na svom testu imali vjerojatno i najatraktivniju i najsposobniju verziju Grenadiera. Točna oznaka mu je bila INEOS Grenadier Trialmaster 3.0 Turbo Diesel 8AT SW.

INEOS Grenadier Trialmaster 3.0 Turbo Diesel 8AT SW Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

O genezi samog brenda INEOS smo pisali u više navrata, pa vas nećemo zamarati s osnovnim podacima. Sada ćemo se posvetiti Station Wagon verziji Grenadiera, koja će mnoge već izdaleka podsjetiti na legendarni Land Rover Defendera 110 iz 2012. Oni upućeniji će se ipak s osmijehom zainteresirati za Grenadierove terenske sposobnosti. I ne samo to, tehnički će im Grenadier otvoriti svoju 'kutiju čudesa' koja se krije pod njegovim zavodljivim izgledom klasičnog terenca. Takva vozila ćete danas vrlo rijetko sresti na cesti, ali niti tržište ovakvih terenaca nije kao što je to nekada bilo. Tada su se pravi terenci dosta razlikovali od današnjih, sveprisutnih SUV-ova, koji su to više formom nego svojom 4x4 funkcijom.

Recimo i to kako na hrvatsko tržište dolaze tri izvedbe modela Grenadier. Station Wagon, s pet sjedala i naglaskom na udobnost i svestranost, Utility Wagon, s konfiguracijama od dva ili pet sjedala i povećanom nosivošću, te Quartermaster, pick-up verzija s dvostrukom kabinom i dodatnim međuosovinskim razmakom, stvoren za prijenos većeg tereta.

Vanjski dizajn, struktura i dimenzije

Naš testni model vjerojatno je i najatraktivnija verzija Grenadiera, koji svojom pojavom ulijeva strahopoštovanje svim iskonskim zaljubljenicima u terensku vožnju. Ovo vozilo je, nedvojbeno, namijenjeno za najekstremnije off-road uvjete.

Njegova vanjska crna boja dodatno je naglašena atraktivnim vidljivim Halo red jarko crvenim detaljima inače plastificirane cijele klasične šasije. I alke za vuču vozila su također izvedene u istoj crvenoj boji.

Da ponovimo, Grenadier je prije svega terensko vozilo s naglaskom na praktičnost. Njegova forma slijedi funkciju, a sposobnost mu je glavni prioritet. Dizajniran je tako da bude 'lako čitljiv', s jasnom i nedvosmislenom svrhom. Kreiran od nule, bez kompromisa ispunjava potrebe vlasnika, bez nepotrebnih ukrasa.

Zapravo, ovo je pametno dorađena verzija 'starog' Defendera 110, odnosno Quartermaster pick-up verzija po uzoru na 'stari' Defender 130. Dodoatno bismo naglasili, sve što je trebalo pojačati na ovom vozilu, to doista i jest, bez obzira na ukupnu težinu ili cijenu samog vozila.

Dizajn se temelji na jasnoći, jednostavnosti i praktičnosti. Rezultat je bezvremenska i odmah prepoznatljiva forma, oblikovana svrhom vozila, gdje funkcionalnost diktira stil. To je dizajn koji priziva kultne terence prošlosti: kutijast oblik maksimalno iskorištava prostor, kotači postavljeni u same kutove šasije kako bi se smanjili prevjesi karoserije te poboljšali prilazni i odlazni kutovi za vrhunske terenske sposobnosti. Linije su jednostavne i čiste, prekidane samo praktičnim značajkama, bez suvišnih estetskih dodataka.

Naš testni Station Wagon (kao i Utility Wagon) ima stražnja vrata podijeljena u omjeru 30:70, što omogućuje jednostavno utovarivanje. Otvaranjem lijevih manjih vrata omogućuje se brz pristup sitnijim predmetima, dok se otvaranjem i onih većih omogućuje nesmetan utovar većeg tereta.

