ANALIZA KAMPANJE

Od Voldemorta do političkih zombija: Vučić opet rutinski rješava izbore, mogu li mu oteti barem Beograd?

17.12.2023 u 06:48

Bionic
Reading

U Srbiji je završila još jedna predizborna kampanja obilježena nizom bizarnosti, ucjenama, pritiscima, sitnim i krupnim podmetanjima te povratkom, vjerovali smo, zaboravljenih političkih mumija. Kao i obično, uvjerljiv favorit izbora lista je predsjednika Aleksandra Vučića, koji na njima službeno nije kandidat, a predizborne napetosti i šanse stranaka analiziramo s politologom Aleksandrom Musićem

Prijevremeni parlamentarni izbori održavaju se danas, u nedjelju 17. prosinca, kada će se birati i zastupnici u Skupštini Vojvodine, te vijećnici u 65 općina i gradova, među kojima i u prijestolnici Srbije, u kojoj oporba ima najviše šanse odnijeti pobjedu.

Srpski predsjednik Aleksandar Vučić u više od 10 godina, otkako je zapasao vlast, vodi politiku permanentnog izvanrednog stanja, a prijevremeni izbori su mu pri tome poluga kojom se vješto koristi da bi mobilizirao svoje biračko tijelo i ponizio oporbu pokazujući joj na 'demokratskom' primjeru koga narod zapravo voli. Pritom mu nije važno to što su izbori daleko od zapadnih standarda jer bez ikakvih skrupula upotrebljava sve raspoložive državne resurse u korist vladajuće stranke, uz svesrdnu pomoć cijelog niza strogo kontroliranih medija.

U tako postavljenoj scenografiji predsjednik Srbije Aleksandar Vučić pliva kao riba u vodi. Aktivno se uključio u kampanju za izbore na kojima formalno ne sudjeluje i svakodnevno agitira za stranku s kojom navodno nema nikakve veze i čiji odnedavno nije ni član. Obilazi Srbiju, hvali se uspjesima, snima klipiće za društvene mreže, gostuje u medijima, sipa obećanja i razmeće se.

Politolog i politički konzultant Aleksandar Musić kazao je za tportal da se Vučićeva kampanja - neovisno o tome što se 'na papiru' ne natječe - razlikuje od prijašnjih po tome da prvi put u dugo vremena aktivno i snažno upotrebljava (inače neomiljene) SNS-ove kadrove, one koje je prije izbora redovito 'zaključavao u podrum'.

'Doduše, ne upotrebljava ih kao lidere kampanje – staviti Brnabić, Gašića, Vesića ili nekoga sličnog na čelo kampanje značilo bi presuditi si. SNS-ovim kadrovima dao je misiju okivanja, usporavanja i gušenja lidera sa suprotne strane, na njih je delegirao agresivnost i negativu, što mu je otvorilo prostor da relativno komotno vodi personaliziranu kampanju u ime svoje liste – dijeli novac, gostuje u režimskim emisijama, igra se na TikToku. Njegov brend daleko je od svoje najbolje forme, patina spada, no i dalje ga srpska opozicija ne zna propisno načeti. Njihove kampanje su bolje od prijašnjih, no u tehničko-operativnom smislu to je i dalje slabo, siromašno, suboptimalno. Opozicija možda pobijedi u Beogradu, no kampanja joj je svakako bila more propuštenih prilika', smatra Musić.

Aleksandar Vučić i Steve Wozniak Izvor: EPA / Autor: ANDREJ CUKIC

Kampanja je bila obilježena bizarnostima, a jedan od najupečatljivijih trenutaka, ako zanemarimo puštanje seksualno eksplicitne snimke oporbenog političara u jutarnjem programu televizije Pink, svakako je spoznaja da je Lord Voldemort - Srbin. Srpski predsjednik otvorio je profil na TikToku, na kojem je, između ostaloga, otkrio da je fan Harryja Pottera te je podsjetio pratitelje da je glumac Ralph Fiennes, koji je utjelovio lik Voldemorta, 2017. godine dobio državljanstvo Srbije u znak zahvalnosti što je snimao film 'Koriolan' u toj zemlji. Putovnicu je Vučić uspio 'uvaliti' i osnivaču Applea Steveu Wozniaku, čime se isto hvalisao na sav glas, iako se zna da on za takve aranžmane uzima novac.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Nervno odelenje

I u kupovini glasača Vučić je ovaj put otišao korak dalje pa je prije izbora osigurao dar u dinarskoj protuvrijednosti od 85 eura svim srednjoškolcima u Srbiji. TikTok, darovi i gostovanja u popularnim zabavnim emisijama, poput 'AmiG Showa' voditelja Ognjena Amidžića, u kojem se družio sa svojim dvojnikom... - čini se da se Vučić pokušava predstaviti kao netko tko je iznad svih ostalih, nekakva božanska politička figura.

