USLIJED REGIONALNE KRIZE

Nekad zabavni park, uskoro borbeni brod: Ovo je novi moćan tajlandski vojni adut

20.11.2025 u 07:31

Bionic
Reading

Francuska multinacionalna kompanija Thales modernizirat će tajlandski nosač zrakoplova HTMS Chakri Naruebet, najmanji funkcionalni nosač zrakoplova na svijetu. Ujedno je to jedini aktivni nosač koji operira isključivo helikopterima nakon što su njegovi borbeni avioni Harrier povučeni iz upotrebe 2006. zbog nedostatka rezervnih dijelova i poteškoća u održavanju

Danas se HTMS Chakri Naruebet koristi kao potporni brod za slučajeve humanitarnih kriza, ali i kao turistička atrakcija, a tportal donosi više o njegovoj modernizaciji i zašto je ona važna za tajlandsku ratnu mornaricu.

Obrambeni gigant oprema Tajland

Obrambeni gigant Thales najavio je prošlog tjedna potpisivanje sporazuma o instalaciji integriranog sustava upravljanja platformom (IPMS) na nosaču zrakoplova Kraljevske tajlandske ratne mornarice, jedinom sustavu tog tipa u svijetu koji zbog niza problema operira bez borbenih aviona.

IPMS je sofisticirani sustav koji djeluje kao središte za upravljanje mehaničkim, električnim i sustavima za kontrolu oštećenja broda, a pruža poboljšanu operativnu kontrolu i sigurnost.

Kako je najavljeno, integracija IPMS-a znači uvođenje jedinstvene arhitekture koja povezuje pogonske sustave, generatore za proizvodnju električne energije i sigurnosne sustave u automatiziranu mrežu na koju se nadovezuju funkcije podrške odlučivanju. Projekt također jača 55-godišnju suradnju između Thalesa i ratne mornarice Tajlanda jer preko 80 posto tajlandske flote koristi sustave ove kompanije.

Sporazumom je istaknuto kako nadogradnja osigurava da će 28 godina star vodeći brod Kraljevske tajlandske ratne mornarice održati svoj operativni kapacitet i biti u mogućnost učinkovitije zadovoljiti suvremene pomorske zahtjeve.

Poznato je i to da će modularna i skalabilna konfiguracija biti prilagođena specifičnoj arhitekturi i veličini broda. Moderno rješenje podržavat će donošenje odluka u stvarnom vremenu automatiziranim te korisnicima prilagođenim sučeljima, a istovremeno će smanjiti neplanirane zastoje održavanjem temeljenom na stvarnom stanju.

Također, uvođenje sustava jača operativne učinkovitosti bez potrebe za većim proširenjem aktualne posade, ali i odražava namjeru Tajlanda da zadrži svoj jedini nosač zrakoplova u službi pomoću suvremenih sustava inženjerskog upravljanja.

Sustav IPMS integrira senzore, aktuatore i upravljačku logiku u jedno sučelje za vizualizaciju i kontrolu stanja u stvarnom vremenu. Daljinske terminalne jedinice (RTU) raspoređene su po plovilu da bi prikupljale podatke sa strojeva i prenosile ih na operatorske konzole pomoću redundantnih optičkih mreža, osiguravajući preživljavanje sustava i integritet podataka.

Uz to, IPMS omogućuje operaterima praćenje i podešavanje distribucije snage, parametara pogona i pomoćnih strojeva, a istovremeno upravlja alarmima i stanjima sustava na mostu ili u kontrolnim sobama strojarnice.

Kvarovi nisu problem

Proizvođač Thales ističe da njihov sustav može obraditi desetke tisuća ulaznih i izlaznih signala te ih integrirati s drugim brodskim sustavima, kao što su mreže za obuku, navigaciju i upravljanje borbom. Njegova arhitektura podržava smanjeno opterećenje posade i povećanu operativnu otpornost naprednom automatizacijom i integriranim funkcijama kontrole štete. Osim automatizacije, IPMS je dizajniran za poboljšanje učinkovitosti i preživljavanja.

Centralizacijom pogonskih, električnih, ventilacijskih i sigurnosnih funkcija, sustav omogućuje brzu rekonfiguraciju u hitnim slučajevima poput požara ili poplave, a distribuirana obrada i redundantne podatkovne petlje to da nijedna točka kvara ne ugrožava funkcionalnost plovila. Uključivanje održavanja temeljenog na stanju osigurava pak kontinuirano praćenje trošenja strojeva, prediktivno održavanje i smanjenje ukupnih troškova životnog ciklusa.

