LJETNE MUKE

Zašto sunčeve opekline bole?

09.07.2012 u 09:18

Odavno je poznato da pretjerano izlaganje jarkom suncu uzrokuje crvenilo, opekline i bol, no znanstvenici su ovih dana prvi put utvrdili zašto je to tako

Nova istraživanja pokazala su da ultraljubičaste zrake UVB oštećuju RNA molekule stanica kože. RNA, odnosno ribonukleinska kiselina, dio je genetske mašinerije stanica i prenosi informacije DNA neophodne za stvaranje proteina.

Prema izvješću predstavljenom u novom broju časopisa Nature Medicine, tzv. mikro-RNA oštećena UVB zrakama ne kodira proteine. Kada stanice oštećene pretjeranim sunčanjem ispuštaju takve nekodirajuće RNA, one djeluju kao signal, odnosno marker oštećenja i potiču okolne stanice da preplavljuju kožu upalnim molekulama te tako stvaraju lančanu reakciju koja rezultira opeklinama. Svrha ovog procesa je uklanjanje oštećenih stanica koje bi dugoročno mogle postati kancerogene. Kratkoročno ovaj proces služi koži da se oporavi od opeklina, a mi ga vidimo kao crvenilo i osjećamo kao bol.

'Upalni odgovor važan je za početak liječenja nakon smrti stanica', rekao je Richard Gallo iz San Diego School of Medicine s University of California. 'Vjerujemo da se u upalnom procesu čiste stanice s genetskim oštećenjem prije nego što se pretvore u rak. Naravno, ovaj proces je nesavršen pa vjerojatnost da će stanice postati kancerogene raste s izlaganjem UV zrakama.'

Mada znanstvenici već odavno znaju da pretjerano izlaganje suncu djeluje na molekule stanica kože, novo je istraživanje prvi put otkrilo ključni korak u tom procesu oštećenja.

Stručnjaci se nadaju da će im rezultati omogućiti da otkriju nove tehnike kojima bi mogli zaustaviti upalni proces, osobito kod osoba koje su osjetljive na sunce.

'Primjerice bolesti poput psorijaze liječe se UV zrakama, međutim jaka nuspojava te metode je povećanje opasnosti od raka kože', rekao je Gallo. 'Naše otkriće ukazuje da postoji mogućnost da se iskoriste pozitivni efekti UV terapije bez izlaganja pacijenata štetnom UV svjetlu', objasnio je.

UVB zrake nisu jedina opasnost pretjeranog sunčanja. Naime, UVA zrake djeluju na sličan način, a poznato je da prodiru kroz staklo, pa čak i kroz laganu odjeću.

Ultraljubičasto zračenje dijeli se na UVA (400–315 nm) ili dugovalno (crno svjetlo), UVB (315–280 nm) ili srednjevalno i UVC (< 280 nm) ili kratkovalno (antimikrobno). UVA i UVB zrake prodiru kroz vanjski sloj kože i izazivaju opekline, rak kože, alergiju i sl. UVC apsorbira ozon u gornjim slojevima atmosfere tako da ono uglavnom ne dopire do površine Zemlje, osim u područjima u kojima je ozonski sloj jako oštećen (tzv. ozonske rupe). Prilikom odabira krema za sunčanje treba voditi računa o tome štite li i od UVA i od UVB zraka. Sunčeve zrake imaju i korisnu ulogu - primjerice u stvaranju vitamina D, no ne zaboravite da je preporučena dnevna doza izlaganja suncu bez zaštite samo 10 minuta!

200053,137467,194316,73158