Musić kaže da je politika naše ere manje-više svugdje personalizirana.

'Ono u čemu se politički sustavi drastično razlikuju koncentracija je moći – politika nigdje nije dječja igra, savršeni legalizam je utopija, no samo u (kompetitivnim) poluautoritarnim i autoritarnim sustavima čelnici sustava mogu do te mjere koristiti resurse države, stranke i sile. Ako režim divlja prema političkim protivnicima, to ima malo veze s kampanjom, a više s prirodom političkog poretka', smatra Musić.

Tijekom kampanje podršku listi 'Aleksandar Vučić - Srbija ne smije stati' potpisalo je više od 2000 ljudi. I dok su oporbeni mediji spekulirali da su se neki našli na toj listi zato što su ucijenjeni, poput niza sveučilišnih profesora, na njoj su i neka dobro poznata imena. Osvrćući se na popis ljudi koji su mu iskazali podršku, Vučić je na Pinku rekao da posebno na tome zahvaljuje srpskom košarkašu Nikoli Jokiću i njegovoj braći, kao i svim drugim potpisnicima.

'Janko Tipsarević doveo je Stevea Wozniaka, a to je kada imate ljude koji žele napredak ove zemlje. Pozivam ljude da vide ovaj impresivan popis. To je 2080 ljudi. Ta imena nešto znače, znam da je ljudima dosadno, ali to su ljudi koji su pomagali, spašavali ljudske živote', rekao je Vučić.

Mnoge je ipak iznenadilo to što se na popisu našao superstar NBA lige Nikola Jokić. Što će jednom Jokiću potpis za SNS? Musić kaže da Vučić u svakom izbornom ciklusu iskoristi set poznatih osoba, potroši ih i odbaci do sljedećeg izbornog ciklusa.

'To je s njegove strane neka vrsta začina kampanji, blago otupljivanje oštrice kritike o uskogrudnom i otuđenom režimu. Nad potpisom Nikole Jokića lebdi solidan upitnik. Sve ono na što su prijašnji potpisnici računali svojim potpisom, a svodilo se uglavnom na lukrativne aranžmane (osobne sinekure, financiranje projekata, investicijske priče) – njemu niti je potrebno, niti se čini kao osoba takve prirode. Možda godine koje su pred nama daju odgovor na to', navodi politolog.

Ankete predviđaju pobjedu Vučićeva SNS-a, i dalje stisnutog u koaliciji s postmiloševićevim SPS-om Ivice Dačića. Niz oporbenih lista vrti se oko izbornog praga, poput nekad perjanica danas ocvalog DS-a - Vuka Jeremića, Čede Jovanovića i bivšeg srpskog predsjednika Borisa Tadića.

Prema Musiću, Jeremić je od navedenih najbliži prelasku izbornog praga.

'Njegov operativni problem je sljedeći: kako odigrati meku nacionalističku priču, koju je odabrao, pokraj SNS-a, SPS-a, Dveri/Zavetnika, Novog DSS-a, Mi - Glas iz naroda, uz takvo zasićenje ponudom tih biračkih bazena, a uz DS-ovsku prošlost, koja mu se stavlja na dušu? Upravo se zato i bori za prag', smatra Musić.

Ova predizborna kampanja donijela je i neočekivano uskrsnuće Tome Nikolića. Bivši Vučićev šef i mentor kruta je i nemedijska figura te je sklonjen na sigurno, na izmišljenu lukrativnu funkciju, na kojoj se brinuo o razvijanju i održavanju veza s dalekim Pekingom kako ne bi smetao Vučićevu statusu kod birača. Izbori krajem 2023. godine, čini se, pokazali su se kao idealna prilika za povratak političkog zombija.

'Tomislav Nikolić vraćen je iz naftalina da bi malo motivirao neke lokalne organizacije SNS-a u kojima uživa ostatke reputacije i da bi malo pokrio bokove prema SPS-u i ostalim (ne)iskrenim rusofilima. Radi se o detaljima, a ne o pretjeranom utjecaju na kampanju, no ako što karakterizira Vučića – to je da marljivo sakuplja svaki djelić postotnog boda gdje god ga može naći, pogotovo sada kada SNS ide na sve ili ništa, kada nema gdje rasti izvan svojih biračkih bazena pa se konsolidira i mobilizira', objasnio je Musić.

Politički konzultant zaključuje da to što su se na ovim izborima, u istom brodu, iz nužde, ponovno našli Vučić, Nikolić i Šešelj – a koji su se godinama međusobno pljuvali, 'bušili' kroz medije te optuživali za izdaju i kriminal – srpska opozicija nije ni izbliza iskoristila u svojim kampanjama, ni općenito, a kamoli kreativno.

  • +18
Aleksandar Vučić u kampanji Izvor: Profimedia / Autor: Marko Metlas / imago stock&people / Profimedia