SIGURNOST AUTOMOBILA

Što znate o ženskim lutkama za testiranje sudara? Mercedes-Benz razbija šest uvriježenih mitova

13.02.2024 u 10:50

Bionic
Reading

više od 50 godina, interni centar za istraživanje nesreća Mercedes-Benza istražuje nesreće u kojima su sudjelovala njihova vozila . Cilj je razumjeti kako se nesreće događaju i koji su ih napredni sigurnosni sustavi mogli spriječiti

Visoka je oko 1,5 metar, teška 49 kilograma i u lutkama najnovije generacije ima brojne senzore na raznim dijelovima tijela s čak 150 mjernih točaka. Već 20 godina, takozvana žena petog postotka (‘fifth percentile female’) bila je vozač, suvozač i putnik na stražnjem sjedalu u testovima frontalnog sudara Mercedes-Benza – i jednaka je tradicionalnoj muškoj lutki, Hybridu III 50 (pedeset posto svih muškaraca je sitnije i lakše od 1,75 metara i 78 kilograma).

To znači da je tvrtka predstavila lutku Hybrid III 5th Percentile Female čak i prije nego što je to bilo službeno propisano zakonom. Lutka replicira žensku antropometriju sa ženskim grudima i zdjeličnim kostima. Prema temeljnim statistikama, samo pet posto američkih žena je manje ili lakše. Danas ocjene udruga za zaštitu potrošača i razni zakoni diljem svijeta uključuju specifikacije za testiranje s lutkama petog percentila. Druga vrsta lutke koju Mercedes-Benz koristi u testovima sudara već dva desetljeća je ženska lutka SID-II. S anatomijom sličnom onoj Hybrid III 5, dizajniran je posebno za testove bočnog sudara. Međutim, za razliku od SAD-a, u Europi njegova uporaba još nije propisana zakonom.

120 lutki u 21 različitoj verziji prolaze do 900 testova sudara svake godine

Sigurnost je ključna komponenta DNK Mercedes-Benza. Mercedes-Benz se smatra izumiteljem moderne sigurnosti vozila – i do danas ostaje pionir na tom polju. Osnova za predanost tvrtke je njezina strategija sigurnosti u stvarnom životu: više od 50 godina, interni centar za istraživanje nesreća tvrtke istražuje nesreće u kojima su sudjelovala vozila Mercedes-Benz. Cilj je razumjeti kako se nesreće događaju i koji su ih napredni sigurnosni sustavi mogli spriječiti. Štoviše, nalazi iz nesreća u stvarnom životu mogu se koristiti za definiranje zahtjeva za testove sudara.

Pripreme za testiranje sudara, rezultati, izjave Hanna Paul, prof. Paul Dick Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz AG

Mercedes-Benzov tehnološki centar za sigurnost vozila u Sindelfingenu svake godine provodi do 900 testova sudara i 1700 testova saonica. Testovi uključuju 120 lutki u 21 različitoj verziji – od male djece, djece svih dobi i peti percentil ženskih lutki do 50. percentila muških lutki i velikih, teških muških lutki (Hibrid III 95: Samo 5 posto svih muškaraca je veće i teže (visok 1,87 m, težak 101 kg). Rezultati testova sudara i istraživanja nezgoda koriste se za pomoć u razvoju novih sigurnosnih tehnologija i poboljšanju postojećih sustava.

Tema ženskih lutki trenutno je predmet mnogih javnih rasprava. Hanna Paul, voditeljica testiranja lutki u Mercedes-Benzu, provjerava činjenice šest najčešćih mitova.

Mit 1: Automobili ne štite žene tako dobro kao muškarce

Hanna Paul: Ne, to nije istina. Prije svega, ovdje su dva opća nalaza iz naše baze podataka o nesrećama: U slučaju teških ili smrtonosnih ozljeda, ne postoje uočljive relevantne razlike među spolovima. Samo kod lakših ozljeda postoje određene razlike u pojedinim slučajevima. Žene su osjetljivije na ozljede u nekim dijelovima tijela (noge/stopala i trzajna ozljeda kod stražnjeg sudara), dok muškarci mogu biti ozbiljnije pogođeni u drugim (glava, prsa). Osim toga, analiza koju je proveo naš tim za istraživanje nesreća otkrila je da nema nikakvih anomalija u pogledu žena ili muškaraca u vozilima Mercedes-Benz. To pokazuje da je sigurnosni dizajn Mercedes-Benz vozila učinkovit u stvarnim nesrećama. Ovo naglašava našu ambiciju 'sigurnosti u stvarnom životu'.

Mit 2: Postoje statistike koje pokazuju da su žene manje zaštićene

Hanna Paul: Opet odlučno ne. Brojke nesreća koje se navode u ovim statistikama često datiraju iz 1980-ih. Od tada se puno toga dogodilo u pogledu pasivne sigurnosti vozila. Putničke ćelije, čak i u malim vozilima, postale su mnogo stabilnije. Istovremeno, moderni sigurnosni sustavi sada se koriste u svim klasama vozila. Ograničivači sile pojasa, na primjer, koji ograničavaju pritisak na prsa, prilagođavaju se zahtjevima putnika definiranom krivuljom sile. Međutim, postoji još jedan aspekt iz ovih često citiranih studija koji se i danas primjenjuje. Naime, prema globalnoj statistici, žene često voze starije, manje automobile. To potvrđuje studija koju je provela američka osiguravateljska organizacija Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). No, kao što sam već spomenuo, razina sigurnosti značajno je poboljšana u svim segmentima vozila, uključujući i male automobile. To je navelo američku Nacionalnu upravu za sigurnost u prometu (NHTSA) da utvrdi da su razlike u stopama smrtnosti između muškaraca i žena značajno smanjene počevši od vozila iz 2000. godine modela.

