ISTRAŽIVANJE SVEMIRA

Otkriveni su planeti koji, moguće je, imaju i bolje uvjete za razvoj života nego Zemlja

06.10.2020 u 16:21

Svi kandidati za supernastanjive planete udaljeni su više od sto svjetlosnih godina od nas. Treba imati na umu kako to što su pogodni za nastanjivanje ne znači automatski kako se njima razvio život

Astronomi su dosad otkrili više od 20 planeta izvan Sunčevog sustava koji kruže oko zvijezda koje su, moguće je, na njima stvorile uvjete pogodnije za razvoj života nego što je to bio slučaj na Zemlji.

Među tim 'supernastanjivim' planetima su i oni stariji te nešto veći, topliji i moguće vlažniji od Zemlje. Život bi mogao također lakše bujati na planetama koje kruže oko zvijezda koje se sporije mijenjanju nego naše Sunce i imaju dulji očekivani vijek trajanja.

Svih 24 najboljih kandidata za supernastanjive planete udaljeni su više od sto svjetlosnih godina od nas. Treba imati na umu kako to što su pogodni za nastanjivanje ne znači automatski kako se njima razvio život, tek kako postoje povoljni preduvjeti za to.

Zbog svojih bi karakteristika mogli postati predmetom pomnijih promatranja i istraživanja pomoću instrumenata poput svemirskog teleskopa James Webb američke svemirske gaencije NASA-e, svemirske zvjezdarnice LUVIOR ili svemirskog teleskopa PLATO Europske svemirske agencije.

Potraga za uvjetima za život

Dosad je otkriveno 4500 egzoplaneta. Kako bi došli do potencijalno nastanjivih planeta istraživači su u arhivi Kepler Object of Interest Exoplanet tražili svemirska tijela nalik Zemlji koja oko zvijezde kruže u zoni u kojoj je moguće imati tekuću vodu na površini, piše Daily Galaxy.

Naše Sunce razmjerno je kratkog životnog vijeka - manje od deset milijardi godina.

Kako je za razvoj prvih oblika složenijeg života na Zemlji trebalo proći blizu četiri milijarde godina, brojne zvijezde slične Suncu (kategorizirane kao G zvijezde) mogle bi ostati bez dovoljno goriva prije no što se na planetama koje kruže oko njih uspiju razviti složeniji oblici života.

Stoga su istraživači promatrali zvijezde patuljke u kategoriji K koje su ponešto hladnije, manje masivne i svjetle od Sunca. One mogu potrajati 20 do 70 milijardi godina, što daje značajno dulje vrijeme za razvoj života na planetima koji kruže oko njih.

Također, tražili su planete koje nisu potrošile geotermalnu toplinu, koje također imaju zaštitno geomagnetsko polje, kao i one koje su veće nego Zemlja. Ako imaju otprilike 1,5 Zemljine mase moguće je kako će zadržati atmosferu tijekom duljeg razdoblja.

Među kriterijima su bili i temperatura (srednja temperatura površine oko pet Celzijusovih stupnjeva veća nego na Zemlji) jer se smatra kako su toplina i vlaga bili ključni za razvoj života i raznolikosti na Zemji.

Među odabranim planetama niti jedan ne zadovoljava sve kriterije supernaseljivosti, ali jedan je pokrio četiri ključna.