SUROVA BITKA NA TRŽIŠTU

I Taxi Cammeo bi mogao spustiti cijenu!

Taxi

Taxi

Izvor: tportal.hr / Autor: Lucija Bušić

Oryx taxi spustio je ovog tjedna cijenu prijevoza, a moguće sniženje najavljuju nam i iz najjeftinijeg taksi prijevoznika u Zagrebu, Taxi Cammea. Iako te vijesti pogoduju Zagrepčanima, pitanje je do koje će se granice spuštati cijene vožnje te hoće li četiri postojeća prijevoznika u metropoli ovakvu tržišnu bitku preživjeti

Borba za dio kolača u Zagrebu dovela je do, prema svemu sudeći, nerealnog snižavanja cijena. Tržišna isplativost nalazi se pod velikim upitnikom i zbog činjenice da cijena goriva rapidno raste, a od ovog mjeseca i stopa PDV-a veća je za dva posto. Ivan Zubak potpredsjednik Uprave Oryx grupe, priznaje nam kako će se dodatnim poskupljenjem goriva situacija dodatno otežati.

'Nažalost, smanjenje cijena usluga taksi prijevoza rezultat je tržišne utakmice za koju smo se nadali da će krenuti u drugom smjeru, a ne ovome u kojemu ide sada. Naša pretpostavka je bila da će liberalizacijom tržišta taksi prijevoznici borbu za putnike voditi podizanjem kvalitete usluge, a ne rušenjem cijena ispod granice profitabilnosti', kaže Zubak.

Tvrdi kako konkurencija nije odlučila pratiti visoke standarde koje su nametnuli, već su uzvratili spuštanjem cijena umjesto da su podignuli kvalitetu svoje usluge. Priznaje kako smanjenje cijena donosi kratkoročne pozitivne efekte, dok na duge staze ne donosi ništa dobro. Trend smanjenja cijena su, kaže, morali pratiti s obzirom da su bili najskuplji prijevoznik, a sada su na drugom mjestu, iza Cammea. 'Razlika je nekoliko kuna po vožnji, no bitan je psihološki efekt', zaključuje.

Cammeo ne isključuje pojeftinjenje

Psihološkog efekta pojeftinjenja iz Oryxa svjesni su i u Taxi Cammeu. Tako nam otkrivaju kako ne isključuju istu mjeru. 'Svaka takva pojeftinjenja imaju i psihološki učinak, iako praktični ne, mi i dalje ostajemo najjeftiniji. Ako bi se sljedećih dana pokazalo da smo i mi zahvaćeni reakcijom putnika na pojeftinjenje Oryxa, onda ćemo razmisliti o protumjeri', kaže nam Miroslav Hoffman voditelj službe za odnose s javnošću Taxi Cammea

I Eko taxi snizio cijene

U siječnju je i Eko taxi za 30 posto snizio cijene te je njihova cijena starta od 8,80 kuna najjeftinija. Novu korekciju cijena, kažu nam, nemaju u planu, no kontinuirano prate događanja na tržištu, tim više što im poskupljenje cijena goriva ne ide u prilog. Ukoliko se ukaže potrebnim, pravodobno će reagirati.

Navodi kako još nismo niti blizu najnižoj mogućoj granici isplativosti, potkrepljujući to činjenicom da je u Rijeci i Osijeku u cijenu starta Taxi Cammea od 20 kuna uključeno pet kilometara. U Puli je start plus pet kilometara 15 kuna. a u Zagrebu su u istu cijenu starta uključena dva kilometra. Razlika je, kaže, u konfiguraciji gradova jer su centri Osijeka, Rijeke ili Pule manji nego centar Zagreba te je u tim gradovima više 'tečne vožnje', što smanjuje troškove.

Gdje je granica?

Dok se kod rasta cijene goriva stalno govori o famoznoj psihološkoj granici, psihološku granicu, ali u suprotnom smjeru, kod taksi prijevoznika, nitko ne spominje. Na pitanje hoćemo li se uskoro voziti npr. za dvije kune po kilometru i pet kuna po startu, nitko nije odgovorio negativno.

U Cammeu napominju kako taksi nije visokoprofitabilna djelatnost te zaključuju kako pojeftinjenja definitivno nisu ekonomski opravdana. 'Ovo nije tržišna utakmica, već bitka u kojoj treba preživjeti', zaključuje Hoffman.

Granicu ipak spominje jedino novi predsjednik Radio Taksija Željko Petković. Kaže da su oni davno predlagali kako bi cijena po kilometru trebala iznositi 80 posto cijene goriva. Kao i konkurencija, slaže se da je ovo najgora varijanta liberalizacije taksi tržišta u Zagrebu, kojom je njegovom udruženju unatoč žestokom protivljenju uzet dugogodišnji monopol.

Dampingom na damping

Nitko ne razmišlja o ekonomskim aspektima, žali se Petković, koji se zalaže da se problem taksi prijevoznika podigne na državnu razinu i da se regulira minimalna cijena taksi prijevoza. 'Ova liberalizacija je damping na damping. Mi smo išli s prijedlogom cehu taksi prijevoznika da cijena kilometra bude 80 posto od cijene litre goriva. To je samo prijedlog, o njemu se može pregovarati', kaže Petković.

Marko Lukunic/PIXSELL

Marko Lukunic/PIXSELL

Izvor: Pixsell / Autor: Marko Lukunic/PIXSELL

Priznaje kako im se smanjenjem cijena broj vožnji drastično povećao. Više je vožnji nego 2010. godine kada su suvereno vladali kao jedini prijevoznik taksi tržištem u Zagrebu. No, unatoč tome, financijski je rast izostao. Petković kaže kako se trude educirati svoje članove za što ekonomičniju vožnju.

Nada se kako će svi zagrebački taksi prijevoznici zajedno sjesti i dogovoriti strategiju poslovanja. 'To je sada anarhija, a toga su gospoda u poglavarstvu svjesna. Mijo Bezer je sam nedavno rekao kako je cijena ispod pet kuna po kilometru samoubojstvo za prijevoznike', zaključuje predsjednik Radio Taksija.

Bezer: Postigli smo maksimalno smanjenje cijena

Prozvani Mijo Bezer, zamjenik pročelnika Gradskog ureda za promet, hvali se kako se liberalizacijom tržišta planiralo cijenu taksi prijevoza srušiti za 20 do 30 posto, a cijene su pale za čak 40 do 50 posto te je, kaže, postignut maksimalni efekt. Suosjećanja za poslovne probleme prijevoznika nema. 'U Njemačkoj se godišnje registrira 12 tisuća firmi, od toga osam tisuća propadne. To je konkurencija', kaže nam Bezer. Dodaje kako je najveći problem nedostatak profesionalnih vozača na tržištu jer taksije nema tko voziti. Najavljuje kako uskoro istječe 50 licenca Radio Taksija te kako će za njih biti raspisan javni natječaj.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi