GUŽVA U HORMUZU

Hoće li Teheran zbilja povući potez koji može poremetiti cijeli svijet? 'Iran je ozbiljna država…'

23.06.2025 u 13:56

Bionic
Reading

Hormuški tjesnac, prolaz između Irana i Omana zaljeva širok manje od četrdeset kilometara - uz plovni put koji u svakom smjeru iznosi po jedva tri kilometra - strateški je izuzetno važna točka za globalnu trgovinu naftom i plinom. U rukama je Irana, koji nakon otvorenih američkih napada ponovno prijeti da će ga zatvoriti. Najnoviji razvoj situacije u ovoj regiji za tportal komentira energetski stručnjak Davor Štern

Britanski mediji izvijestili su da je iranski parlament već odobrio zatvaranje tjesnaca, no konačnu odluku o tome donosi iransko Vrhovno vijeće za nacionalnu sigurnost. Zastupnik i zapovjednik Revolucionarne garde Esmail Kosari kazao je da je to na dnevnom redu i da će se 'učiniti kad god bude potrebno'.

Hormuškim tjesnacem, jedinim morskim putem iz Perzijskog zaljeva prema otvorenom moru, po procjenama dnevno prolazi više od 20 posto globalne potražnje za naftom i jednako toliko ukapljenog plina. Najveći izvoznik je dakako Iran, a nakon njega zemlje kartela OPEC: Saudijska Arabija, Irak, Ujedinjeni Arapski Emirati, Kuvajt.

S druge strane, najveći uvoznik ovih energenata jest Kina, potom Indija, a nakon njih slijede Japan, Europska unija i Južna Koreja.

Prijeti poremećaj globalne trgovine

Iran je već ranije prijetio zatvaranjem tjesnaca, no čini se da je tu mogućnost više koristio u taktičke i pregovaračke svrhe jer bi realizacijom tog poteza po svim analizama poprilično naštetio vlastitoj ekonomiji, ozbiljno ovisnoj o izvozu nafte.

Drugi veliki gubitnik po svemu sudeći bila bi Kina, pa je jasna američka taktika koju je nedvosmisleno argumentirao državni tajnik Marco Rubio: od Kineza očekuju da utječu na Iran i spriječe značajan udarac na vlastitu, ali i globalnu ekonomiju.

Po procjeni analitičara Deutsche Banka, naime, najgori scenarij potpunog poremećaja opskrbe iranskom naftom i zatvaranja Hormuškog tjesnaca mogao bi poremetiti globalnu trgovinu i dovesti cijene nafte iznad 120 dolara po barelu.

Štern: Zatvaranje Hormuza najmanje bi pogodilo SAD

Energetski stručnjak i bivši ministar gospodarstva Davor Štern za tportal kaže da bi od svih regionalnih i globalnih aktera zatvaranje Hormuškog tjesnaca najmanje naštetilo SAD-u, a najviše Iranu i njegovim saveznicima poput Kine, te stoga smatra - i nada se - da do zatvaranja neće doći.

'Naftom i LNG-om preko ove rute opskrbljuju se tradicionalni iranski saveznici, dok je su s druge strane Sjedinjene Američke Države samodostatne, pa čak i izvoze energente, te bi iz te perspektive porast cijena odgovarao njihovim financijskim institucijama i burzama. Zatvaranje tjesnaca stoga ne bi bio racionalan potez, a Iran je ozbiljna država. To nisu nekontrolabilni Huti', kaže Štern, dodavši da bi upravo Huti eventualno mogli izazvati krizu jer je plovni put Hormuškog tjesnaca dostupan njihovom oružju.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Face the Nation

Štern podsjeća da je u povijesti bilo više najava i pokušaja zatvaranja Hormuškog tjesnaca i da je upravo s tim ciljem ovdje u prošlosti pogođeno ukupno četiristotinjak brodova.

'Najozbiljniji incident dogodio se 1998. godine, kada je pogođen jedan američki razarač. Današnja situacija s time se ipak ne može usporediti, prije svega iz europske perspektive: ranije je nafta bez poteškoća tekla kroz Rusiju i Ukrajinu i za Europu nije postojala opasnost od nedostatka robe, nego isključivo od njene visoke cijene. Danas je stanje znatno složenije jer postoje europske sankcije i embargo na ruske energente i kada bi se zbilja dogodilo zatvaranje Hormuškog tjesnaca i kada ne bi uspjela nadomjestiti količine nafte i plina koje dobiva iz ovih izvora, postojala bi opasnost da Europa dođe u poteškoće oko opskrbe. Da, Europa je ovdje potencijalno znatno pogođenija od SAD-a', zaključuje Štern.