Brodosplit - Brodogradilište specijalnih objekata (BSO), čiji je vlasnik Tomislav Debeljak, otkazalo je ugovor s Ministarstvom obrane (MORH) o izgradnji vojnih brodova, nakon čega se postavlja pitanje hoće li Hrvatska dobiti preostala tri od pet brodova, za koje je ugovor potpisan još daleke 2014.
Neočekivani razvoj događaja opasno je ugrozio nastavak gradnje triju preostalih brodova, odnosno, kako sada stoje stvari, Hrvatska ih nikada neće vidjeti. Informaciju o otkazivanju ugovora prvi je objavio novinar Jutarnjeg lista Krešimir Žabec, a tportal je dobio neslužbenu potvrdu da je Debeljak uistinu jednostrano otkazao ugovor.
Iz Brodosplita su tportalu poslali priopćenje u kojem se navode razlozi za najnovije zaoštravanje, a koji su, kao što je Debeljak već u više navrata isticao, financijske prirode.
'Sva vještačenja koja su rađena u proteklom periodu pokazala su isti zaključak, a to je da su troškovi gradnje nedvosmisleno porasli i prikazuju bliske iznose. Pozivamo MORH, koji se poziva na ta vještačenja, da ih objavi jer nas Graditelje kao ugovornog partnera stavlja u nepovoljan položaj time što se objavljuju podaci koji 'cure' iz provjerenih izvora, a mi smo obvezni poštivati klasificiranost ugovora i detalja iz njega', navode iz BSO-a.
Međusobne optužbe
'Zahtjev Graditelja je da se, sukladno Sporazumu potpisanom na primopredaji broda Umag, izgrade svi brodovi iz serije bez ikakve dobiti, ali i bez ikakvog gubitka zbog porasta troškova, koristeći troškovnu metodu izračuna. To se nije ispoštovalo sa strane MORH-a, iako bi u slučaju prihvaćanja brodovi u seriji bili značajno jeftiniji od tržišne cijene', zaključuju iz BSO-a.
No zahtjev Brodosplita da se nastavi s gradnjom brodova 'bez dobiti, ali i bez gubitka' upućuje na to da bi otkazivanje ugovora moglo biti samo dio Debeljakove pregovaračke taktike da se MORH 'preplaši' da će ostati bez preostala tri broda, pa da popusti i isplati barem dio, ako ne i sav novac za koji BSO misli da ga treba dobiti.
Debeljak tvrdi da su mu porasli troškovi
Priča se, zapravo, već godinama vrti oko istoga. Debeljak tvrdi da su mu, nakon izgradnje prvog obalnog broda Omiš, koji je u sastavu HRM-a od 2018., porasli troškovi tijekom pandemije bolesti COVID-19, zbog koje je došlo do poremećaja u radu, opskrbi i logistici, a dodatno da su mu troškovi skočili 2022. i 2023. godine zbog rata u Ukrajini, koji je rezultirao energetskom krizom u Europi. Suprotno tome, iz MORH-a cijelo vrijeme tvrde da Debeljak preuveličava rast troškova.
Ministar obrane Ivan Anušić izjavio je u utorak da je raskidanje ugovora Brodosplita s Ministarstvom obrane o gradnji triju obalnih ophodnih brodova poslovni potez predsjednika Uprave brodogradilišta Tomislava Debeljaka, a glavni razlog je cijena.
'Istina je, ali ništa to nije senzacionalno. Raskidanje ugovora od strane gospodina Debeljaka je poslovni potez i taktika', izjavio je Anušić tijekom boravka u vojarni u Petrinji. Pojasnio je da je Ministarstvo obrane prije nekoliko mjeseci započelo pregovore s Brodosplitom o preostala tri obalna ophodna broda koja se nalaze u brodogradilištu te su na oko 30 do 40 posto završenosti.
Anušić: Debeljak nas je preduhitrio
'E onda dolazimo do problema, a taj problem se zove cijena', rekao je Anušić. Dvije neovisne institucije, dodao je, procijenile su ostatak radova na cijenu koja se za 20 milijuna eura razlikuje od onoga što traži vlasnik Brodosplita.
'Bilo je jasno da ćemo mi taj ugovor zaustaviti, ali on (Debeljak) nas je preduhitrio i raskinuo ugovor. Ja to potpisati ne mogu i neću jer bi to bilo na štetu Ministarstva obrane, Vlade i proračuna Republike Hrvatske', rekao je Anušić.
Najavio je daljnju pravnu borbu, prvenstveno za preuzimanje tri broda i nastavak izgradnje po povoljnijim cijenama u nekim drugim brodogradilištima u Hrvatskoj.
To bi se za MORH moglo pokazati kao nepremostiv problem jer je poznato to da su vojni brodovi koji se grade u Brodosplitu u Upisniku brodova upisani kao vlasništvo BSO-a, a Upravni sud presudom je potvrdio da su vlasništvo brodogradilišta, tako da će se Ministarstvo teško uspjeti upisati kao vlasnik. Prije nekoliko godina Debeljak je prijetio da će otkazati ugovor i brodove koje još nije završio prodati na inozemnom tržištu.
Osnovni ugovor težak 50 milijuna eura
Podsjetimo, Debeljak je ugovor o izgradnji pet obalnih ophodnih brodova za Hrvatsku ratnu mornaricu potpisao još 2014. godine s tadašnjim SDP-ovim ministrom obrane Antom Kotromanovićem. Dogovorena cijena bila je nešto viša od 50 milijuna eura (oko 385 milijuna kuna), od čega je MORH platio više od 70 posto, a zauzvrat je, nakon puno muke, otezanja i pregovora, dobio tek dva broda.
Sa završetkom gradnje drugog broda BSO je otezao sve dok na čelu MORH-a Banožića nije zamijenio aktualni ministar Ivan Anušić. Za njegovo dovršenje Anušić je platio 5,7 milijuna eura s PDV-om, a prilikom potpisivanja aneksa ugovora naglasio je da to nije dodatan novac, nego da je sve u sklopu vrijednosti osnovnog ugovora.
Taj aneks ugovora potpisan je u ožujku 2024., a nakon što je početkom ove godine isporučen drugi brod, isporuka je ponovno stala i daljnji razgovori na liniji MORH-BSO nisu urodili plodom.
Je li ovo kraj suradnje s Brodosplitom i hoće li se ova trakavica prebaciti u sudske hodnike ili će se, nakon dodatnog natezanja, dojučerašnji partneri ipak uspjeti dogovoriti, ostaje vidjeti. Također ostaje vidjeti kako će Brodosplit, koji je već godinama u financijskim problemima, nastaviti poslovati.