Iako IKEA i dalje uživa povjerenje i popularnost među hrvatskim kupcima, sve češće primijećene razlike u cijenama istih proizvoda diljem Europske unije narušavaju taj odnos
Na društvenim mrežama, konkretno na popularnoj Facebook stranici “Halo inspektore”, nedavno se pojavila objava koja je potaknula brojne reakcije i negodovanja javnosti.
U središtu pozornosti našla se drastična razlika u cijeni istog artikla – kuhinjskog regala GRILLSKÄR (dimenzije 86×61 cm) – koji se u Austriji prodaje po cijeni od 89 eura, dok za isti proizvod kupci u Hrvatskoj moraju izdvojiti čak 169 eura. Riječ je o razlici od čak 80 eura, odnosno gotovo 90%, što je šokiralo mnoge.
Ljudi traže odgovore
U komentarima ispod sporne objave jasno se vidi nezadovoljstvo potrošača. Mnogi su se upitali kako je moguće da identičan proizvod, pod istim brendom, bude gotovo dvostruko skuplji u Hrvatskoj u odnosu na Austriju. Neki su istaknuli da IKEA, za razliku od drugih trgovačkih lanaca, “nema stotine prodavaonica po cijeloj ‘kifli’ državi”, zbog čega smatraju da ne može opravdavati razliku u cijeni s “zahtjevnim logističkim uvjetima” koje često ističu lanci poput Spara, Bipe, dm-a ili Lidla.
Posebno zapažen bio je komentar jednog korisnika koji je usporedio šire ekonomske okolnosti: “Nisu niti naše plaće veće od onih u Austriji… Gorivo je bilo do danas kontrolirano, imamo suvremene autoceste, a i naše su cijene prijevoza niže od austrijskih.” Ovakve izjave jasno odražavaju razočaranje hrvatskih građana, koji se već dugo osjećaju zakinutima u odnosu na potrošače iz razvijenijih članica EU.
IKEA Hrvatska: Cijene oblikuje lokalno tržište
Zbog velikog interesa javnosti, administratori stranice “Halo inspektore” obratili su se IKEA-i Hrvatska, zatraživši službeno objašnjenje zbog osjetne razlike u cijeni istog proizvoda. Odgovor tvrtke objavljen je u cijelosti, a u njemu IKEA navodi:
“Osnovna poslovna ideja naše tvrtke nudi širok asortiman dobro dizajniranih, funkcionalnih i sigurnih proizvoda za dom po niskim cijenama, pristupačnim za što veći broj ljudi. Osnova za određivanje cijena je situacija na konkretnom tržištu, koja uključuje poreze i druge namete, cijene energije, logističke okolnosti i prisutnost konkurencije. Osim toga, cijene se mogu razlikovati i ovisno o potražnji u pojedinoj zemlji. To su čimbenici koji u konačnici utječu na krajnju cijenu proizvoda i često su razlozi zbog kojih može doći do razlika u cijenama proizvoda čak i u zemljama koje su vrlo blizu jedne drugoj. Ostajemo dosljedni svojim nastojanjima da budemo pristupačniji, dostupniji i održiviji za ljude u Hrvatskoj i šire.”
Unatoč ovom službenom odgovoru, mnogi potrošači ostaju skeptični i smatraju da takvo objašnjenje ne umanjuje osjećaj nejednakosti – osobito kada se uzme u obzir da su plaće u Hrvatskoj znatno niže nego u Austriji, dok su cijene proizvoda često upravo suprotno – više.