ASTRONOMIJA

NASA razotkrila nevjerojatnu tajnu plinovitog Jupitera

• Autor: Damir Rukavina
  • Zadnja izmjena 10.03.2018 15:50
  • Objavljeno 10.03.2018 u 15:50
tportal

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

Najveća planeta našeg Sunčevog sustava duboko ispod vidljive površine krije složeni sustav super oluja kojeg su znanstvenici tek nedavno uspjeli fotografirati

Jupter je, prena najnovijim saznanjima, masivne oluje Jupitera složenije su nego što bi itko pomislio. Geometrijski pravilni rojevi vrtloga koji prekrivaju polove planete samo su dio fascinantnih otkrića koje su nedavno objavili znanstvenici iza svemirske misije Juno.

Juno je, podsjetimo, letjelica koja kruži oko Jupitera te ga snima zahvaljujući složenom sustavu senzora. Jupiter je prije nje promatrao Galileo. Jedna skupina znanstvenika razotkrila je sustav od čak devet vrtloga na sjevernom te šest na južnom polu. Brzina vjetra u ovim superolujama nadmašuje uragane kategorije 5, koji se kreću brzinom do 350 kilometara na sat.

Oluja na južnom polu Jupitera

Ispod površine

Masivne oluje svoju snagu i poziciju nisu promijenile sve od početka istraživanja. Predvodnik tima stručnjaka Alberto Adriani s talijanskog instituta za astrofiziku u Rimu bio je iznenađen kada je otkrio toliko složene sturkture. Znanstvenici su bili sigurni da će pronaći nešto slično šesterokutnom sustavu oblaka poput onog na sjevernom polu Saturna.

'Malo smo se prevarili' komentirao je Adriani.

Tim je umjesto oktagona na sjevernom polu pronašao ogromni uragan kojeg okružuje osam manjih uragana koji se kreću u formaciji peterokuta. Svaki od manjih uragana ima promjer nekoliko tisuća kilometara.

Oluja na sjevernom polu Jupitera

Tajnoviti div

Peta planeta od Sunca najveća je planeta u našem sustavu. Letjelica Juno koju su znanstvenici iz NASA-e lansirali 2011. oko Jupitera kruži od 2016. te pažljivo promatra njegovu unutrašnjost. Još jedna studija objavljena u ovotjednom izdanju časopisa Nature otkrila je da Jupiterovi vrtlozi koji se međusobno susreću sežu tisućama kilometara u dubinu. Preciznija mjerenja neravnomjernog Jupiterovog gravitacijskog polja omogućili su timu sa Instituta znanosti Weizmann u Rehovotu u Izraelu proračun dubine do koje dosežu vjetrovi ekvatora i ona iznosi oko 3000 kilometara.

Evo kako letjelica Juno vidi Jupiter

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

'Rezultati mjerenja su nas prilično iznenadili. Zahvaljujući njima došli smo do zaključka da je Jupiterova atmosfera puno masivnija i dublja nego što je itko pomišljao' napisao je Yohai Caspi, voditelj izraelskog tima. 'Puno bolje razumijevanje ovih vrtloga i gravitacijskog polja planete dat će nam precizniji uvid u tajne Jupiterove jezgre. Ako sličnu metodu primjenimo na Saturn, mogli bismo naići na još veću dubinu' rekao je.

Na slici vidimo jedan masivni uragan okružen sa čak osam manjih. Svaki od manjih uragana ima promjer nekoliko tisuća kilometara i kreće se brzinom od oko 350 km/h

Novi horizonti

Korištenjem sličnih metoda bit će moguće otkriti dubinu Velike crvene mrlje Jupitera, masivne oluje koja znanstvenike fascinira desetljećima.

'Zbilja ne znamo koliko još tajni krije Jupiter, no već sada otkrivamo rezultate o kakvima nikad nismo ni sanjali' komentirali su NASA-ini inženjeri Glenn Orton i Fachreddin Tabataba-Vakili.