Prag duž karoserije nije samo estetski detalj – dolazi s ugrađenim zaštitnim trakama kao standard, a opcionalno se može dodati i Utility Belt za pričvršćivanje raznih dodataka iz aftermarket ponude. Krovne šine i letve omogućuju sigurno pričvršćivanje tereta bez potrebe za dodatnim krovnim nosačem. Također, opcionalna zaključavajuća kutija unutar rezervnog kotača na modelima Station Wagon i Utility Wagon idealna je za odlaganje prljavih stvari ili neugodnog tereta. Ukratko, svaki element Grenadierova dizajna proizašao je iz njegove funkcionalne svrhe.

Što se njegove strukture tiče, Grenadier je model vozila čija je karoserija nasađena na klasičnu šasiju. Jednostavna, snažna i stabilna, potpuno zatvorena šasija je dizajnirana da izdrži svakodnevna opterećenja u svim uvjetima. Čelični profili debljine do 3,5 mm osiguravaju vrhunsku čvrstoću i otpornost na uvijanje. Kao okosnica vozila koja podupire sve ostale komponente, robusna šasija Grenadiera konstruirana je tako da omogućuje jednostavno održavanje i laku zamjenu ili dodavanje dijelova, uključujući dodatke poput bočnih stepenica (Side Runners) ili zaštitnih kliznih ploča (Rock Sliders). To se i osjeti u terenskoj vožnji, jer je cijelo vozilo prilično čvrsto, a torziona uvijanja su gotovo minimalna.

Što se tiče zaštite od korozije INEOS ističe kako je ona osigurana kroz potpuno E-Coat tretiranje (katodna uranjajuća elektrokemijska zaštita), primjenu voska u unutarnjim šupljinama te vanjski sloj praškastog premaza. INEOS Automotive potvrđuje povjerenje u izdržljivost Grenadiera pružajući 12 godišnje jamstvo protiv perforacije, što je vodeće u klasi.

Teške krute osovine ključne su za savladavanje ekstremnih terenskih uvjeta i nošenje velikih tereta. Snaga se prenosi s kardana Grenadiera na kotače putem diferencijala s omjerom 4:1, osiguravajući maksimalnu trakciju na svim podlogama. Razvijene u suradnji s tvrtkom Carraro, specijalistom s više od 50 godina iskustva u proizvodnji teških traktorskih osovina za vodeće brendove poput John Deere i CLAAS, ove osovine su snažne, jednostavne i dugovječne.

Grenadier je dizajniran za najekstremnije uvjete i neizbježne udarce. Standardna zaštita podvozja uključuje prednje i stražnje klizne ploče te zaštitu za spremnik goriva. Ova zaštita ključna je za nesmetan rad vozila u terenskim uvjetima, čuvajući vitalne komponente od oštećenja. Visokokvalitetni praškasti premaz dodatno štiti podvozje od kamenčića i ogrebotina pri ozbiljnoj off-road vožnji. Osim toga, zaštitni elementi podvozja prvo su obrađeni E-Coat tretmanom prije nanošenja praškastog premaza, čime se osigurava dodatni sloj otpornosti.

Što se vanjskih dimenzija testnog Grenadiera Station Wagona tiče, one su sljedeće: duljina (uključujući rezervnu gumu) 4895 mm, širina 1930 mm (s ogledalima 2146 mm), visina 2050 mm, međuosovinski razmak 2922 mm. Visina od podloge je 264 mm, dubina gaza vodene prepreke je 800 mm. Krug okretanja je 13,5 m. Ono što će svakako zanimati su i terenski kutevi Grenadiera Station Wagona: kut prilaza 35,5°, kut uspona (pregibni kut) je 28,2°, a kut izlaza (odlazni kut) 36,1°. To su doista ozbiljne terenske karakteristike.

