NIJE BILO UZALUD

Polijevanje vodom urodilo plodom – otkriven uzrok ALS-a!

26.08.2015 u 12:14

Sjećate li se prošlogodišnje poplave medijskog kupanja u ledenoj vodi? Vjerojatno niste očekivali da će od toga biti išta više od natjecanja slavnih u tome tko će ispasti veći i bolji na društvenim mrežama i u medijima

Niste jedini, no znanstvenici javljaju da ste se, baš kao i mnogi drugi, ovaj puta prevarili. Naime, prema nedavno objavljenom istraživanju, čini se da su ledene kupke i sredstva prikupljena zahvaljujući njima ipak urodili plodom.

U studiji predstavljenoj u uglednom časopisu Science znanstvenici s američkog sveučilišta Johns Hopkins pišu da su konačno otkrili učinak koji u mozgovima osoba oboljelih od amiotrofične lateralne skleroze (ALS) imaju nakupine proteina TDP-43. Stručnjaci za ove grudice znaju već više od desetljeća, no do sada nije bilo jasno jesu li one uzrok ili posljedica bolesti. Rezultati studije tima pod vodstvom Jonathana Linga sada su pokazali da gen TDP-43 - koji inače poučava živčane stanice kako da stvaraju važne proteine - kada mutira i nakupi se u grudicama, pokreće niz događaja koji završavaju smrću stanica u mozgu i leđnoj moždini. Naime, TDP-43 sprječava živčane stanice da koriste nepoželjne dijelove genetskog materijala RNK, tzv. neočuvane kodirajuće eksone, za stvaranje proteina. Kada se TDP-43 u stanicama nakupi u grudicama, prestaje funkcionirati, pa se kočnice za stvaranje kriptičkih eksona otpuštaju.

'TDP-43 ne obavlja svoj posao u 97 posto slučajeva ALS-a. Znanstvenici ranije nisu znali njegovu funkciju, no mi sada znamo. Također znamo da je to nešto što se može popraviti!', napisao je Ling na Science Ask Me Anything na Redditu.

Ling, čije se istraživanje dijelom financiralo od prikupljenih sredstava, vjeruje da će, ako uspiju oponašati djelovanje TDP-43 u neuronima oboljelih od ALS-a, vjerojatno uspjeti usporiti napredak bolesti.

U prošlogodišnjoj akciji ledenog zalijevanja širom svijeta u nešto više od mjesec dana prikupljeno je preko 100 milijuna dolara za financiranje istraživanja ALS-a. To je više nego što je za istu svrhu prikupljeno u cijeloj 2012.

Iako su se na društvenim mrežama i u nekim medijima javili kritičari, pa i pljuvači po vrijednoj akciji u koju su se uključila brojna svjetska imena poput Billa Gatesa, Marka Zuckerberga, Cristiana Ronalda, Gwyneth Paltrow, Britney Spears, Georgea Busha, Victorije Beckham i Usaina Bolta, njihove primjedbe nisu polučile veći uspjeh. Akcija se nastavila.

U Hrvatskoj je ukupno bilo prikupljeno tek oko 210 tisuća kuna iako su se hladnom vodom zalijevali brojni nogometaši, viđene osobe s estrade te vodeći ljudi najvećih hrvatskih tvrtki, uključujući najbogatijeg Hrvata Ivicu Todorića. Prema ondašnjim najavama, naša sredstva nisu utrošena u istraživanje uzroka bolesti, već u olakšanje uvjeta života pacijenata.

Amiotrofična lateralna skleroza je progresivna neurološko-mišićna bolest koja se obično javlja u srednjoj životnoj dobi, a dovodi do paralize mišića, invalidnosti i smrti. Jedna je od najčešćih bolesti motorike. Napada motoričke neurone koji prenose električne impulse iz mozga do mišića koji se voljno pokreću. Kada prestanu dobivati poruke, mišići postupno slabe, atrofiraju i odumiru. Od ove neizlječive bolesti, koja se još naziva Gehrigovom, prema slavnom igraču bejzbola kojemu je dijagnosticirana 1939, oboli jedna do dvije osobe na sto tisuća stanovnika.