VELIKI JUBILEJ

Opel Kadett B slavi 60. rođendan: 'Das Auto’ postao Opelov prvi milijunti prodani primjerak

19.08.2025 u 13:32

Bionic
Reading

Prije šest desetljeća, Opel Experimental GT je proslavio svoju svjetsku premijeru zajedno s tada novim Kadettom B na sajmu IAA u Frankfurtu na Majni. Dva vozila su neraskidivo povezana, jer je kasniji proizvodni GT tehnički bio baziran na Kadettu B

Prije samo nekoliko dana, Opel je najavio premijeru senzacionalnog konceptnog automobila za IAA Mobility 2025. Od 8. do 14. rujna, marka Opel sa sjedištem u Rüsselsheimu će tako nastaviti tradiciju koja je započela 1965. godine kada je Opel postao prva europska marka koja je predstavila konceptni automobil.

Prije 60 godina, Opel Experimental GT proslavio je svoju svjetsku premijeru zajedno s tada novim Kadettom B na IAA-i - tada još uvijek u Frankfurtu na Majni. Dva vozila su neraskidivo povezana, jer je kasniji proizvodni GT tehnički bio baziran na Kadettu B. Ubrzo nakon predstavljanja 1965. godine, postalo je jasno da je Kadett B savršeno uhvatio duh vremena i da neće samo nastaviti uspjeh prve generacije, koja je lansirana samo tri godine ranije, već će ga i nadmašiti. U sljedećim godinama, Kadett B postao je Opelov prvi milijunti prodani primjerak.

Za to postoji nekoliko razloga: raznolikost i svestranost za cijelu obitelj s limuzinom, karavanom i coupéom, kao i sportski duh s legendarnim Rallye-Kadettom. Desetljeća uspjeha u kompaktnoj klasi, koja je Opel uspostavio s Kadettom A i B 1960-ih, nastavlja se i danas s trenutnom generacijom Astre.

Opel kompaktni modeli od 1962. do 2012. - Kadett i Astra Izvor: Promo fotografije / Autor: Opel

Također se fokusira na raznolikost za svaki ukus i svaku namjenu – kao sportski, elegantni hatchback, kao i fleksibilni Sports Tourer karavan. Osim toga, tu su brojne inovativne tehnologije i značajke udobnosti poput ergonomskih Intelli-sjedala, koje kupci obično očekuju samo u višim klasama vozila.

Tri godine nakon lansiranja Kadetta A, Kadett B

Godine 1962., Opel je postavio temelje za uspješnu priču svojih modela kompaktne klase s prvim poslijeratnim Kadettom, Kadettom A. S velikim prtljažnikom, prostorom za četiri osobe, novim motorom s visokim brojem okretaja i niskim troškovima održavanja, Kadett A brzo je uvjerio kupce.

No, Opelovo vodstvo već je gledalo u budućnost i sljedeća generacija Kadetta uslijedila je samo tri godine kasnije. Nasljednik je bio dostupan u četiri varijante karoserije odmah od lansiranja na tržište: kao limuzina s dvoja ili četvera vrata, kao karavan s troja vrata i kao elegantno dizajnirani coupé. Vrhunac: Dok je u prethodnika stajalo maksimalno četiri osobe, Kadett je 1965. godine prvi put službeno registriran kao peterosjed sa svojim limuzinskim varijantama.

Osim toga, Kadett je narastao za 18 cm, čime je njegova duljina prešla granicu od četiri metra. Međuosovinski razmak i širina vozila također su se povećali. To je uvelike koristilo unutrašnjosti, ali i prtljažnik je porastao za 12 posto na 337 litara prema VDA standardima. A karavan je nudio utovarni prostor dug 1,57 metara s preklopljenim stražnjim sjedalima.

Stručnjaci su bili oduševljeni – ne samo na svjetskoj premijeri tijekom IAA: Kadett B nudio je više varijanti karoserije nego prije, a bio je i udobniji, prostraniji, sigurniji i snažniji – i sve to uz dodatni trošak od samo 100 njemačkih maraka! Reklamni slogani kojima je Opel reklamirao Kadett uklapali su se u to: Rečenice poput 'Opel Kadett – Ukratko O.K.' ili 'Opel Kadett. Das Auto' savršeno su odražavale percepciju kupaca.

Opel Kadett B slavi 60. rođendan
  • Opel Kadett B slavi 60. rođendan
  • Opel Kadett B slavi 60. rođendan
  • Opel Kadett B slavi 60. rođendan
  • Opel Kadett B slavi 60. rođendan
  • Opel Kadett B slavi 60. rođendan
    +17
Opel Kadett B slavi 60. rođendan Izvor: Promo fotografije / Autor: Frank Hüter

'Gill Coupé' i serijski pobjednik Rallye-Kadett

Činjenicu da Kadett nije bio samo praktičan, već i izuzetno poželjan, Opelovi dizajneri još su jednom pokazali zapanjujućim coupéom. To je bilo inspirirano američkim fastback modelima: blago nagnut stražnji dio dao je coupeu dinamičnu liniju i obećavao brzinu. Tri otvora za zrak u B-stupu ušla su u anale automobilske povijesti: ubrzo su atraktivnom automobilu s dvoja vrata dali nadimak 'Gill Coupé'. Danas je ova Kadettova varijanta posebno tražena među kolekcionarima.