Mit 3: Muške lutke uglavnom se koriste u testovima sudara

Hanna Paul: Ne u Mercedes-Benzu. Već više od 20 godina koristimo ženske lutke za frontalni i bočni sudar u našim testovima sudara. Ali lutke nisu ljudske lutke. To su instrumenti koji mjere fizičke sile i putanje. Njihova težina i veličina izvedene su iz podataka iz stvarnog života ljudi. Ženske lutke odgovaraju, skaliraju se na žensku anatomiju. Međutim – i to je odlučujuće – sile koje djeluju na lutke tijekom testova sudara pretvaraju se u rizik od ozljeda. Ovi rizici izračunati su na temelju podataka o ozljedama za muškarce i žene. Uobičajena ograničenja za ženske lutke niža su nego za muške lutke za isti rizik od ozljeda. To znači da lutke dobro predstavljaju rizik od ozljeda za jedinstvene anatomske karakteristike muškaraca i žena. Veličina i težina tipova lutki koje koristi Mercedes-Benz ovise o spolu.

Lutka petog percentila (Hibrid III 5: Samo pet posto žena je manje ili lakše) ima žensku anatomiju, ali u smislu rizika od ozljeda predstavlja male ljude općenito – bez obzira jesu li muškarci ili žene. Drugim riječima, rizici od ozljeda su ljudski, a ne muškarci ili žene. Isto se odnosi i na druge lutke: 50. percentil muškaraca (Hibrid III 50: Predstavlja prosječnog čovjeka (visok 1,75 metara, težak 75 kilograma) oponaša mušku anatomiju, ali također predstavlja rizik od ozljeda s kojim se prosječna žena suočava. NHTSA trenutno istražuje u kojoj se mjeri rizici od ozljeda razlikuju ovisno o spolu. Prvi objavljeni rezultati potvrđuju naša saznanja da spol nije najvažniji čimbenik koji utječe na učestalost ozljeda. Lutke koje danas koristimo stoga su učinkoviti mjerni alati za razvoj sigurnosnih sustava.

  • +6
Mercedes-Benz razbija 6 uvriježenih mitova o ženskim lutkama za testiranje sudara Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz AG

Mit 4: Lutke za testiranje sudara nisu dovoljno raznolike

Hanna Paul: Posljednjih godina broj tipova lutki značajno se povećao, djelomično zbog mnogih različitih vrsta sudara koji se testiraju. Mercedes-Benz ima ukupno preko 120 lutki. Dolaze u različitim veličinama i težinama – od beba teških samo 3,5 kg i djece i tinejdžera različite dobi do petocentilnih žena i teških lutki. Također postoje različite vrste za frontalni, stražnji i bočni udar. Koje se lutke koriste u svakoj vrsti testa sudara definirano je u specifikacijama ispitivanja navedenim u zakonima, ocjenama i specifičnim Mercedes-Benz slučajevima opterećenja. Lutke ili dummies su detaljno regulirane kako bi se osigurala svjetska usporedivost. Čak je i njihova odjeća regulirana. Dummy tehnologija trenutno prolazi kroz smjenu generacija. Napredna lutka THOR zamjenjuje lutku Hybrid III predstavljenu 1986. Lutke THOR više su biofidelične, tj. točnije prikazuju ljudsko tijelo i nude proširene mogućnosti mjerenja. Prema našem internom istraživanju, daljnje širenje tipova lutki ne bi donijelo nikakvo značajno poboljšanje sigurnosti.

Mercedes-Benz odaje počast patentu zračnog jastuka, koji slavi 50. obljetnicu i 40. obljetnicu upotrebe spasonosnih značajki Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz

Mit 5: Trudnice su manje zaštićene

Hanna Paul: Usporedba sustava u nedavnoj studiji ADAC-a (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, prijevod 'opći njemački automobilski klub') pokazuje da normalni sigurnosni pojasevi dobro štite i trudnice i njihovu nerođenu djecu u slučaju nesreće. Prema istraživanju nesreća koje je proveo ADAC, trudnice nisu ništa više u opasnosti od ostalih vozača. Kada se pravilno koriste, normalni sigurnosni pojasevi u tri točke štite i trudnice i njihovu nerođenu djecu u slučaju nesreće.

Mit 6: Simulacije će uskoro zamijeniti fizičko testiranje sudara

Hanna Paul: Ne vidimo da se to događa. Istina je da proračun kinematike i deformacije može značajno smanjiti broj testova cijelog vozila i istovremeno ubrzati razvoj. Međutim, postoji nekoliko razloga zašto ne postoji način da se zaobiđe testiranje sudara vozila: S jedne strane, testovi sudara su neophodni za provjeru valjanosti simulacija koje se temelje na mnogim pretpostavkama. S druge strane, obavezni su po zakonu ili ocjenama. U testovima cijelog vozila, senzori se mogu koristiti za dobivanje najbolje slike o tome kako se sudar razvija i kako se lutke ponašaju tijekom njega.

Simulacije putnika samo izračunavaju kako bi se lutka ponašala u vozilu. Mercedes-Benz također radi na takozvanim modelima ljudskog tijela (human body models ili HBM), koji su dizajnirani da još detaljnije predstavljaju ljudsku anatomiju – kosti, mišiće i organe. U usporedbi s lutkama, korištenje HBM-a u testovima sudara omogućuje istraživačima da procijene stvarnu vrstu ozljede koju će određeni dio tijela vjerojatno pretrpjeti, umjesto da jednostavno izračunaju vjerojatnost ozbiljnosti ozljede. Koristimo HBM, između ostalog, za procjenu naših inovativnih sigurnosnih sustava kao što je PRE-SAFE® Impulse Side.

Tportal je i na WhatsAppu

Želite dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'