TPORTAL ANALIZIRA

Zabrane, tužbe, političke igre: Neizvjesnost već sad šteti TikToku, otkrivaju nam domaći stručnjaci

  • Autor: Miroslav Wranka
  • Zadnja izmjena 25.09.2020 14:02
  • Objavljeno 25.09.2020 u 14:02
Ilija Brajković i Kornelija Vukasović

Ilija Brajković i Kornelija Vukasović

Izvor: Profimedia / Autor: tportal

U slučaju da TikTok ne postigne sporazum s američkim tvrtkama, mogao bi ostati bez velikog broja korisnika. U Instagramu s nestrpljenjem čekaju takvu priliku, a cijelu priču za tportal komentiraju stručnjaci za društvene mreže Ilija Brajković i Kornelija Vukasović

Sukob Sjedinjenih Država i Kine oko aplikacije TikTok u nadolazećim bi danima trebao dobiti epilog. Način na koji će se rasplesti ova drama ostavit će posljedice ne samo na poslovanje popularne aplikacije, već - moguće je - i na digitalno oglašavanje u cjelini, ali i zaštitu privatnosti.

Kako se često kaže u sličnim situacijama, nakon toga vjerojatno više ništa neće biti isto.

Podsjetimo, Bijela kuća prvotno je postavila 15. rujna (što je kasnije pomaknuto na 20. rujna) kao rok za plan prodaje poslovanja TikToka u SAD-u i 12. studenog kao rok do kojeg bi preuzimanje trebalo biti okončano. U suprotnom, ta bi aplikacija bila zabranjena u SAD-u od 29. rujna.

Kina se tome usprotivila, tvrdeći kako treba odobriti prodaju zbog unosne tehnologije koja počiva na umjetnoj inteligenciji, a koju koristi TikTok. Ta je tvrtka također podigla tužbu protiv američkih vlasti, tvrdeći da su prekoračile ovlasti, te zatražila odgodu zabrane dok ne dobiju priliku iznijeti svoja stajališta.

Privatnost i korisnici kao usputne žrtve?

Iako je prijetnja zabranom opravdavana optužbama da TikTok omogućava kineskoj vladi pristup podacima američkih korisnika, koji potom mogu biti zlorabljeni za širenje lažnih vijesti, kolateralne žrtve političkog okršaja oko poslovanja TikToka u SAD-u mogle bi biti zaštita privatnosti i zaštita korisničkih podataka.

Naime politički obojano preuzimanje moglo bi u drugi plan gurnuti potrebu za boljim razumijevanjem načina upravljanja i zaštite korisničkih podataka bez obzira gdje se nalazili i tko njima barata. Tako bi, umjesto jasnih i transparentnih politika koje vrijede za sve, moglo postati važnije tko je s kime dobar i politički bliži.

Više je američkih tvrtki pokazalo zanimanje za preuzimanje TikToka, među kojima je bio i Microsoft.

Pretpostavlja se da je ByteDance, tvrtka u čijem je vlasništvu TikTok , odabrala Oracle kao američkog partnera zbog toga što je osnivač i prvi čovjek te tvrtke Larry Ellison poznat po tome što otvoreno podržava američkog predsjednika Donalda Trumpa, ali i zato što su spremni na dogovor u kojem neće preuzeti cijelu imovinu TikToka.

Po tom sporazumu, Oracle i Walmart stekli bi 20 posto udjela u TikToku, a ta bi tvrtka u nekom trenutku trebala ući u inicijalnu javnu ponudu dionica kako bi bila uvrštena na američko tržište kapitala.

TikToku prijeti velik pad broja korisnika

Kornelija Vukasović

Kornelija Vukasović

Izvor: Privatni arhiv Kornelije Vukasović / Autor: Kornelija Vukasović

'Nadam se da će TikTok postići dogovor s nekom od tvrtki koje su se ponudile preuzeti nadzor nad njima na američkom tržištu te da će nastaviti svoj rast.

Ova društvena mreža već se toliko udomaćila u svijetu, naročito među mlađom publikom, da bi bilo šteta da nestane', rekla je tportalu stručnjakinja za digitalni marketing Kornelija Vukasović.

Ona procjenjuje kako će, u slučaju da TikTok ne postigne sporazum s američkim tvrtkama, izgubiti na globalnoj razini velik broj korisnika koji su na ovoj društvenoj mreži pratili brojne američke influencere i kreatore sadržaja.

