digitalna medicina

Pacijenti se okreću telemedicini: Digitalizacija više ne kuca na vrata, ona je kroz njih uletjela nošena koronavirusom

29.03.2020 u 16:04

Bionic
Reading

Digitalne medicinske tvrtke koriste trenutak, sad kad su liječnici opće prakse masovno pozatvarali ambulante i počeli raditi od kuće. Njihov je prioritet smanjiti teret pandemije koronavirusa na zdravstvene sustave. No, neki već gledaju korak dalje

Ima tome nekoliko tjedana kako je Push Doctor, internetska platforma za liječnike sa sjedištem u Manchesteru, povećala broj savjeta za 30 posto. Prošlog tjedna konzultacije su porasle za 70 posto. Ovaj tjedan obujam njihovog posla najvjerojatnije će se udvostručiti.

Baš kao što se to već dogodilo švedskoj telemedicinskoj kompaniji Kry, koja je u Velikoj Britaniji i Francuskoj poznata kao Livi, a posluje i u Njemačkoj i Norveškoj. No to nije sve; aplikacija za provjeru simptoma Ada Health prošli je tjedan utrostručila porast procjena.

Takve kompanije koriste trenutak, kad su liječnici opće prakse masovno pozatvarali svoje ambulante i počeli raditi od kuće. Njihov je prioritet u ovom trenutku jasan: smanjio teret pandemije koronavirusa na europske zdravstvene sustave.

No, neki već gledaju korak dalje: situacija će kratkoročno povećati profit svih ovih tvrtki, ali će i ubrzati usvajanje digitalnog zdravlja. Baš kao što je koronavirus ubrzao godinama spominjanu digitalizaciju školstva.

'Covid-19 djeluje kao katalizator za cjelokupnu industriju digitalne zdravstvene zaštite i telemedicine', kaže Luke Buhl-Nielsen, potpredsjednik poslovnog razvoja i poslovanja u Kryju. 'Zakonodavstvo se prilagođava velikom brzinom, a ponašanje potrošača mijenja se još brže.'

Ne morate više ići u ambulantu: Push Doctor dijagnoze i recepte izdaje putem pametnih telefona, tableta i računala Izvor: Društvene mreže

'Do rujna će se svi prebaciti na digitalne pružatelje usluga', predviđa Wais Shaifta, izvršni direktor Push Doctora. 'Ovo je prilika da pokažemo prednosti digitalne medicine i ne uprskamo stvar.'

Do pojave koronavirusa tvrtke poput Push Doctora razbijale su glavu kako potaknuti liječnike da brže usvoje nove tehnologije. Sada im to više nije problem. Čak 7000 britanskih liječnika želi izbjeći sastanke licem u lice i pacijente usmjeravaju prema digitalnim platformama.

Veliki zdravstveni sustavi brzo se prilagođavaju situaciji, kaže Claire Novorol, suosnivačica Ade; stvari se odvijaju puno brže nego prije.

'Obično je potrebno 12 do 18 mjeseci da se uvjeri srednji menadžment', kaže Joost Bruggeman, suosnivač i izvršni direktor Siila, nizozemskog komunikacijskog alata za medicinske stručnjake. 'A sad svi kažu: Dajte nam to. Kasnije ćemo sklapati ugovore.'

Munjevito reagiraju i regulatori. U Francuskoj je vlada odlučila, zasad privremeno, zdravstvena telesavjetovanja pokriti zdravstvenim osiguranjem. I u Njemačkoj su ukinuli sva ograničenja vezana uz telemedicinu.

'Ovo će u pojedinim zemljama promijeniti ili ubrzati zakonodavstvo za pet do 10 godina', uvjeren je Buhl-Nielsen. 'U nekoliko tjedana napravili napredak vrijedan deset godina.'

U međuvremenu, digitalni zdravstveni startupi rade na razvoju novih proizvoda koji će pomoći u krizi. Kry tako lansira besplatnu platformu za zdravstvene djelatnike širom Europe. Time žele pomoći liječnicima i medicinskim sestrama da stupe u kontakt sa što više pacijenata, ne riskirajući širenje zaraze. To je i prilika da se iskoristiti sve prisilno samoizolirano zdravstveno osoblje, kako bi se što više rasteretio smanjilo ukupno opterećenje zdravstvenih sustava.

Kinderheldin: Kad zatreba, zovite babicu! Izvor: Društvene mreže / Autor: Kinderheldin

AccuRx, londonski startup koji pomaže liječnicima opće prakse da šalju tekstualne poruke pacijentima, nedavno je uveo uslugu video savjetovanja za kliničare. Sustav omogućuje videopozive na mobilne telefone pacijenata: u prvom tjednu zabilježili su 12.000 video savjetovanja, u drugom 63.000, a već trećeg ponedjeljka je u samo jednom danu bilo 20.000 videosavjetovanja.

Berlinski Kinderheldin internetska je zamjena za primalje koje sad tečajeve za trudnice održavaju putem interneta. Ada je u međuvremenu pokrenula radnu skupinu Covid-19 koja pokušava odgovoriti na sve zahtjeve svojih poslovnih partnera, među kojima su i zdravstveni sustavi i osiguravatelji iz Europe, SAD-a i Azije. Jedan od novih proizvoda pružat će specifične savjete i procjene osobama koje misle da su možda zaražene koronavirusom.

Glavni Adin proizvod, aplikacija koja pomaže u procjeni zdravlja i nudi odgovarajuće korake, obrađuje više od jedne procjene u sekundi. Ljudi je besplatno preuzimaju putem interneta, a zanimanje pokazuju i zdravstvene organizacije.

Londonski Babylon nudi pak 'njegovateljice', digitalne pomoćnice koje ljude u samoizolaciji savjetuju kako da smanje kontaminaciju, kako se trebaju ponašati i kome se kada trebaju javiti.

Sve se više koriste i komunikacijski alati za liječnike. Aplikacija Siilo medicinarima pomaže da razgovaraju i sigurno dijele povjerljive podatke, bilježi peterostruki rast doslovce preko noći. Drugi koriste manje sigurne kanale poput WhatsAppa.

Liječnici stvaraju vlastite grupe unutar kojih dijele savjete i iskustva stečena u borbi protiv koronavirusa. Druge se pak bave raspoređivanjem pacijenata po bolnicama u kojima još ima slobodnih mjesta.

Nizozemska nije jedina zemlja u kojoj se na nacionalnoj razini grupiraju nova saznanja o liječenju koronavirusa, informacije o nabavi zaštitne opreme, izradi maski i traže odgovori na pitanja o tome koje sve lijekove pacijenti mogu i ne smiju uzimati ako imaju koronavirus.

Užurbani razvoj telemedicine barem je jedna dobra vijest za ulagače u ovo nesigurno vrijeme. Dakako, kad opasnost od pandemije mine, neće baš svi ti ljudi nastaviti svakodnevno koristiti njihove usluge. Ali, otpor promjenama zauvijek je slomljen. Digitalizacija više ne kuca na vrata, ona je kroz njih uletjela nošena koronavirusom.