Za usporedbu, pick-up model Quartermaster ima sljedeće dimenzije: duljina 5440 mm, širina 1943 mm (s ogledalima 2146 mm), visina 2019 mm, međuosovinski razmak 3227 mm. Visina od podloge je 264 mm, dubina gaza vodene prepreke je 800 mm. Snorkel ili usisina cijev za zrak vam osigurava da dubina gaza bude i veća, jer motor u tom slučaju neće povući vodu u svoj sustav.

Što se prtljažnog prostora tiče, naš Grenadier ima obujam od 1152 litara iza 2. reda sjedala, preklapanjem (omjer 60/40) se dobije obujam od 2035 l. Inače, duljina prtljažnog prostora je iza 2. reda sjedala 799 mm, a iza 1. reda 1645 mm. Širina poda između lukova kotača je 1064 mm, a maksimalna širina 1268 mm.

Kad je riječ o težini vozila, ona ovisi o modelu i tipu motora koji je ugrađen, no kreće se u intervalu od 2629 kg do 2816 kg. Konkretno, u našem slučaju težina vozila je 2753 kg bez vozača, a sukladno tomu i maksimalna nosivost 747 kg. Maksimalna težina kočene prikolice je za sve verzije 3500 kg, a nekočene 750 kg.

Grenadier je standardno opremljen tradicionalnim, izdržljivim čeličnim kotačima promjera 17 i 18 cola te aluminijskih kotača od 17 i 18 cola. Svi kotači koriste šesterostruki uzorak s promjerom kruga za vijak (PCD) od 130 mm i dostupni su s gumama Bridgestone i BFGoodrich. Gume Bridgestone su specifično razvijene za Grenadier, što ukazuje na povjerenje koje ovaj proizvođač guma ima u dugovječnost vozila. Vlasnici mogu odabrati i zaključavanje kotača kako bi osigurali kotače na vozilu. Što se dimenzije guma tiče, na raspolaganju su 265/70R17 ili 255/70R18.

Naš testni model je imao 17-colne aluminijske naplatke s po šest dvostrukih krakova, s izvrsnim terenskim gumama BFGoodrich All-Terrain T/A K02 dimenzija LT265/70R17 120/118. Rezervni kotač punih dimenzija je, baš kako to i priliči pravim terencima, nalazi se fiksiran na stražnjim vratima.

Unutašnjost

Kabina našeg testnog Grenadiera je funkcionalna i udobna. Gdje god je to moguće, Grenadier ostaje analognog i mehaničkog karaktera. Jasno označene i dobro raspoređene tipke te robusni prekidači omogućuju sigurno i jednostavno upravljanje čak i s rukavicama, dok centralno smještene kontrole osiguravaju lakoću korištenja i vozaču i suvozaču.

Sve važne informacije o vožnji nalaze se na jednome mjestu – na Grenadierovom centralnom kontrolnom sustavu. Na lako upravljivom 12,3-inčnom zaslonu osjetljivom na dodir prikazuju se brzina, prijenos, razina goriva, tlak u gumama, karte, mediji, imenik, trenutni smjer, koordinate, kut upravljanja, nagib vozila i još mnogo toga.

Ovim zaslonom, posebno razvijenim za INEOS Automotive, može se upravljati na više načina: putem tipki na multifunkcionalnom upravljaču (koji je podesiv po visini i dubini), rotacijskog kontrolora na središnjoj konzoli, tipki na glavnom upravljačkom sučelju te naravno, izravno putem zaslona osjetljivog na dodir.

Ispred vozača se nalazi kontrolni zaslon koji lampicama u boji signalizira vozaču svaku od ugrađenih funkcija vozila. Dvokrako, specifično kolo volana (i klasična ručna kočnica) našeg modela je izvedeno u crnoj Nappa koži.

