SUKOB INTERESA U HRVATSKIM CESTAMA

Otac izdaje suglasnosti, a sin predlaže projekte

  • Autor: Kruno Kartus
  • Zadnja izmjena 04.11.2011 07:12
  • Objavljeno 04.11.2011 u 07:12
prometni znak

prometni znak

Izvor: Pixsell / Autor: Pixsell

Obavljanje svakodnevnog posla utjecajnog zaposlenika osječke ispostave Hrvatskih cesta preklapa se s interesom njegova sina, odnosno tvrtke Signum d.o.o za vizualne komunikacije iz Čepina

Dok Ivica Abičić izdaje suglasnosti bez kojih nijedan investitor ne može postaviti prometnu signalizaciju uz državne ceste u Osječko-baranjskoj i Vukovarsko-srijemskoj županiji, Ivica Abičić traži te suglasnosti za projekte Signuma. Posla je puno, jer se u dvije županije za koje je stariji Abičić nadležan prostire 800 kilometara državnih cesta, sa 12 tisuća prometnih znakova.

Ponekad, ti znakovi učvršćuju se drvenim kolcima, kao na osječkoj južnoj obilaznici s označenim smjerovima prema Valpovu, Našicama i Donjem Miholjcu. Na poleđini znaka sjaji se, naravno, naljepnica Signuma.

Zahvaljujući brojnim projektima, Signum posljednjih godina bilježi izvanredne financijske rezultate. Najbolje je bilo 2008. godine kada je Signum, sa sedmero zaposlenih, prijavio dobit od 1,148 milijuna kuna. Prethodne 2007. profit je iznosio 753 tisuće kuna, a 2010. značajno manje 161 tisuću kuna. Milijunski iznos profita, nakon isplate svih troškova i oporezivanja, u Signumu su zabilježili i 2009., i to 1,117 milijuna kuna.

Za usporedbu, Pismorad iz Zagreba, mnogo veća tvrtka sa 50 zaposlenih, koja obavlja istu djelatnost, 2010. iskazala je dobit od 1,67 milijuna kuna.

Signum je, primjerice, izradio i postavio privremenu i stalnu prometnu signalizaciju na prometnici D-517 od Belišća do Belog Manastira dužine 28 kilometara, državnoj cesti u nadležnosti upravo osječke ispostave Hrvatskih cesta. Putem Osijek-Koteksa, kao izvođača ovih radova, sve troškove uključujući signalizaciju, platila je država, odnosno Hrvatske ceste.

Povezanost ide i preko drugih investitora. Među Signumovim referencama nalaze se postavljanje signalizacije na svim cestarinskim prijelazima preko koridora 5c na dionici Đakovo – Sredanci, na zapadnoj obilaznici grada Osijeka u dužini od 11 kilometara te u više navrata postavljanje privremene signalizacije tijekom izgradnje koridora Vc.

Abičića starijeg u telefonskom razgovoru pitali smo kako gleda na vezu njegove funkcije s interesom sinove tvrtke. 'Poštenim radom zarađuje za svoj kruh, ne napada, ne opanjkava…', između ostaloga rekao je Ivica Abičić o sinu Ivanu, direktoru Signuma.

U upravi Hrvatskih cesta, na čijem je čelu HDZ-ovac Josip Škorić iz Osijeka, također tvrde da Abičić nije u sukobu interesa. 'Istina je da je sin g. Abičića vlasnik tvrtke Signum iz Osijeka. Međutim, tvrtka Signum nije u ugovornom odnosu s Hrvatskim cestama d.o.o., već je angažirana od drugih stranaka (gradovi, općine, privatne tvrtke)', poručuju iz HC-a.

Čuvši da je preklanjska Signumova dobit iznosila 1,117 milijuna kuna, zaprepastio se vlasnik jednog poduzeća koje obavlja istu djelatnost. Drugi, vlasnik tvrtke iz Istre, naprotiv rekao nam je da je takav profit moguć, jer poduzetnici imaju vrlo male troškove. 'Državi, ili drugom investitoru, jedan znak naplaćuje se od 600 do 1.200 kuna, a stvarni troškovi iznose dvostruko manje'. Sugovornici su željeli ostati anonimni, jer strahuju da bi javnom izjavom ugrozili poslovanje svojih tvrtki.

Ne ide svima dobro kao Signumu i investitorima koji ih angažiraju. Investitor s područja Donjeg Miholjac puna tri mjeseca čekao je suglasnost za svoj projekt postavljanja signalizacije u prigradskim naseljima. Ubrzo nakon dostavljanja zahtjeva za suglasnost u osječku upravu Hrvatskih cesta, u ured im je pokucao izvjesni gospodin i poručio da o takvim projektima investitor 'ne može samostalno odlučivati'.

Ubrzo, postalo je jasno s koje strane dimi budući da je umjesto suglasnosti primio usmenu ponudu Signuma. 'Posao će ići bolje i brže, ako odaberete Signum', signalizirano je. 'Morali smo posegnuti za političkim vezama i preko Ministarstva prometa tražiti da se pritisne naš postupak', svjedoči naš sugovornik, koji je također želio ostati anoniman (podaci poznati tportalu). Suglasnost za taj projekt, inače vrlo male vrijednosti i tehničke zahtjevnosti, osječka ispostava Hrvatskih cesta izdala je tek krajem 2009. godine, tri mjeseca nakon dostave zahtjeva.

Munir Podumljak, antikorupcijski aktivist i predsjednik Partnerstva za društveni razvoj, kaže da Signum predstavlja klasični hrvatski sukob interesa. 'Očito je da je javni službenik u interesnoj povezanosti s tvrtkom Signum', ustvrdio je Podumljak za tportal.

Josip Škorić, predsjednik uprave HC, koji tolerira ovakve aktivnosti svojih zaposlenih, poznat je javnosti kako zapošljava po stranačkoj vezi. Bez javnog natječaja i protivno Vladinoj naredbi o obustavi zapošljavanja u javnom sektoru, u HC-u je, prema pisanju Večernjeg lista, zaposlio stranačkog kolegu osječkog HDZ-ovca Željka Lijića.

Krajem 2010. godine, tportal je otkrio da je Škorić, kao prvi čovjek HC-a, bratić člana uprave Osijek-Koteksa, tvrtke koja s ovim državnim poduzećem sklapa najunosnije poslove. Samo ove godine Osijek-Koteks s HC-om ugovorio je četiri ukupne vrijednosti 144,648 milijuna kuna. Inače, Koteks jedan je od najvećih donatora HDZ-a, pa je tijekom posljednje dvije godine direktno, ili preko svoje tvrtke Kappa, vladajućoj stranci uplatio 630 tisuća kuna, od čega dio nakon što je obznanjena USKOK-ova optužnica protiv Drage Tadića, predsjednika uprave Koteksa.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi