MAGNETAR

Tko je krivac: Astronomi otkrili neobično podrijetlo tajnovitih kozmičkih radiovalova

05.11.2020 u 10:58

Sve smo bliži otkrivanju misterija iza ritmičnih izboja kratkotrajnih radiovalova koji stižu iz naše galaksije, a znanstvenici tvrde da točno znaju i tko je 'krivac'

Skupina astronoma u travnju je otkrila kratki i moćan izboj radiovalova koji stižu iz svemira, a ubrzo nakon toga zaključili su da on stiže iz naše galaksije. Radilo se o najbližem kozmičkom izvoru kratkotrajnih izboja radiovalova do sad, prenosi The Verge.

Radiovalovi ove vrste nose ime kratkotrajni radiovalovi ili FRB (Fast Radio Bursts) te dolaze iz neopisivo moćne zvijezde 'živog mrtvaca' smještene u našoj galaksiji, piše u članku objavljenom u časopisu Nature. Ta 'zombi' zvijezda zove se neutronska zvijezda i radi se o super gustom ostatku kolabrirane zvijezde. Ova neutronska zvijezda, doduše, ima posebno ime - magnetar, a karakteristična je po iznimno moćnom magnetskom polju koje sadrži vrlo veliku količinu energije - dovoljno jaku da atomima promijeni oblik.

Ovaj magnetar, makar nije jedini u svemiru, znanstvenicima pruža vrlo detaljan uvid u podrijetlo kratkotrajnih radiovalova prije svega zato jer se zvijezda nalazi vrlo blizu Zemlje - na udaljenosti od svega 30.000 svjetlosnih godina.

'Ovo je karika koja nedostaje' komentirao je Kiyoshi Masui, asistent na MIT-ju koji je surađivao na ovom otkriću. 'Sada smo zabilježili brze radiovalove dok izbijaju iz neutronske zvijezde, što dokazuje da bar dio izboja zbilja dolazi iz magnetara'.

Znanstvenici već neko vrijeme pokušavaju otkriti podrijetlo ovih radiovalova. S obzirom da ih je relativno teško prepoznati, FRB-ovi zahtjevaju promatranje vrlo specifičnog dijela svemira uz pomoć vrlo specifične opreme. Astronomi su imali sreće kada su otkrili FRB-ove koji se ponavljaju te koje su uspjeli pratiti sve do galaksija iz kojih su dolazili. Doduše, još nije poznato koji objekti u tim galaksijama proizvode FRB-ove.

Glavni kozmički krivac

Magnetari bi mogli poslužiti kao jako dobra polazna točka za velik broj FRB-ova. Znanstvenici su pretpostavljali da magnetski izboji stižu iz mrtvih zvijezda, s obzirom da su izboji puni energije te da izbacuju različite vrste svjetla u djelićima sekunde.

Tajna FRB-ova, doduše, još nije riješena. Astronomi nastavljaju pratiti magnetara dok izbacuje rendgensko i gama zračenje, no svi događaji nakon izbijanja ne podudaraju se sa klasičnim posljedicama prolaska radiovalova. Nadalje, izboj koji smo pratili tisuću je puta slabili od najslabijeg FRB-a koji stiže izvan naše galaksije.

Dobra strana priče je da znanstvenici imaju 'osumnjičenika'. Trenutno poznajemo još tridesetak magnetara raštrkanih po svemiru, no čini se da ćemo se, bar za sad, uglavnom koncentrirati na proučavanje onog koji nam je najbliži.