Jedinstvena dizajnerska i ergonomska značajka Grenadiera je njegova gornja kontrolna ploča na stropu kabine. Inspirirana rasporedom tipki u kokpitu zrakoplova, ona sadrži sve terenske funkcije poput Off-Road i Wading modova, tipke za blokadu diferencijala (kada su uključene kao opcija u našem slučaju), sustav pomoći pri spuštanju nizbrdo (Downhill Assist), kao i standardne i opcionalne tvornički ožičene pomoćne prekidače, koji se mogu koristiti za dodatne opcije i dodatke poput vitla ili svjetlosnih traka.

Sjedala, provjerenog proizvođača Recaro, su izvedena u kvalitetnoj crnoj koži i prednja se pomiču po visini i horizontalno ručnim putem. Mjesta straga ima za troje odraslih osoba.

Naš testni model je imao standardni Smooth Pack, koji uključuje sljedeće: Kamera za vožnju unatrag, prednji senzori za parkiranje, električno podesivi i grijani vanjski retrovizori, grijane mlaznice za pranje vjetrobranskog stakla, središnji pretinac sa zaključavanjem, svjetla za izlazak iz vozila u prednjim vratima i ambijentalno osvjetljenje u interijeru, USB-a i USB-c u drugom redu sjedala, 12V utičnica u prtljažnom prostoru, napredni protuprovalni alarm i imobilizator.

INEOS Grenadier Trialmaster 3.0 Turbo Diesel 8AT SW
  • INEOS Grenadier Trialmaster 3.0 Turbo Diesel 8AT SW
  • INEOS Grenadier Trialmaster 3.0 Turbo Diesel 8AT SW
  • INEOS Grenadier Trialmaster 3.0 Turbo Diesel 8AT SW
  • INEOS Grenadier Trialmaster 3.0 Turbo Diesel 8AT SW
  • INEOS Grenadier Trialmaster 3.0 Turbo Diesel 8AT SW
    +83
INEOS Grenadier Trialmaster 3.0 Turbo Diesel 8AT SW Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Provjereni dizelaš iz BMW-a

Grenadier je razvijen kako bi pružio sofisticiranu vožnju na cesti i iznimne sposobnosti izvan nje. Pouzdani i snažni motori u kombinaciji s robusnim prijenosom ključni su za postizanje ove svestrane funkcionalnosti. Ovisno o tržišnoj dostupnosti, Grenadier pokreću dva BMW-ova 3,0-litrena redna šestocilindrična turbomotora. B57 dizelski (249 KS i 550 Nm) i B58 benzinski (286 KS i 450 Nm) motor.

Ova dva BMW-ova motora imaju aluminijski blok i glavu motora te donose sofisticiranost i uglađenost u performansama Grenadiera. Tijekom trogodišnjeg testnog programa, koji je obuhvatio 1,8 milijuna km u ekstremnim uvjetima, motori su temeljito revidirani i kalibrirani od strane inženjerskog tima INEOS Automotivea u suradnji s austrijskim specijalistima Magna-Steyr.

Cilj je bio postići maksimalni okretni moment pri niskim okretajima za optimalne terenske performanse, ali i snažno ubrzanje kroz cijeli raspon okretaja na asfaltu. To je postignuto opsežnim reprogramiranjem sustava za upravljanje motorom. Veći hladnjak s unaprijeđenim ventilatorom poboljšava performanse motora u pogledu temperature zraka, uz optimizirani protok rashladne tekućine kroz cijevi i hladnjak.

Ove pažljivo kalibrirane karakteristike pomažu vozaču da sigurno upravlja momentom i prianjanjem vozila bez preopterećenja motora, osiguravajući punu kontrolu i idealnu modulaciju gasa pri savladavanju zahtjevnog terena.

Naš testni model je imao nama možda i atraktivniji motor, onaj turbodizelski B57. Radi se o izvrsnom rednom šesterocilindričnom, uzdužno postavljenom motoru obujma 2993 cm³ s common-rail ubrizgavanjem. Njegova snaga je 249 KS (183 kW) pri 3250-4200 okr./min., uz zadivljujućih 550 Nm najvećeg okretnog momenta pri 1250-3000 okr./min. Ubrzanje našeg modela od 0 do 100 km/h je 8,8 s, a krajnja brzina ograničena na 160 km/h.