'Upravo su oni pokretali nove trendove koji su se širili cijelim svijetom ili ih popularizirali te tako zabavljali svoju publiku, a utjecali i na kreatore sadržaja diljem svijeta da sudjeluju u nekom trendu, uključujući one u regiji.

Ako oni nestanu s ove aplikacije, sadržaj na njoj će se zasigurno uvelike promijeniti', uvjerena je Vukasović.

Smanjenje broja korisnika također će utjecati na promjenu strategije brendova koji djeluju globalno pa će vjerojatno doći do pada njihovog ulaganja u oglašavanje na ovoj društvenoj mreži, prognozirala je.

No, dodala je, oglašivači su već navikli na nesigurnost društvenih mreža i naučili su se prilagođavati promjenama, tako da će brzo reagirati čim dođe do raspleta.

Politička igra u Trumpovoj režiji

Za Iliju Brajkovića, partnera u agenciji za digitalni i internetski marketing Kontra, neizvjesnost je trenutno najveći problem.

'Nemojmo se zavaravati - ovo je sve politička igra u režiji Donalda Trumpa, a kod njega se nikada ništa ne zna. Sposoban je napraviti i nezamislive stvari, poput toga da zabranjuje određene aplikacije pod bilo kojom izlikom i zbog bilo kojeg razloga, od kontrole tijeka informacija do virtualnog rata s Kinom.

Ilija Brajković (Kontra)

Ilija Brajković (Kontra)

Izvor: Kontra / Autor: Kontra

Apsolutno je nemoguće išta prognozirati u pogledu marketinga i oglašavanja jer se sukob odvija na višim razinama.

Ali neizvjesnost svakako donosi posljedice. Zašto bi se neki brend fokusirao na platformu koja doslovno sutra može biti zabranjena?' istaknuo je Brajković.

Ima nade za TikTok

Brajković i Vukasović slažu se da će budućnost TikToka u velikoj mjeri ovisiti o raspletu trenutne situacije.

'Vjerujem kako postoji mogućnost da korisnici TikToka i brendovi iz drugih dijelova svijeta podrže daljnje korištenje aplikacije unatoč izbacivanju s američkog tržišta.

No nisam siguran hoće li im to biti dovoljno da nastave razvijati je ili će se u tom slučaju odlučiti ugasiti je.

Ako pak postignu dogovor s tvrtkama koje su ponudile preuzeti nadzor, vjerujem da se neće puno toga promijeniti te će nastaviti s rastom i razvojem.

Također trebaju naći adekvatno rješenje za problem s kojim se bore sve društvene mreže - moderiranjem sadržaja - kako bi se uklonio nepoželjan sadržaj poput govora mržnje, lažnih vijesti i slično.

Kako se sadržaj kreiran na jednoj društvenoj mreži često dijeli i na druge, TikTok je predložio suradnju između platformi da bi se takav sadržaj spriječio ili uklonio u najkraćem mogućem roku', pojasnila je Vukasović.

Instagram vreba svoju priliku

Ali nije nemoguće ni to da će TikTok pasti u zaborav, a na njegovo mjesto zasjesti neka druga aplikacija.

'TikToku prijeti Instagram uvevši značajku Reels kako bi ponudio slične mogućnosti. Instagram je poznat po tome da kopira konkurenciju, pa nije nemoguće da dobar dio kreatora prebaci takav sadržaj i na tu platformu. Slična stvar dogodila se sa Snapchatom', upozorio je Brajković.

Vukasović se prisjetila žaljenja koje je izazvao prestanak rada Twitterove platforme Vine, a koja je također omogućavala snimanje kratkih i zabavnih videa.

'Instagramov Boomerang, koji se pojavio nakon Vinea, nikada nije postao toliko prihvaćen. Tek je pojava TikToka donijela značajnu promjenu u tom segmentu kratkih videouradaka. Možda dijelom i zbog toga što ga je prihvatila generacija koja u vrijeme Vinea i Boomeranga nije bila aktivna na društvenim mrežama.

Instagram je već izbacio Reels kao odgovor na TikTok. Ali kako je Reels tek u povojima i razvijat će se u skladu sa željama i potrebama korisnika, tako ne pruža korisnicima isto iskustvo korištenja i ne raste brzinom kojom to radi TikTok.

U slučaju da TikTok odluči povući svoju aplikaciju s globalnog tržišta, moguće je da zaživi Reels. No to nećemo znati sve dok ova situacija ne dobije svoj epilog', zaključila je Vukasović.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!