Otvorena arhitektura i modularnost osiguravaju kompatibilnost s budućim sustavima, a skalabilnost prilagodbu širokom rasponu veličina plovila, od patrolnih čamaca do nosača zrakoplova. Ova vrsta sustava koristi se na svim glavnim pomorskim platformama diljem svijeta, uključujući korvete, razarače i podmornice, jer poboljšava odziv na kontrolu štete i smanjuje potrebu za velikim inženjerskim posadama.

Tajlandska grdosija

HTMS Chakri Naruebet je prvi i jedini tajlandski nosač zrakoplova te trenutno najmanji operativni nosač zrakoplova na svijetu. Naručen 1992. i porinut četiri godine kasnije u Španjolskoj, prema uzoru na tamošnji nosač Principe de Asturias, tajlandski brod pušten je u rad 1997. godine. Radi se o plovilu istisnine od 11.486 tona, dužine 182 i širine 30 metara te gaza koji ne prelazi 6,1 metar. Pokreće ga kombinirani dizelski ili plinski (CODOG) pogonski sustav od 22.125 konjskih snaga osiguravajući maksimalnu brzinu od 25,5 čvorova, odnosno 47 kilometara na sat.

Domet broda pri brzini od 12 čvorova proteže se na 10.000 nautičkih milja ili oko 18.250 kilometara, sa smještajem za 62 časnika, 393 mornara i 146 članova posade te kapacitetom za dodatnih 675 vojnika. Naoružanje uključuje četiri Rheinmetallova automatska topa kalibra 20 milimetara, tri lansera Sadral za projektile zemlja-zrak Mistral i dvije strojnice kalibra 12,7 milimetara. Letna paluba dimenzija 174 puta 27,5 metara, s poletnom rampom nagiba 12 stupnjeva, podržava sve zrakoplovne operacije.

Ograničena simbioza s Gripenima

Međutim Chakri Naruebet je jedini aktivni nosač zrakoplova na svijetu bez aviona, iako je dizajniran za upravljanje mješovitim krilom od devet modela AV-8S Matador, što je španjolska inačica britanskog Harriera s vertikalnim ili kratkim polijetanjem i slijetanjem, te šest helikoptera tipa SH-60 Seahawk.

Mlažnjaci Matador, kupljeni rabljeni iz Španjolske i obnovljeni prije isporuke, povučeni su iz upotrebe 2006. godine zbog nedostatka rezervnih dijelova i skupog održavanja. Tajland ih je pokušao nadomjestiti britanskim Sea Harrierima FA2, ali bezuspješno, pa je brod bio primoran koristiti samo helikoptere SH-60B Seahawk, MH-60S Knighthawk, Sea King i CH-47 Chinook.

Švedski Saab je prije 13 godina nadogradio njegove sustave zapovijedanja i upravljanja, instalirajući i 3D radar, kako bi omogućio uspostavu podatkovne mreže s tajlandskim borbenim avionima Gripen, a njih također proizvodi švedski koncern. Kako Gripeni nisu palubni lovci, njihova simbioza s nosačem predstavlja isključivo sposobnost kombiniranog, ali ograničenog borbenog djelovanja, stoga Chakri Naruebet danas isključivo služi za pomorsku patrolu, pomoć u katastrofama i potporne uloge.

Brod je sudjelovao u više humanitarnih operacija nakon razornih cunamija, no ekonomska ograničenja nakon azijske financijske krize 1997. godine smanjila su njegov operativni tempo do te mjere da je postao svojevrstan zabavni park. Plovilo, naime, obično provodi samo jedan dan u mjesecu na moru pa je otvoreno za turiste kada je usidreno u matičnoj luci.

Vojni analitičari ocjenjuju da će nadogradnja IPMS-a održati HTMS Chakri Naruebet kao aktivno sredstvo u tajlandskoj pomorskoj strukturi. Ujedno, projekt kombinira Thalesov tehnički doprinos s uključivanjem lokalne industrije, osiguravajući da Kraljevska tajlandska ratna mornarica zadrži svoj vodeći brod kao svestranu platformu za nacionalnu obranu i humanitarne operacije u regiji.

Ako bude dodatnih integracija sustava, poput povezivanja s letećom flotom za podršku većim helikopterskim ili bespilotnim operacijama, kao i modernizacije senzora i radara, Tajland će imati respektabilan brod prilagođen suvremenim potrebama i to u jednoj od nestabilnijih regija svijeta.