Drugdje je Rallye-Kadett postao ostvariv predmet želje mnogih ljubitelja automobila i motorsporta. Njime je Opel zauzeo nišu pristupačnih kompaktnih sportskih automobila. Coupé, koji je bio vizualno upečatljiv s mat crnim poklopcem motora i ukrasnim prugama, u početku je bio dostupan s verzijom 1,1-litrenog motora s dva rasplinjača od 60 KS (44 kW) dostupnom za sve varijante, a od 1967. čak i s 1,9-litrenim agregatom. Motor od 90 KS (66 kW) ubrzavao je coupe do 170 km/h, a sportska šasija pružala je dodatnu sigurnost. Svojom sportskom opremom i izvrsnim voznim performansama, Rallye-Kadett je tako ponudio izvrsnu osnovu za popularni sport. Usput, mat crni poklopac motora nije bio dizajnerski trik, već je sprječavao zasljepljivanje vozača na jakom suncu – iskustvo koje je u to vrijeme imalo korijene u reliju. Posebna boja brzo je postala zaštitni znak Rallye-Kadetta.

Kod kuće i u inozemstvu, Rallye-Kadett je punio naslovnice brojnim uspjesima na svim stazama. Popis pobjeda je rastao i rastao: jednako pouzdan i jeftin sportski automobil slavio je uspjehe na reliju Stuttgart-Lyon-Charbonnières, reliju Hesse, reliju Trifels i Tour de Luxembourg. Opelov tuner Günther Irmscher osvojio je Tour d'Europe 1967. Iste godine, Kadett je proslavio svoj najveći uspjeh do tada: tim Lambart/Vogt pobijedio je u svojoj klasi na reliju Monte Carlo. Statistika za 1968. dokazuje koliko je Rallye-Kadett bio popularan i uspješan: u ukupno 238 događaja, ovaj model je ostvario 222 pobjede u svojoj klasi, kao i 345 zlatnih i 287 srebrnih medalja.

Elegantni brat Opel Kadetta zove se Olympia

U rujnu 1967. Olympia A postala je premium varijanta temeljena na Kadettu B, s kojom je Opel smanjio jaz za Rekordom i ponovno postao pionir u smislu nišnih vozila. 'Olympia je logičan nastavak uspješnog Kadettovog koncepta prema gore', objavili su tadašnji Opelovi tiskani materijali, 's jednako kompaktnim vanjskim dimenzijama, Olympia uvjerava visokim performansama te iznimnom opremom i udobnošću vožnje.'

Nadograđena oprema luksuznog kompaktnog automobila – koji je bio dostupan s 60, 75 i 90 KS (44, 55 i 66 kW) – uključivala je posebne tepihe s čavlićima i tapeciranu armaturnu ploču 's karakterom finog drva'. Modificirana rešetka hladnjaka s kromiranim trakama oko blatobrana, pravokutna prednja svjetla i veća stražnja bočna stakla predstavljala su vizualna poboljšanja eksterijera.

Osam stilova karoserije, četiri veličine motora plus električni pogon

Olympia je u to vrijeme bila dostupna u tri hatchback verzije, dok se njezin sestrinski model, Kadett, do kraja proizvodnje mogao pohvaliti s impresivnih osam stilova karoserije: dolazio je kao limuzina s dvoja i četvero vrata, 'Gill' Coupé s dvoja vrata, karavan s troja i pet vrata, limuzina s dvoja i četvero vrata 'LS' i 'LS' coupe s dvoja vrata. Drugdje je serija Kadett B pokretana već provjerenim uzdužno postavljenim linijskim četverocilindričnim motorima u četiri veličine obujma (1,1 litra, 1,2 litre, 1,7 litre i 1,9 litre).

Osim toga, Kadett B bio je pravi električni pionir, budući da su se prva Opelova vozila s električnim pogonom – hibridni testni automobil 'Stir-Lec I' (1969.) i potpuno električni Kadett XEP (1970.) – također temeljili na ovom uspješnom modelu.

U srpnju 1973. završila je neusporediva karijera Kadetta B – kao pravog 'svjetskog automobila' koji se prodavao u više od 120 zemalja diljem svijeta. Nasljednik je već bio na startu. Istovremeno, Kadett B nije samo podigao spomenik sebi, već je i utro put uspjehu Opela GT pružajući tehničku platformu.