Prosječna potrošnja goriva u kombiniranim uvjetima je 10,9-12,1 l/100 km/h, uz emisije CO2 od 286-317 g/km (WLTP). Obujam spremnika goriva je 90 litara, bez obzira da li se radi o benzinskom ili dizelskom motoru.

Bez obzira na odabrani motor, Grenadier je opremljen osmerobrzinskim automatskim mjenjačem od industrijskog lidera u prijenosima, ZF. Oba mjenjača, ZF8HP51 koji se koristi u benzinskim varijantama i ZF8HP76 koji se koristi u dizelskim modelima, imaju impresivnu povijest pouzdanosti i trajnosti otkako su predstavljeni na tržištu 2008. godine. Za primjenu u Grenadieru, Magna-Steyr je ponovno kalibrirao i fino podešavao mjenjače te dodao teške torzione pretvarače specifične za terensku vožnju.

ZF mjenjači omogućuju glatke promjene brzina u manje od 200 milisekundi – što je puno brže od najvještijeg ručnog mijenjanja brzina – osiguravajući neprekidan prijenos momenta na kotače i gotovo neprimjetne prijelaze kako bi se održao zamah. To osigurava da vozač uvijek bude u pravoj brzini u pravo vrijeme, što je ključno prilikom vožnje u zahtjevnim terenskim uvjetima.

Dizajnirani da uvijek odaberu pravu brzinu, mjenjači se besprijekorno prilagođavaju bilo kojem terenu na kojem Grenadier vozi. Unaprijeđeni teškim torzionim pretvaračem, koji je testiran kroz ekstremni program testiranja Grenadiera, optimizirani su za sve uvjete, pojednostavljuju vožnju izvan ceste i omogućuju iskustvo 'oči na stazi, ruke na volanu'. Za vozače koji žele preuzeti kontrolu, može se odabrati način ručnog prebacivanja.

Pogonski sustav

Grenadier je konstruiran s naglaskom na terenske sposobnosti, ali bez kompromisa u voznim karakteristikama. Vozači mogu bez posebnih prilagodbi prelaziti s asfalta na blatne terene, zahvaljujući stalnom pogonu na sva četiri kotača koji dolazi kao standard.

Moment i snaga prenose se s mjenjača na prednju i stražnju osovinu putem dvobrzinskog razdjelnog prijenosa (transfer case), koji je dizajnirao INEOS, a proizveo Tremec, vodeći svjetski proizvođač prijenosnih sustava. Tu su i zglobovi s konstantnom brzinom te kardani tvrtke Dana Spicer, specijalizirane za pogonske sustave u automobilskoj industriji.

Izdržljiv, ručno upravljan dvobrzinski razdjelni prijenosnik (reduktor) dolazi standardno i uključuje središnji diferencijal s mogućnošću blokade u visokom i niskom stupnju prijenosa. Testiran u najtežim uvjetima, njegov omjer niskog prijenosa od 2,5:1 omogućuje veću preciznost, bolju kontrolu i povećan okretni moment. Vanjski sustav hlađenja ulja dodatno osigurava pouzdan rad i glatko funkcioniranje u svim uvjetima.

Osim središnjeg zaključavanja diferencijala u razdjelnom prijenosniku, dostupne su i dvije opcionalne elektronski aktivirane blokade diferencijala (kao u našem slučaju) – prednja i stražnja – sa 100 posto mehaničkim zahvatom (blokadom). One se mogu neovisno uključiti putem gornje kontrolne ploče, a pri većim brzinama automatski se deaktiviraju kako bi se zaštitio pogonski sustav. Prednje i stražnje blokade diferencijala proizvodi globalni inženjerski specijalist Eaton Industries, a dolaze standardno na modelima Trialmaster, dok su opcionalne na ostalim varijantama Grenadiera.

