VOZAČI NA DVA KOTAČA U AKCIJI

'Hoćemo pravo na bicikl!'

21.05.2011 u 07:00

Bionic
Reading

Biciklisti u nekoliko hrvatskih gradova udružuju se i dosta im je neodređenog statusa

Osječki klub 'Bike my day' subotnju biciklijadu organizira pod nazivom 'paradno-protestna vožnja biciklima kroz grad Osijek' i sloganom 'Pravo na bicikl'. Popisali su pet stavaka tog prava. U Zagrebu Zelena akcija bavit će se politikom biciklizma našeg glavnog grada, također, uz nezaobilaznu masovku. Zadranima aktivisti ZVUK-a dvokotačne ljubimce popravljaju besplatno, a gradska uprava u Koprivnici sprema biciklističku nadgradnju. Vođe ovih projekata tportalu su rekli da je ovo tek početak. Dakle, bicikl se vraća.

Pravo na bicikl

U proglasu paradno-protestne vožnje Osijekom piše što je pravo na bicikl:
·Pravo na bezbrižnu, ugodnu i sigurnu vožnju gradom.
·Pravo na kompletnu biciklističku infrastrukturu (staze, parkinzi, servisne stanice).
·Pravo na uklanjanje stupića, rubnika, smeća i parkiranih automobila s biciklističkih staza.
·Pravo na bolje označavanje i održavanje biciklističkih staza.
·Pravo na Bicikl92 – policijski hotline za prijavu krađa bicikala.
Web stranica Bike my day je na adresi www.bikemyday.com.
Program zagrebačke konferencije 'Posvećenje biciklističkog proljeća' nalazi se na stranici.
Detaljniji podaci o Pedaloonici u Zadru su ovdje

'Konačno moramo poručiti da postojimo, da smo negdje između vozača i pješaka, da imamo svoje mjesto u prometu. Pravo na bicikl postoji u odnosu na druge ljude koji ne voze bicikle i njima poručujemo da nas u ovom gradu ima puno', kaže Boris Matešić iz osječke inicijative 'Bike my day'.

Biciklisti iz uvjerenja traže poboljšanje infrastrukture

Na subotnjoj paradno-protestnoj vožnji Matešić očekuje najmanje pet stotina ljudi koji će se voziti od središta grada do ulaza u Zoo vrt na lijevoj obali Drave. 'Želimo da svi vide koliko nas ima, a i da utvrdimo koliko je zapravo biciklista iz uvjerenja i onih koji se voze samo iz nužde', poručuje Matešić.

U proglasu vožnje, koji prati borbeni plakat s nacrtanom uzdignutom šakom u kojoj je kotač, 'Bike my day' ističu da žele impresionirati lokalnu vlast kako bi je naveli da obrati dužnu pozornost biciklistima i njihovim potrebama i zahtjevima. Prvenstveno misle na povećanje razine sigurnosti u prometu, plansku i smislenu izgradnju novih biciklističkih staza i ispravljanje nedostataka postojećih, poput neadekvatne horizontalne signalizacije i tobože spuštenih rubnjaka kojima su staze ispresijecane.

Širenje mreže biciklističkih staza u Osijeku ne prati popratna infrastruktura - osiguranje sigurnog, unificiranog i prepoznatljivog parkirališnog prostora namijenjenog isključivo biciklima, a nerijetko vlasnici kuća parkiraju automobile na biciklističke staze koje im prolaze pod prozorom. 'To je dokaz lošeg projektiranja. U zapadnim zemljama postoje rješenja za problem parkiranja na biciklističkim stazama, pa ih treba primjeniti kod nas', smatra Matešić.

