POVRATAK OTPISANIH

Vojska Srbije modernizira lovce bombardere pohranjene u muzeju

06.11.2019 u 08:36

Bionic
Reading

Vojska Srbije modernizirat će ranije povučene jurišne avione tipa NJ-22 Orao koji se konzervirani nalaze u beogradskom zrakoplovnom muzeju

Prema tvrdnjama crnogorskog vojnog novinara i publicista Svetozara Jokanovića, ratno zrakoplovstvo Vojske Srbije modernizirat će lovce bombardere koji su umirovljeni s vrlo malo sati naleta i nalaze se u Muzeju zrakoplovstva na beogradskom aerodromu Surčin.

Jokanović je, prenosi tamošnji zrakoplovni portal Tango Six, na Facebooku objavio fotografiju Orla evidencijskog broja 25505 koji bi uskoro trebao biti transportiran iz zrakoplovnog muzeja u remontni zavod 'Moma Stanojlović', u kojem bi nekoliko ranije povučenih aviona tog tipa trebalo biti generalno remontirano radi produženja njihovog životnog vijeka.

Riječ je o dva dvosjeda koji bi nakon modernizacije mogli letjeti do 2035. godine.

Dvosjedna verzija jurišnika namijenjena za obuku pilota s evidencijskim brojem 25505 proizvedena je u rujnu 1987. godine, a povučena je iz naoružanja u lipnju 1996. prema Sporazumu o subregionalnoj kontroli naoružanja, po kojem je tadašnja Savezna Republika Jugoslavija imala obavezu smanjiti broj svojih borbenih aviona.

Avion s evidencijskim brojem 25505 do umirovljenja je imao samo 555,3 sati naleta u 1182 leta, a tijekom svoje 'karijere' služio je kao pokusna letjelica u Zrakoplovno-testnom centru na aerodromu Batajnica, s kojeg je kasnije prebačen u 241. lovačko-bombardersku eskadrilu Vojske Srbije.

Jokanović podsjeća da je NJ-22 Orao projektiran kao avion za borbenu obuku pilota i uvježbavanje u gađanju, raketiranju i bombardiranju te da će modernizacijom napadno-navigacijskog i sustava za upravljanje paljbom te izmjenama u zadnjoj kabini letjelica dobiti potpuno drukčiju namjenu. Nakon izmjena u zadnjoj kabini više se ne bi nalazio nastavnik letenja, već navigator, odnosno časnik za naoružanje.

Vojni novinar i publicist ističe da je riječ o vrlo složenoj i skupoj zadaći modernizacije i prenamjene, dodajući kako ni prethodne modifikacije Orla, kao ni njegov nastanak, nisu bile jeftine. Za taj novac, smatra Jokanović, na tržištu se može kupiti nekoliko novih mlaznih školsko-borbenih aviona, ali su u srpskom ministarstvu obrane odlučili da je prioritet ulaganje u domaće remontne i proizvodne kapacitete.

Orlovi su se proizvodili u mostarskoj tvornici Soko u jednosjednim verzijama J-22 i dvosjednim verzijama NJ-22. Riječ je o projektu bivše Jugoslavije i Rumunjske koji se nazivao YUROM. Danas su jedini korisnici Orla Srbija te Bosna i Hercegovina, a Rumunjska je svoje Orlove povukla još 1998. godine.