INEOS Grenadier Trialmaster 3.0 Turbo Diesel 8AT Station Wagon u vožnji

Naš testni Grenadier Trialmaster je jednako sposoban na cesti kao i izvan nje. Ključ ove svestranosti, osim u njegovom pogonskom sklopu, leži u njegovom dizajnu ovjesa, koji uključuje progresivne spiralne opruge, robusne anti-roll barove i sofisticirani sustav s pet veza sprijeda i straga. Ovaj sustav uključuje par longitudinalnih veza s obje strane osovine te Panhardovu šipku. Zajedno, ove komponente omogućuju dinamično upravljanje i udobnu vožnju, bez obzira na opterećenje ili tip ceste.

Progresivne spiralne opruge Grenadiera proizvodi specijalist za ovjese, Eibach, pružajući superiornu fleksibilnost s devet stupnjeva artikulacije prednje osovine i 12 stupnjeva na stražnjoj osovini. Omogućujući više od 585 mm hoda kako bi se održala trakcija i olakšalo vožnju po ekstremno neravnom terenu, ove opruge su niskog održavanja, lagane, izdržljive i stvaraju minimalno trenje.

Sustav kočenja Grenadiera – diskovi, pločice i čeljusti – dizajnirali su i razvili industrijski lideri Brembo. Inženjerski je osmišljen kako bi pružio performanse koje ulijevaju povjerenje, čak i kada je Grenadier potpuno opterećen s maksimalnom težinom vozila i prikolice od sedam tona. Brembo sustav uključuje prednje ventilirane diskove promjera 316 mm koje stežu čeljusti s dvostrukim klipovima, kao i stražnje čvrste diskove promjera 305 mm s čeljustima i jednim klipom.

Upravljanje

Grenadier ima kamionski sustav djelovanja upravljačkog sklopa, što je odlično u terenskoj vožnji jer je ublažavanje terenskih udaraca na kolo volana minimalno. Sustav upravljanja s recirkulirajućim kuglicama uključuje hidrauličnu asistenciju. Naš Station Wagon (i Utility Wagon) model ima 3,85 okreta između krajnjih položaja s krugom okretanja od 13,5 m od rubnika do rubnika, dok Quartermaster s duljim međuosovinskim razmakom ima krug okretanja od 14,5 m. Rezultat tisuća prijeđenih kilometara razvoja i podešavanja, sustav upravljanja pruža vozaču Grenadiera optimalnu ravnotežu preciznosti, povratnih informacija i prigušenja.

Za kraj, što se cijena na hrvatskom tržištu tiče, Grenadier dolazi u četiri verzije s dva tipa motora (cijena ista bez obzira na motor): verzija 2 Seat Utility Wagon N1 od 89.500 eura, Station Wagon od 129.500 eura, Trialmaster od 139.500 eura te Fieldmaster od 139.500 eura.

Pick-up model (cijena ista bez obzira na motor) kreće od ulazne verzije Quartermaster od 129.500 eura, Quartermaster Trialmaster od 139.500 eura te Quartermaster Fieldmaster od 139.500 eura. Sve su ovo preporučene maloprodajne cijene s uključenim PDV-om i PPMV-om.

Naš testni model INEOS Grenadier Trialmaster 3.0 Turbo Diesel 8AT Station Wagon s dodatnom opremom (17" aluminijski naplatci, Integrirano prednje vitlo - 5.5 T, Matice za zaključavanje kotača, Pretinac sa zaključavanjem u rezervnom kotaču, Grijana prednja sjedala, Boja šasije - Halo red, Zatamnjena stražnja stakla, Fiksna kuka za vuču) stoji 153.151,92 eura (uključeni PDV i PPMV).