Stručna predavanja za bolji biciklistički Zagreb

Također, u subotu ujutro Zelena akcija u Zagrebu otvara stručnu konferenciju 'Posvećenje biciklističkog proljeća', a paralelno i biciklistički buvljak na koji ljudi mogu izložiti ili kupiti rabljene bicikle ili dijelove. Koordinator Eugen Vuković kaže da je stručni skup Zagrebu neophodan, jer raste broj biciklista i biciklističkih staza, a nema dobre gradske politike. 'Na predavanjima ćemo govoriti o pravnoj regulaciji biciklističke infrastrukture i prometa, različitim sustavima biciklističke prometne infrastrukture, poput staza, traka, parkirališta, transverzala, treking i turističkih staza, označavanja. Govorit ćemo o sigurnosti u prometu i o temama segregacije i integracije biciklističkog i drugih oblika prometa na cestama', najavljuje Vuković iz projekta Biciklopopravljaona, aktivističkog servisa za popravljanje bicikala.

Jedna od stvari koje se nipošto ne smiju dogoditi je sječa stabala i uništenje zelenih površina zbog gradnje staza, kao u Osijeku posljednjih godina. Trasa staza, primjerice u Gundulićevoj ulici, prošla je upravo po drvoredu i stradalo je na stotine stabala. 'To nema smisla, staze se moraju projektirati racionalno i uz sudjelovanje javnosti', drži Vuković

Na konferenciju dolazi Davor Fadić iz Zadra iz udruge ZVUK koja je pokrenula projekt Pedaloonica. Zadrani srijedom popodne u Pedaloonicu mogu dovesti bicikle na besplatni popravak i gledanjem naučiti kako da to sami ubuduće urade. Fadić kaže da, za sada volonterskim projektom, žele Zadrane potaknuti na vožnju bicikala i povećanje gradske biciklističke kulture. 'Gotovo potpuno ravnog reljefa, Zadar je idealan za bicikl. S jednog na drugi kraj grada stignete za desetak minuta, a nemate muka s traženjem i plaćanjem parkirališta', naglašava Fadić.

Zadrani imaju bicikle, nemaju staze, Koprivnica traži suradnike

Za razliku od Osijeka u kojem sve glavne ulice imaju biciklističke staze, u Zadru gotovo da ih uopće nema. 'Postoje dvije po nekoliko stotina metara i gotovo. Staze tek treba kvalitetno osmisliti i napraviti, jer biciklista i bicikala je sve više', tvrdi Fadić. Premda ne može ocjeniti koliko se točno broj biciklista povećao u zadnjih nekoliko godina, kaže da je povećanje vidljivo svakodnevno na ulici.

Ravan je i Osijek, a da se nešto tu događa potvrđuje i velik odaziv na prvi međunarodni festival bicikala Pannonian Bike Expo 2011. održan proteklog vikenda u Osijeku. 'Izlagačima i posjetiteljima pripremili smo 600 četvornih metara izložbenog prostora, a odaziv je stvarno bio odličan', kaže Igor Mlinarević, koordinator iz udruge Pannonian koja svake godine u kolovozu organizira Pannonian Challenge, festival ekstremnih sportova na kojem važno mjestu zauzimaju biciklisti. U slavonskoj metropoli od Gradskog saveza 'Sport za sve' može se za 50 kuna dnevno iznajmiti vrlo kvalitetan planinski bicikl.

Javni bicikli u Hrvatskoj su se pojavili u Koprivnici. Danas su raspodjeljeni po društvenim ustanovama. Dijelom bicikala, primjerice, koriste se gimnazijalci, kojima je uređeno posebno parkiralište. Nebojša Kalanj iz gradskog komunalnog odjela kaže da su bicikle morali raspodijeliti po ustanovama, jer su sustavi za upravljanje javnim biciklima preskupi za jedan manji grad. 'Uvođenje sustava kakvi postoje u velikim europskim gradovima poput Valencije u Španjolskoj isplatilo bi se kada bi se više naših gradova udružilo u taj projekt', objašnjava Kalanj. Prilika za takav dogovor bit će dvodnevna radionica koju gradska uprava u Koprivnici organizira 6. lipnja za predstavnike gradova i udruga.