POGLED UNAZAD

Tko su bili dobitnici i gubitnici crowdfundinga u 2014.?

The Red Solstice

The Red Solstice

Izvor: Screenshot / Autor: Ironward

Hrvatski projekti na platformama za crowdfunding tražili su tijekom protekle godine 7,5 milijuna kuna. Tek njih 14 od 45 uspjelo je okončalo kampanje

Grupno financiranje još uvijek ne pokazuje znakove usporavanja, unatoč glasnom negodovanju nakon prošlogodišnjih kontroverznih događaja, poput Facebookove akvizicije Oculus Rifta nakon što je ta tvrtka crowdfundingom prikupila više od 2,5 milijuna dolara, ali i sumnjivih kampanja poput Anonaboxa (prikupljeno pola milijuna dolara, a proizvodi nisu ispunjavali obećane karakteristike).

Crowdfunding u svijetu

Unatoč tome, procjenjuje se da je u 2014. putem različitih crowdfunding platformi prikupljeno ukupno 10 milijardi dolara.

Kickstarter je nedavno objavio i pregled 2014. u kojem je objavljeno kako je samo na njihovoj platformi u protekloj godini pokrenuto 22.252 projekata za koje je 3,3 milijuna korisnika uplatilo preko pola milijarde dolara.


Osim financiranja projekata pokrenutih na platformama i same crowdfunding platforme u protekloj godini bile su meta investitora. Prema podacima investicijskih savjetnika Crowdfund Capital Advisors, u protekloj godini 250 milijuna dolara investirano je u kompanije koje se bave grupnim financiranjem.

Crowdfunding u Hrvatskoj

Da se nastavio uzlazni trend grupnog financiranja i u Hrvatskoj pokazuju podaci istraživanja provedenog na najpopularnijim svjetskim crowdfunding platformama za projekte koji su završili u 2014. godini.

Autor bloga Crowdfunding.hr i stručnjak za crowdfunding Hrvoje Hafner pripremio je pregled projekata koje smo financirali u 2014.

U Hrvatskoj je na različitim crowdfunding platformama pokrenuto 45 projekta koji su imali barem jednog podržavatelja. Prijavljeni projekti imali su poprilično ambiciozni postavljene ciljeve, pa je tako ukupan traženi iznos domaćih projekata premašuje 7,5 milijuna kuna.

Od 45 projekta tek njih 14 ostvarilo je zadani financijski cilj i uspješno završilo kampanju. Za domaće projekte tako je prikupljeno nešto više od dva milijuna kuna koje je uplatilo 6636 podržavatelja.

Projekt koji je obilježio godinu je računalna video igra The Red Solstice koja je prikupila 380 tisuća kuna s najviše podržavatelja, njih čak 1504.

Zagrebački inkubator poduzetništva imao je prvu hrvatsku i za sada jedinu investicijsku (za vlasničke udjele) kampanju u kojoj je prikupljeno najviše novca, preko 660 tisuća kn.


Najambiciozniji projekt protekle godine bilo je urbano električno vozilo S3TR, za koje je traženo skoro dva milijuna kuna, a u kojem je prikupljeno tek 16 tisuća.

Tragedija godine je računalna video igra Kaptain Brawe 2, koja je u dva pokušaja na Kickstarteru oba puta zakazala, unatoč velikom broju podržavatelja.

Najviše domaćih projekata bilo je u kategoriji računalnih igara, što je u skladu s trendom na Kickstarteru, a najviše kampanja završilo je u svibnju i prosincu.

U Hrvatskoj je najviše projekata podržao developer, serijski poduzetnik i suosnivač WhoAPIja Edi Budimilić, s 24 podržana projekta na Kickstarteru i pet na Indiegogou.

Ako će 2015. biti bolja od prošle, a trendovi to pokazuju, pred nama su zanimljive crowdfunding kampanje.

Pogledajte i infografiku:

Crowdfunding u 2014. Licencirane fotografije/Hrvoje Hafner

Crowdfunding u 2014. Licencirane fotografije/Hrvoje Hafner

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Hrvoje Hafner

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!